Zwolle – Het College van Burgemeester en Wethouders heeft ingestemd met de ontwikkeling van een nieuwe website voor de gemeente Zwolle. Bewoners, bedrijven en bezoekers van de stad kunnen met de nieuwe website slimmer, sneller en gemakkelijker zaken doen met de gemeente Zwolle.
De ontwikkeling van de nieuwe site is vooral een belangrijke randvoorwaarde voor de realisatie van de gemeentelijke ambities op het gebied van dienstverlening. Deze krijgen vorm in het realiseren van een klantcontactcentrum. Op verschillende punten fungeert de nieuwe website als ruggengraat voor dienstverlening en informatie. Zo biedt de nieuwe website nieuwe interactieve vormen van beginspraak en participatie en bewerkstelligt daarmee kortere lijnen naar college en raad bewerkstelligen. Maar ook het e-loket, het telefonisch servicecentrum en Geopoort (digitale ontsluiting van ruimtelijke informatie) zijn niet mogelijk zonder nieuwe website.
Op weg naar een klantcontactcentrum
Eén van de manieren om de ambities op het gebied van dienstverlening te realiseren is de ontwikkeling van een klantcontactcentrum. Met een klantcontactcentrum wordt het een stuk gemakkelijker voor de klant. Hij krijgt te maken met één overheid. De klant kiest zélf op welke manier en op welk moment hij in contact treedt met de gemeente (aan de balie, per telefoon, via post, mail of sms, of op de website of het e-loket). Via elk van deze kanalen kan de klant bij de gemeente terecht, en via elk kanaal krijgt hij hetzelfde éénduidige antwoord.
Bouwstenen
Het klantcontactcentrum kan niet in één keer gerealiseerd worden, maar wordt in verschillende stappen ontwikkeld. Naast de – essentiële – ontwikkeling van een nieuwe website bestaat het klantcontactcentrum uit verschillende bouwstenen:
· een Telefonisch Servicecentrum, met één centraal telefoonnummer (14038) voor alle verschillende gemeentelijke servicenummers
· een uitgebreid e-loket waarbij burgers en bedrijven vanuit huis of kantoor via internet vergunningen kunnen aanvragen en andere zaken met de gemeente volledig digitaal kunnen regelen
· Geopoort, waarin bestemmingsplannen en andere ruimtelijke informatie on line voor belanghebbenden toegankelijk wordt.
· Basisregistraties, waardoor de klant niet telkens opnieuw gegevens van bijvoorbeeld adressen, gebouwen en handelsregister hoeft aan te leveren. Na éénmalige registratie kunnen deze gegevens meervoudig worden gebruikt.
Resultaten
Op weg naar het klantcontactcentrum zijn al verschillende stappen gezet Op dit moment kunnen bewoners en bedrijven ongeveer 60 producten via het e-loket afnemen. In de eerste helft van 2008 zijn er meer dan 40.000 hits geweest op de verschillende producten en dit jaar hebben meer dan 11.000 bezoekers hun taxatieverslag via internet geraadpleegd. De komende jaren staan in het teken van uitbouwen en voltooien van het klantcontactcentrum.
Voor 2009 staan verschillende uitbreidingen op stapel. Aan het e-loket worden 90 nieuwe producten toegevoegd. Geo-poort wordt voltooid. Het Telefonisch Servicecentrum wordt verder uitgebreid. De nieuwe website beschikt straks over een persoonlijke internetpagina voor iedereen, en biedt daarmee uitgebreide mogelijkheden van selfservice en interactie voor bewoners en gebruikers van de stad. Alles om het nog gemakkelijker en toegankelijker te maken.
Ik vind de huidige website ook knap waardeloos!
Je moet uitgaan van wat mensen zoeken en zorgen, dat dat te vinden is.
Als je uitgaat van wat je te bieden hebt ga je al direct de fout in.