Zwolle – De Zwolse binnenstad scoort hoog op het gebied van aantrekkings- kracht en kwaliteit van horeca. In de landelijke horecakwaliteitsindex staat Zwolle zelfs op de tweede plaats, na Maastricht en zelfs nog vóór Amsterdam. Dat valt op te maken uit de Binnenstadsmonitor die vandaag werd gepresenteerd op de jaargetijdenborrel, een terugkerende netwerkbijeenkomst van de gemeente. De monitor is een eerste meting naar de kwaliteiten van de binnenstad en is uitgevoerd door het Economisch Sociaal Instituut van Hogeschool Windesheim.
Het is in de binnenstad niet alleen gezellig eten en drinken, maar ook leuk en gezellig shoppen. Uit de monitor blijkt dat Zwolse winkelaanbod een magneet is voor bezoekers naar de binnenstad. En daarmee een stimulans voor economische activiteit. Het winkelaanbod scoort samen met het historische karakter het hoogst in de waardering van bezoekers. Maar er liggen nog kansen: de binnenstad missen nog kleding- en schoenenwinkels en er blijkt vraag naar een warenhuis en supermarkt. Ook op het gebied van horeca zijn er nog kansen: hoewel er culinaire toppers binnen de gemeentegrenzen gevestigd zijn, is er in de binnenstad behoefte aan meer diversiteit van het culinair aanbod. Er is dus ruimte voor vernieuwing. Er bestaat bovendien vraag naar uitgaansmogelijkheden zoals een grote discotheek voor jongeren.
Verkeer
Het autoverkeer naar de binnenstad blijft stabiel, terwijl het fietsverkeer stijgt. De bewaakte fietsenstallingen worden intensief gebruikt. Een ruime meerderheid van automobilisten is tevreden over het aantal parkeerplaatsen en de bereikbaarheid ervan. De punctualiteit van de stadsbus is uitstekend, alleen op de tussenliggende haltes kan wel eens van de dienstregeling worden afgeweken.
Netheid en veiligheid
Bij de meeste soorten misdrijven in de binnenstad is sprake van een daling. Bij diefstal/inbraak in bedrijven, (brom-) fietsen en voertuigcriminaliteit is er zelfs sprake van een significante daling. In de categorie incidenten valt vooral de ‘overlast’ op met een flinke stijging. Veelplegers worden daarom nauwkeurig in kaart gebracht en aangepakt.
Een deel van de ondernemers is ontevreden over de netheid van de binnenstad. De gemeente zal daar nadrukkelijk met hen naar kijken. De overzichtelijkheid scoort in het algemeen goed. Bezoekers waarderen het historische karakter van de binnenstad met een 7,4. Om de kwaliteit en het aanzien van de binnenstad te verhogen, investeert de gemeente in het herstel van historische panden. Er bestaat een graffiti-schoonmaakregeling waaraan 180 panden meedoen.
De Binnenstadsmonitor wordt volgend jaar weer gepubliceerd. Vanaf de tweede meting kunnen pas conclusies getrokken worden over de ontwikkelingen van bepaalde kenmerken van de binnenstad.
Goede (Heren) Kledingwinkels
Persoonlijk vind ik het winkelaanbod van de Zwolse binnenstad helemaal niet zo’n magneet, daarvoor heeft Zwolle toch echt te weinig winkels en het aanbod is nogal standaard imo. Als ik nieuwe (heren) kleding nodig heb kan ik bijna nooit slagen in de stad en moet ik meestal naar Groningen of Arnhem toe. Dit geld ook voor schoenen. Ik ben benieuwd of,waar en wanneer er uitbreiding zal plaatsvinden op dit gebied.
Nog meer schoenen en kleding ? ;D ;D ;D
Het winkelaanbod in Zwolle centrum is tamelijk eentonig. Het zijn de grote ketens die er de dienst uitmaken. Door de hoge huren is er helaas amper plaats voor leuke originele winkeltjes van kleine zelfstandige ondernemers.
Waarom Zwolle’s winkelaanbod als een magneet werkt is mij dan ook een groot raadsel. Aan de andere kant: Wat een Zwollenaar niet kent hoeft hij niet !
Wat wil je dat de horeca goed scoort.. zwolle kent niet eens een discotheek
Zwolle scoort hoog met horeca
Super hoe er NIET gelezen wordt.
De kop heeft het over de horeca…reacties gaan over het MKB…
In het verhaal staat dat er wel zaken missen zoals een grote discotheek voor jongeren (ouderen dan 8)) maar ook daar wordt weer op gereageerd dat Zwolle geen discotheek heeft…goed opgemerkt hoor ;D
Daarnaast…het is verdorie een compliment van de bezoeker en kennelijk maken jullie 3 zo’n klein deel uit van de duizenden bezoekers iedere maand dat jullie mening hierin volledig is weggevallen en dat het beeld van Zwolle dus positief is.
Landelijk 2de plek…Goed hoor !!!