Zwolle – “Ik ben een mavo-meisje” dacht Ilona Kevelham toen ze begon aan haar theateropleiding. Ze kreeg extra taalles en moest haar Twentse accent afleren. Thuis vroegen ze zich af of ze met deze opleiding wel haar brood zou kunnen verdienen. Overtuigd van haar studiekeuze en met veel doorzettingsvermogen en hard werken is ze jaren later één van de drijvende krachten achter het muziektheaterspektakel De Wilde Deerne. Samen met Glenn de Randamie en Boudewijn Koops heeft ze het initiatief genomen tot deze stadsproductie. Zij komt zelf niet op het podium maar wil anderen in de spotlights zetten. Jonge mensen, zowel professionals als talentvolle amateurs krijgen de kans boven zichzelf uit te groeien met de ogen van het Zwolse theaterpubliek op hen gericht.
Het is niet de eerste keer dat ze een bijdrage levert aan het culturele leven in Zwolle. Ze is productie- en educatieleider geweest bij Theater Gnaffel en medeoprichter van The Young Ones, waar ze met enthousiaste jongeren aansprekende theatervoorstellingen maakte. Jongeren die nog nooit eerder op een podium hadden gestaan. Bij de Stadkamer heeft ze mogelijkheden geschapen voor amateurkunst in de Zwolse wijken en het Buurtcultuurfonds opgezet. Ook mannenkoor De Koorbazen is op haar initiatief tot stand gekomen. Deze culturele powervrouw werkt het liefst achter de schermen en voor veel Zwolse jongeren is ze een inspirator. Met het festival WOEST, waarvan zij mede-producent is geweest, worden jongeren in aanraking gebracht met cultuur. Als creatief producent bijgedragen aan de opening van Koningsdag 2016. Ze brengt mensen bij elkaar die van elkaar iets kunnen leren. “Mensen worden lid van een team en komen in aanraking met anderen die iets kunnen wat jij niet kunt. Dan maak je van een team een community.” Ze wil het liefst iedereen kansen geven en vond het vreselijk dat ze na de audities voor De Wilde Deerne ook kandidaten moest afwijzen. Maar met deze productie wil ze een hoog niveau halen en Zwolle ook landelijk op de kaart zetten en helaas is niet voor iedereen plaats in dit theaterproject.
De Wilde Deerne is een Zwols verhaal gebaseerd op Zwols erfgoed, maar de theatervoorstelling wordt zeker geen historisch kostuumdrama. “Het is een ode aan de nieuwsgierigheid. De verbeelding van vandaag kan morgen realiteit worden.” Het Zwolse Wolfsmeisje kwam driehonderd jaar geleden in aanraking met de Zwollenaren, nadat ze jarenlang in de bossen van Kranenburg had geleefd. Ze kon niet praten en kende niet de omgangsvormen van de Zwolse burgerij. Volgens Ilona Kevelham is dit nog steeds actueel. Ook nu nog komen er mensen in onze stad wonen die onze omgangsvormen en taal niet kennen, zoals statushouders: “Je kunt de hedendaagse wilde deerne zo maar in de Diezerstraat tegenkomen.”
Inmiddels is het script klaar van het muziektheaterspektakel. Vanaf 1 april hebben de theatermakers de IJsselhallen tot hun beschikking en beginnen de spelers aan hun repetities tegelijkertijd met de opbouw van het spectaculaire decor. Voor Ilona Kevelham is het voorbereidende proces even belangrijk dan de uiteindelijke voorstelling: “Als je het proces niet goed doet zie je dat terug in de voorstelling.” De première is op 11 mei in de IJsselhallen en dan kunnen de burgers “Zwolle gaan vieren” met zijn rijke geschiedenis en zijn vele talenten op het podium.
Zwollenaren “shinen” van zichzelf al. Toch alle succes!