Zwolle – Servicetaxi Zwolle is de naam van een nieuw vervoerssysteem dat per 13 december 2008 in werking treedt. Het deur-tot-deur-vervoer is bedoeld voor mensen van 70 jaar en ouder die op meer dan 400 meter afstand van een bushalte wonen in de stad Zwolle. Servicetaxi Zwolle compenseert het wegvallen van Buslijn 10 van de stadsdienst die per 13 december ophoudt te bestaan.
Onlangs heeft de Provincie Overijssel besloten Buslijn 10 van de stadsdienst, beter bekend als Servicebus of Plusbus te stoppen. De lijn werd onvoldoende gebruikt. Om ervoor te zorgen dat een kleine groep mensen die slecht ter been is blijvend gebruik kan maken van het openbaar vervoer, bieden de Provincie Overijssel en Gemeente Zwolle Servicetaxi Zwolle als alternatief. De Provincie financiert, de gemeente voert uit. De Servicetaxi wordt samen met het Wmo-vervoer tot en met 2010 uitgevoerd onder de regie van de provincie Overijssel en wordt, net als het WMO-vervoer, uitgevoerd door de gemeente Zwolle, die ook het serviceloket van het WMO-vervoer beheert. De gemeente Zwolle heeft het vervoer ondergebracht bij TCZ (Taxi Centrale Zwolle).
In 2010 loopt de concessie af voor het openbaar vervoer. Deze wordt dan opnieuw aanbesteed door de provincie Overijssel. De provincie wil in de nieuwe aanbesteding gaan inzetten op een betere integratie tussen het openbaar vervoer en het doelgroepen vervoer.
De Servicetaxi is vergelijkbaar met de huidige WMO-taxi en voorziet de doelgroep van op maat gesneden vervoer tegen aantrekkelijke voorwaarden en lage kosten. Het gaat daarbij om specifiek seniorenvervoer (70-plussers) die in de stad Zwolle verder dan 400 meter van een bushalte wonen. Naar schatting komen 350 mensen in aanmerking voor Servicetaxi Zwolle. Plaatsen als Wijthmen, Windesheim en Lichtmis vallen hier niet onder, maar zijn aangewezen op de reguliere stadsdiensten.
Achtergrond Servicelijn 10
De verwachtingen van Servicelijn 10 tussen Zwolle noord (Aalanden) en Zwolle zuid (Ittersumerbroek), ingesteld na de aanbesteding van de stadsdienst Zwolle in 2005, waren hooggespannen, maar sinds de invoering van lijn 10 is het aanbod aan reizigers echter jaarlijks afgenomen, met als gevolg dat Servicelijn 10 de laatste jaren voornamelijk leeg rondreed.
Servicelijn 10 moest tegemoet komen aan het bezwaar van de grotere loopafstanden, voor met name de oudere inwoners van de wijken Aalanden en Ittersumerbroek. Deze langere loopafstanden zijn ontstaan door introductie van de Maxx stadsdienst in Zwolle. Maxx rijdt overdag ieder kwartier en om dit realiseren zijn de routes van de stadslijnen strakgetrokken, zodat men sneller in het centrum van Zwolle en het NS-/busstation is en aansluiting heeft op de trein en andere (stads)bussen.
Om de doelgroep ouderen in de wijken Aalanden en Ittersumerbroek, naast de reguliere Maxx-lijnen 2 en 4, toch een goed product te kunnen blijven bieden, zijn de provincie Overijssel, als opdrachtgever van het openbaar vervoer in West-Overijssel, Connexxion en de gemeente Zwolle om de tafel gaan zitten. De oplossing is gevonden in de introductie van een Servicetaxi.
Pas
Om gebruik te maken van Servicetaxi Zwolle dient men een pas aan te vragen. Dit kan via het WMO-loket van de gemeente Zwolle. Het WMO-loket is gevestigd in de hal van het Stadhuis, aan het Grote Kerkplein 15.
Openingstijden:
Maandag van 13.00 – 17.00 uur
Dinsdag van 10.00 – 17.00 uur
Zaterdag van 10.00 – 16.00 uur
Telefoon: <?XML:NAMESPACE PREFIX = SKYPE />
E-mail: wmo@zwolle.nl
Meer informatie op de websites:
www.dezwolsewegwijzer.nl, www.wmozwolle.nl, bereikbaar.overijssel.nl, zwolle.nl
Oh oh oh, wat een fout!!!
Ze hadden lijn 10 in moeten zetten in de Marslanden. Ik zit vaak genoeg in lijn 10 (ik geloof dat ik gemiddeld 6 ritjes per week maak) en er zijn een boel mensen die dat busje nemen naar de marslanden. Denk aan studenten die stage lopen etc.
Grrrrrrrrr stomme connexxion >:(
connexxion voert (voerde) alleen de werkzaamheden uit
de overheid is stom
Oh….ik hoop niet dat de servicebus verdwijnt, dat zou zonde zijn!! Er had meer reclame voor gemaakt moeten worden, nu dachten velen dat het een taxibusje was….
servicetaxi
Als de taxicentrale de dienst van de nieuwe servicetaxi net zo beroerd uitvoert als die van de wvg-busjes en taxi’s, dan is de lol er snel vanaf. En wat zeggen onze betweterende bestuurders:
“Oh er is geen belangstelling voor. Opheffen die hap. Dat hebben we snel verdiend”.
En wat verstaat Ab onder ‘beroerd uitvoeren’? Ik denk dat de oudjes
juist enorm dankbaar zullen zijn met dit vervoer, ze komen anders
amper de deur uit, nu met dit deur tot deur vervoer kunnen ze
wat vaker op stap.
Ik hoop wel dat de gemeente al deze mensen op de hoogte brengt
van deze mogelijkheid.