Zwolle – ProRail heeft de sporen verdubbeld en een dive-under gebouwd waardoor treinen komend uit Meppel en Emmen met bestemming Zwolle een eigen spoor hebben en niet meer op elkaar hoeven te wachten. Binnenkort worden de sporen van de dive-under aangesloten op de bestaande sporen.
Hierdoor is er van maandag 5 juli tot en met vrijdag 23 juli geen of beperkt treinverkeer mogelijk van, naar en via Zwolle. NS en Blauwnet zetten dan bussen in. Vanaf dinsdag 20 juli kunnen de NS-treinen en vanaf zaterdag 24 juli de Blauwnet-treinen gebruikmaken van de nieuwe dive-under. De afgelopen jaren is er hard gewerkt en veel geïnvesteerd in deze spoorvernieuwing, onderdeel van Programma Noord-Nederland.
Voor de dienstregeling van NS betekent deze aanpassing aan het spoor dat de Sprinter Leeuwarden – Meppel vanaf september doorrijdt naar Zwolle. Dit is goed nieuws voor reizigers uit Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega, die hiermee een rechtstreekse verbinding met Zwolle krijgen. In Zwolle sluit de Sprinter aan op de doorgaande Intercity’s richting o.a. Utrecht, Amsterdam en Den Haag. Maar ook voor o.a. Meppel is de aanpassing goed nieuws: het aantal treinen van/naar Zwolle gaat van vier naar zes per uur.
Aangepast treinverkeer van 5 t/m 8 juli
- NS rijdt stopbussen tussen Zwolle en Kampen Zuid en tussen Zwolle en ’t Harde
- Blauwnet rijdt met bussen tussen Zwolle en Kampen
Geen treinverkeer van/naar en via Zwolle van 9 tot en met 19 juli
- NS rijdt met bussen tussen Zwolle en Olst, Zwolle en Kampen Zuid, Zwolle en Meppel en tussen Zwolle en ’t Harde
- NS rijdt met rechtstreekse (snel)bussen tussen ’t Harde en Meppel en tussen Kampen Zuid en Meppel
- Blauwnet rijdt met bussen tussen Zwolle en Dalfsen, Zwolle en Raalte en tussen Zwolle en Kampen
Aangepast treinverkeer van 20 tot en met 23 juli
- Blauwnet rijdt met bussen tussen Zwolle en Dalfsen
Reizigers wordt geadviseerd rekening te houden met een langere reistijd en de reis kort van te voren te plannen. Dit kan via de reisplanner in de NS-app of Arriva-app en/of via de websites van NS, Arriva en Keolis.
Mijn complimenten voor de compacte en gedetailleerde informatie over de buitendienststelling. Dat was me op de sites van de vervoerders en ProRail nog niet gelukt.
Wel twee kanttekeningen: 1 – de treinen van Blauwnet gaan door de dive-under, en van NS er over. 2 – de treinen gaan niet onder een dive-under.maar er door.
Is bekend waarom de treinen aan de oostkant van station Zwolle naar Kampen, ’t Harde en Kampen Zuid ook last hebben van de werkzaamheden aan de westkant van station Zwolle?