Zwolle – Emissievrij busvervoer in de regio Zwolle is vanaf december 2020 een feit. Vanaf dat moment rijden elektrische stads- en streekbussen door Zwolle.
Gedurende de dienstregeling kunnen de bussen tussentijds op het nieuwe busstation opladen. Het bouwteam, waarin de gemeente Zwolle met Van Gelder samenwerkt, zorgt voor de voorbereidingen voor de aanleg van de laadinfrastructuur op het nieuwe busstation.
Voor de bouw ondertekende Gerhard Weitkamp, regiodirecteur bij Van Gelder, begin december een bouwteamovereenkomst met Pien van der Does, directeur Fysiek Domein van de gemeente Zwolle.
De aanleg van de laadvoorzieningen op het busstation wil de gemeente Zwolle in een bouwteamverband voorbereiden. Projectleider Niels Munnik legt uit: “Met de samenwerking met Van Gelder willen we een optimale verhouding van prijs en kwaliteit van het project bereiken. In het bouwteam stelt de aannemer zijn specifieke ervaring en deskundigheid op het gebied van uitvoerings- en kostentechnische aspecten van het bouwen ter beschikking.”
Het bouwteam is een samenwerkingsverband waarin de deelnemers met behoud van ieders zelfstandigheid en verantwoordelijkheid samenwerken aan de voorbereiding van het project.
Volgens projectleider Jan Diepeveen heeft Van Gelder goed gescoord op basis van de eisen in de tender. “We hebben laten zien dat we de complexe materie goed begrijpen. Daarnaast kennen we de omgeving in Zwolle goed. Als Van Gelder zitten met ons werk vaak dicht op het spoor en zijn veel reizigersstromen gewend. Daarbij houden we rekening met zoveel mogelijk belangen en ook in de regelgeving van ProRail zijn we goed thuis. Uniek in dit project is dat bij gunning de scope niet helder is en alles wel in een kort tijdsbestek gerealiseerd moet worden.”
Ontwerpleider Barry van der Grift vult aan dat vanuit Van Gelder integrale samenwerking de succesfactor is geweest. “Alle technische aspecten vanuit ondergrondse infra, werken in een spooromgeving en installatiekennis bij hoogspanningsinstallaties vanuit Van Gelder KLM en Rail, komen samen met de civiele en procesmatige aanpak in het bouwteam vanuit de Aannemingsmaatschappij Van Gelder. Door een ieder een gelijkwaardige inbreng te geven, is de optimale aanpak voor het project doorslaggevend geweest om Van Gelder het project te gunnen.”
De komende tijd moet er veel werk worden verzet. Diepeveen: “Wij kunnen als Van Gelder goed onder druk presteren. Het wordt wel een uitdaging, want het totale tijdsbestek voor realisatie is heel kort. Volgend jaar december moet alles gereed zijn terwijl sommige onderdelen alleen al een levertijd van twintig weken hebben. Gelukkig hebben we in dit bouwteam te maken met korte lijnen en kunnen we snel schakelen. Het komt dus helemaal goed.”
Elektrische bussen maken de OV-knoop Zwolle aantrekkelijker. Omdat de bussen geen CO2-uitstoot hebben, blijft de lucht op het busstation en in het stationsgebied schoon. De aanbesteding voor de nieuwe concessie IJssel-Vecht voor de periode van 2020 tot 2030 is gewonnen door vervoerder Keolis Nederland.
Keolis realiseert in 2020 een laaddepot voor elektrische bussen in de remise op industrieterrein Hessenpoort waar de bussen ’s nachts worden opgeladen. In 2025 moeten alle nieuwe bussen zero emissie zijn en in 2030 zelfs alle rijdende bussen.