Zwolle – Onlangs is een nieuwe Top 20 van radarlocaties vastgesteld door het team Verkeer van de politie IJsselland. Deze Top 20 wordt jaarlijks opgesteld en bestaat uit die locaties in de regio IJsselland waar de meeste letselongevallen plaatsvinden. Op deze manier dragen de radarcontroles wezenlijk bij aan de veiligheid van de burger, het belangrijkste doel van het team.
Letselongevallen hebben een enorme impact op de slachtoffers en betrokkenen en raken direct het veiligheidsgevoel. Ook lopen de kosten voor de maatschappij vaak hoog op door bijvoorbeeld extra ziektekosten, arbeidsverzuim en arbeidsongeschiktheiduitkeringen. De hoofddoelstelling van de verkeerscontroles is dan ook om het aantal letselongevallen in onze regio terug te dringen. En absoluut niet, zoals vaak wordt gedacht, om simpelweg geld te innen voor de politiekas.
De verkeersadviseur analyseert de ongevalgegevens en neemt op basis daarvan een beslissing. Is het ongeval snelheidgerelateerd? Dan is radarinzet gewenst. Ligt de oorzaak in het gedrag van de verkeersdeelnemer? Dan worden liever motorrijders of de videoauto ingezet. En blijkt de inrichting van de weg een probleem, dan zal de wegbeheerder worden ingeschakeld. “Er zit dus echt wel een idee achter de controles”, verduidelijkt Marc van den Broeke, assistent-teamchef Verkeer. “De middelen die we voor handen hebben, worden heel gericht ingezet.”
Uiteraard blijven ook de vaste controles op bekende plekken (flitspalen) onderdeel van de aanpak. Van den Broeke benadrukt echter dat de kracht van de aanpak in de combinatie zit: “In de loop der jaren wordt steeds vaker duidelijk dat je vooral slim moet handhaven als je echt het aantal letselongevallen wilt terugdringen. Men weet uiteindelijk precies waar geremd moet worden voor een flitspaal, om vervolgens het gas weer vol in te trappen.” Derk Knoll, verkeersadviseur bij hetzelfde team, vult hem aan: “Op de N348 bijvoorbeeld gebeuren relatief veel ongevallen. De roep om snelheidscontroles wordt dan steeds luider. Na analyse kan echter blijken dat veel ongevallen niet snelheidgerelateerd zijn en dat er helemaal niet structureel te hard gereden wordt. Op zo’n moment is meer inzet van bijvoorbeeld motorrijders of de videoauto een betere oplossing.”
Bij de radarcontroles wordt onderscheid gemaakt tussen twee groepen: zogenaamde onderhoudslocaties, waar wekelijks radarcontroles plaatsvinden, en locaties met volledig toezicht. Laatstgenoemde locaties worden iedere dag gecontroleerd. In totaal betreft het 20 locaties. Daarvan zijn er tien ‘nieuwe binnenkomers’ ten opzichte van vorig jaar. De jaarlijkse updates bewijzen daarmee hun meerwaarde.
N35 | Zwolle – Raalte |
|
Raalterweg | Raalte – Wesepe |
|
Rijksstraatweg | Deventer – Zwolle |
|
Zwolseweg (binnen beb.kom) | “Platvoet – Deventer/centrum | Nieuw |
Holterweg | Heeten – Nieuw Heeten | Nieuw |
N34 | Ommen- Hardenberg |
|
N34 | Hardenberg – Coevorden | Nieuw |
Hardenbergerweg | Marienberg – Hardenberg | Nieuw |
N377 | Balkbrug – De Krim |
|
N36 | Witte Paal – Almelo |
|
N331 | Zwartsluis – Vollenhove |
|
N50 | Zwolle – Kampen – Ramspol | Nieuw |
N307 (buiten bebouwde kom) | Kampen – Dronten | Nieuw |
N334 | “Beukers” – Giethoorn |
|
Waar staat die top 20 dan? Ben wel benieuwd naar de stijgers en dalers en uiteraard de top drie.
en wat vgaat er uiteindelijk aan gebeuren, of blijft het hierbij?
Updated !
Top, dank je admin!
Waarom krijg je dan boetes voor de meest onbenullige snelheidsovertredingen? Ik meen dat 60 – 70% van de snelheidsboetes voor minder dan 10 te hard is. Brengt lekker veel geld op, maar zal in de meeste gevallen echt niet de verkeersveiligheid verbeteren als je een maand later voor 6km te snel een boete krijgt. In andere Europese landen liggen de marges hoger, maar krijg je wel vanaf wanneer beboet wordt, ook een fikse boete. Lijkt me een stuk beter.
Tja…. dat is een mogelijkheid. Je kan je natuurlijk ook gewoon aan de regels houden. Het is een _maximaal_ toegestane snelheid en niet een verplicht _minimale_ snelheid.
Maar dan nog…. het commentaar wat nu al bestaat, zal ook dan blijven bestaan bij bijvoorbeeld de Hermelenweg. Daar is standaard commentaar dat het wel een héél gemakkelijk weggetje is om te vangen terwijl er daar vaak gruwelijk veel te hard gereden wordt. Maarja, dan is het commentaar weer dat het ook wel een suffe snelheid is voor die weg. Wordt daar beboet voor vette overtredingen, dan is het ook weer niet goed.
Het is zóó simpel….. houd je aan de regels.