Zwolle – De nieuwe werkelijkheid, zo noemt klinisch embryoloog Max Curfs de manier waarop Isala Fertiliteitscentrum naar zorg kijkt. ‘Wij moeten in de zorg niet alleen maar vragen wat is er aan de hand? Maar vooral, wat is belangrijk voor je? Wij noemen dit waardegedreven zorg en in ons fertiliteitscentrum zijn wij daar al best ver mee. Voordeel voor de patiënt is minder behandelingen en sneller door in het behandeltraject.’
‘Eigenlijk hebben koppels met een kinderwens maar twee vragen. Hoe groot is de kans dat ik een kind krijg en hoe lang gaat het duren’, vertelt Max. ‘Tot een jaar geleden konden wij op deze twee vragen eigenlijk geen duidelijk en reëel antwoord geven. Wij wisten wel wat ongeveer de kans op succes was van de verschillende behandelingen, maar van het hele zorgpad… nee, dat wisten we niet.’
‘Wij hebben nu alle gegevens en data achter elkaar gezet, berekeningen gemaakt en kunnen nu een veel reëler antwoord geven op die twee vragen. We zetten nu de punten op de i voor alle berekeningen, maar nog dit jaar waar willen wij in de spreekkamer een duidelijker antwoord kunnen geven op de vraag wat de kans is op het krijgen van een kindje en hoe lang het gaat duren.’
‘Door niet langer per poging te kijken, maar naar een heel behandeltraject, zien wij ook wanneer een bepaald soort behandeling geen zin meer heeft. En we dus moeten overstappen naar een andere, ingrijpender behandeling. Voordeel voor de patiënt: minder behandelingen en sneller door in het traject. En natuurlijk bespaar je hiermee kosten.’
Om de zorg nog verder te verbeteren, startte Isala Fertiliteitscentrum deze zomer met het sturen van vragenlijsten naar koppels met een kinderwens, voordat zij voor de eerste keer naar de polikliniek komen.
Max: ‘Wij willen weten hoe zij de kwaliteit van leven ervaren. Het feit dat een kinderwens nog onvervuld is, wat doet dat met de vrouw en haar eventuele partner? Na zes maanden gaan wij weer deze lijst sturen. Dan kunnen we zien hoe het zich ontwikkelt. Soms komen er dingen uit de antwoorden die we niet op kunnen lossen, maar we kunnen wel doorverwijzen naar een medisch psycholoog of weer terug naar de huisarts. Dus ook op die manier verbeteren wij de kwaliteit van zorg.’
Tot slot wil Isala Fertiliteitscentra graag dat centra van elkaar gaan leren. Max: ‘Stel: in een ander centrum gaat een behandeling heel goed, hoe doen zij dat dan? Kunnen wij het ook zo doen? En een ander kan weer leren van ons.’
De zorg voor de patiënt verbeteren, dat is het allerbelangrijkste van waardegedreven zorg. Max: ‘Maar je moet het wel kunnen afzetten tegen de kosten. Doordat we hebben vastgesteld dat sommige pogingen geen zin meer hebben, terwijl we dat eerst wel deden, besparen we geld. De financiering is alleen nu nog zo ingericht dat ziekenhuizen geld krijgen voor iedere behandeling die zij doen. Dat zou eigenlijk anders moeten. En daarover hebben wij ook wel contact gehad met zorgverzekeraars. Waarom niet een bedrag voor het gehele behandeltraject? Maar voordat het zover is, zijn we denk ik wel een aantal jaar verder.’