Het gaat goed met het toerisme en recreatie in en om Zwolle. Er is een duidelijke stijgende lijn te constateren. Zo blijkt uit de cijfers van 2007. De ontwikkeling is te zien op vele fronten, de stadswandelingen, de bezoeken aan de VVV winkel en de boekingen van de groepsdagtochten. Uit de cijfers blijkt dat de toerist en de recreant volop gebruik maken van de activiteiten en mogelijkheden van de Hanzestad Zwolle.
De VVV kent vele begeleide wandelingen. De groei zit voornamelijk in de culinaire wandelingen, de kroegentocht met de stadsomroeper en het theaterarrangement met de Hanzekoopman. Het totaal aantal begeleide stadswandelingen steeg van 3.487 naar 5.021 deelnemers. Een stijging van ongeveer 44%
Een groot deel van de bezoekers kwam voor extra informatie en oriëntatie op de stad. Het aantal betalende bezoekers steeg met ruim 6%. Populaire producten zijn de routeboekjes ‘Voetsporen uit een ver verleden’ (waarvan in 2007 maar liefst 3.538 exemplaren zijn verkocht, een verdubbeling ten opzichte van 2006), de Stadrecreatiekaart Zwolle en de centrumplattegrond. Ook de Tuktuk arrangementen en de Herman Brood steproute werden meer verkocht dan in 2006. Het aantal bezoekers van de website www.vvvzwolle.nl steeg tot 557.720, een stijging van 37%.
RBT Vechtdal – IJsseldelta
De VVV Zwolle maakt onderdeel uit van het RBT Vechtdal-IJsseldelta. RBT Vechtdal – IJsseldelta kent drie marketing eenheden te weten Vechtdal marketing, IJsseldelta marketing en Zwolle marketing. Voor de hele regio biedt het RBT groepsdagtochten aan. Dat Zwolle en de regio duidelijk aan populariteit hebben gewonnen blijkt ook uit de omzet van de groepsdagtochten in Zwolle, Kampen, Vechtdal Overijssel, Hattem en omgeving Giethoorn; deze is in 2007 gestegen met circa 30%. Voor het RBT Vechtdal-IJsseldelta is er dan ook alle reden om het jaar 2008 met vertrouwen tegemoet te zien.