Zwolle – ‘Eigenlijk zou de politiek ook THINK-lessen moeten hebben’, zegt welzijnsstaatssecretaris Paul Blokhuis maandagmorgen op het Meander College. Samen met onderwijsminister Arie Slob en onderwijswethouder Michiel van Willigen woont hij een THINK-les bij, waarin sociaal-emotionele onderwerpen worden behandeld: levenslessen die jongeren sterker maken.
‘Ik was heel kwaad, omdat vijf jongens op school een vriend van me geslagen hadden’, vertelt leerling Boaz. Hij bespreekt de gebeurtenis tijdens de les THINK met niemand minder dan minister Arie Slob. ‘Ik zei dat ik er wat aan wilde doen en dat hoorden ze. Maar toen ze verhaal kwamen halen, gaf ik ze gewoon steeds gelijk, zodat ze niet uit hun slof zouden schieten.’ Ik dacht: ‘Ik moet zorgen dat ik dit goed aanpak.’ ‘Je hebt het perfect aangepakt’, zegt de minister. ‘Je bleef rustig, dat is heel knap. Mooi vind ik dat.’
‘We bieden THINK sinds een aantal jaren op de onderbouw van zes Zwolse scholen’, zegt projectcoördinator Nadia Laroes. ‘Het zijn preventieve lessen op het sociaal-emotionele vlak, waarbij we niet problematiseren, maar normaliseren. Als kind ben je met veel meer zaken bezig dan alleen met vakken en cijfers. Het gaat over hoe je in je vel zit, hoe je omgaat met vrienden en met verliefdheid bijvoorbeeld. Bij THINK leer je zaken als stop zeggen, je gevoel uiten, weerbaar worden. We hebben de minister en de staatssecretaris uitgenodigd om ze te laten ervaren hoe goed het werkt. Docenten en leerlingen van andere Zwolse scholen zijn vandaag ook uitgenodigd om hun ervaringen te delen.’
Brugklassers Hester en Bram heten de delegatie vakkundig welkom. ‘Wij vinden het belangrijk dat een onderwijsminister ook echt weet wat er op een school gebeurt’, zegt Hester. ‘En dat hij weet wat THINK is. We hebben het eenmaal per twee weken en je leert bijvoorbeeld over gezond eten en over gevoelens en gedrag en zo. Ik heb er nee leren zeggen.’ Meike vindt het ook leuk dat er vanuit de regering belangstelling is. ‘Het is best speciaal. Het betekent dat ze ons serieus nemen. THINK is goed, je ontdekt waarom kinderen doen zoals ze doen en het zet je aan het denken.’ Dat is ook de reden waarom het Meander College ervoor heeft gekozen. ‘Je wilt als school niet alleen het verplichte onderwijs bieden’, zegt rector John Odinot. ‘We willen onze leerlingen ook betrekken bij thema’s die belangrijk zijn om hen klaar te stomen voor de samenleving, voor hun toekomst.’
Staatssecretaris Blokhuis is zeer geïnteresseerd. ‘Het is geweldig dat er in het onderwijs aandacht is voor het welbevinden van de kinderen over de hele linie. Ik ben aangenaam verrast om te ontdekken hoe open leerlingen er met elkaar over praten. Ik zou gemeenten en onderwijs willen stimuleren om dit voort te zetten. THINK past naadloos in ons project Gezonde School, we moeten kijken hoe we dit kunnen faciliteren.’ Minister Slob vindt het belangrijk om in de praktijk te ervaren hoe projecten werken. ‘In het kader van de Gezonde School gebeuren mooie dingen in het land en dit is daar een heel mooi voorbeeld van. Het is een structureel en goed doordacht, professioneel programma om kinderen weerbaar te maken.’ Wethouder Michiel van Willigen is trots op THINK. ‘Er wordt steeds meer gevraagd om bildung, om sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren op scholen. Daar steekt THINK op in en het bijzondere is dat hierin organisaties samenwerken en expertises bundelen. We willen het project uitbreiden naar meer vo-scholen en ook het mbo.’ Hij is enthousiast over de les. ‘Het is ontzettend gaaf als je hele open leerlingen tegenkomt. De les was boven verwachting.’