Zwolle – PEC Zwolle is met ‘PEC heeft LEFF’ in de race voor de titel Maatschappelijk Project Eredivisie. Het doel van PEC heeft LEFF is om een gezonder voedings- en beweegpatroon bij kinderen en hun ouders te realiseren.
Naast PEC Zwolle zijn er nog acht andere Eredivisieclubs in de race om de titel. Het publiek en een vakkundige jury bepalen samen welke maatschappelijke projecten in de top 3 terechtkomen en dus een projectbijdrage ontvangen. De winnende club ontvangt 50.000 euro en de nummers 2 en 3 krijgen 30.000 en 20.000 euro van de VriendenLoterij om het project te verwezenlijken.
PEC heeft LEFF is een leefstijlprogramma voor kinderen met overgewicht of obesitas. Het programma richt zich specifiek op de doelgroep kinderen tot 16 jaar met autisme, ADHD en/of kinderen die een structuur verlenende omgeving nodig hebben. Gedurende tien weken vindt er twee keer per week een groepsbijeenkomst plaats met begeleiding, sportactiviteiten en advies over gezonde voeding.
De begeleiders van de bijeenkomsten zijn voedings- en beweegcoaches met een pedagogische achtergrond. Samen met de coaches gaan de deelnemers de uitdaging aan om hun leefstijl te veranderen en een passende sport te zoeken. Voorwaarde voor deelname aan het project is dat naast het kind één van de ouders deelneemt aan PEC heeft LEFF.
Samen met de partners Stichting Empower en SportService neemt PEC Zwolle United, het maatschappelijk hart van de club, haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en willen zij iets doen aan de problematiek rondom overgewicht/obesitas bij jonge kinderen. Een groot maatschappelijk issue en door de corona-perikelen nog belangrijker geworden om de aandacht op deze doelgroep te richten. Ook in het licht van de alsmaar stijgende zorgkosten. Ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben diabetes mellitus. Elke week komen er zo’n 1200 mensen met diabetes bij.
Het publiek kan tot en met 14 november stemmen op zijn of haar favoriete project. De publiekstem en de jury bepalen samen welke projecten in de top drie komen en dus een projectbijdrage krijgen om hun project te realiseren. De winnaar wordt bekend gemaakt op vrijdag 26 november. Breng je stem uit op www.vriendenloterij.nl/stempec en maak kans op 2 seizoenkaarten.
‘Maatschappelijk Project Eredivisie’ is een initiatief van de VriendenLoterij en de Eredivisie CV. Met deze competitie bieden zij alle achttien eredivisieclubs de kans om een vernieuwend maatschappelijk project te realiseren en zo bij te dragen aan een gezonde en sterke samenleving. Al 16 jaar is de VriendenLoterij maatschappelijk partner van de Eredivisie. Door mee te spelen met de VriendenLoterij steunen deelnemers maatschappelijke projecten en de jeugdopleiding van hun favoriete club.