Zwolle – Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen Ingrid van Engelshoven brengt maandag 4 maart een bezoek aan hogeschool Windesheim.
Het bezoek van de minister staat in het teken van de lerarenopleiding Technisch Beroepsonderwijs en het Teachers College. Beide opleidingen onderscheiden zich met hun flexibiliteit en de persoonlijke leerroute voor hun studenten. De minister gaat met studenten en docenten van beide opleidingen en met het werkveld in gesprek over de manier waarop de opleidingen vorm geven aan vernieuwend, flexibel onderwijs en bespreekt met hen hoe zij inspelen op de problematiek van het lerarentekort.
De lerarenopleiding Technisch Beroepsonderwijs leidt studenten op tot techniekdocent in het vmbo en mbo. De flexibiliteit in de opleiding is groot: zo bepalen studenten zelf hoe zij zich de vereiste bekwaamheden eigen maken. Omdat de vraag naar technisch opgeleide mensen groot is, zijn er meer (hybride) docenten nodig. Windesheim werkt nauw samen met het onderwijsveld en het technisch bedrijfsleven bij het opleiden van studenten en het professionaliseren van werknemers uit de techniekbranche. Uit de praktijk blijkt dat veel beroepsexperts geïnteresseerd zijn om naast hun baan een dag of dagdeel in het onderwijs te werken, maar niet zitten te wachten op een meerjarige opleiding. Hierover wil de opleiding graag met de minister in gesprek.
Het Teachers College van Windesheim is een kleinschalige lerarenopleiding die zich richt op ambitieuze, onderzoekende studenten. Je kunt leraar basisonderwijs worden, leraar in het voortgezet onderwijs, of beide. In de eerste fase van de opleiding werken studenten aan hun eigen persoonlijkheid en ontdekken ze wat voor type leraar ze willen worden. Daarna specialiseren ze zich. Het Teachers College sluit goed aan bij het recente advies van de Onderwijsraad: “Ruim baan voor leraren”. Iedere leraar moet volgens de Onderwijsraad dezelfde basisopleiding krijgen. De keuze voor een leeftijdsgroep of een vak komt daarna.