Zwolle – Het onderwijs dient beter af te stemmen op de diversiteit aan leerlingen in de klas. Om dat te bereiken, is het nodig dat leraren leerlingen anders bekijken. Niet langer als zorg- en probleemleerlingen of als hoogbegaafden, maar als leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Dit zegt dr. Ria Kleijnen tijdens haar lectorale rede ‘Onbekend maakt onbemind: onderwijszorg en samenwerking binnen de keten’ die ze op vrijdag 4 maart bij Windesheim uitspreekt.
Kleijnen richt zich in haar onderzoek op de directe omgeving van de jeugdige: de school, de ouders/verzorgers, de professionele zorginstellingen en de maatschappelijke ketenpartners. Ze houdt een pleidooi voor de school als ‘vindplaats’ van de ‘zorg’ en gaat in op de wijze waarop verschillende disciplines dienstbaar kunnen zijn aan goede en passende onderwijszorg. Daarbij staan niet de instellingen centraal, maar de professionals die ‘dichtbij’ en ‘van mens tot mens’ creatieve oplossingen bieden en bij voorkeur preventief ingrijpen.
Lector Onderwijszorg in de Keten
Kleijnen is sinds februari 2009 lector Onderwijszorg in de Keten aan Windesheim. Sinds januari 2010 is zij tevens lector-directeur van het Kenniscentrum Educatie bij Windesheim. Deze functies combineert zij met die van docent Special Educational Needs aan het Onderwijscentrum van de Vrije Universiteit.
Programma
De installatie van dr. Ria Kleijnen vindt plaats op 4 maart tussen 13.30 en 17.00 uur in het Auditorium van Windesheim, Campus 2-6 in Zwolle. Een panel van hoogleraren reageert op haar rede en discussieert met de aanwezigen. Voorafgaand en aansluitend is er een ‘ketenmarkt’, waar partners uit de keten good practices tonen en informatie verstrekken. Op deze markt zijn instanties als TNO,Yorneo, Nji, Ambelt, PI-Research, Integraal Jeugdbeleid, gemeente Zwolle, Oudervereniging Balans aanwezig.
Informatie over aanmelden en de routebeschrijving is te vinden op www.windesheim.nl/agenda
Beseft deze mevrouw dat de klassen nergens in Europa zo groot zijn als in Nederland?
Nee, dat beseft zij zich kennelijk niet, want volgens deze mevrouw mogen dus blijkbaar docenten in een spagaat in de klas liggen om de leerlingen alles te geven wat zij nodig hebben… Deze mevrouw kan zo naast mevrouw Bijsterveld gaat zitten in de tweede kamer, want ze denken kennelijk op dezelfde manier dat docenten mensen zijn die alles tegelijk kunnen, waar dat in andere banen zo geregeld wordt (ook in die van hen!) dat er verschillende tijdstippen gepland worden om verschillende mensen te spreken… Laat hen maar voordoen hoe het moet, dan kan ik er nog wat van leren misschien…
idd MariekeR ; terug naar max 20 leerlingen in de klas op de basisschool, en zoveel mogelijk (iig t/m groep 3): één juf/meester voor de klas, en dus geen deeltijdbaners .
Vroeger hadden wij een leerkracht voor de klas met wel 30 leerlingen, ging altijd goed!?
Tegenwoordig kan men niets meer met een grote klas?
Vroeger wisten leerlingen nog wat ‘ja’ en wat ‘nee’ betekende. Vroeger konden kinderen thuis een pak op hun sodemieter krijgen als ze straf hadden gekregen op school, tegenwoordig ‘doen kinderen dat niet’. Vroeger was school nog belangrijk, tegenwoordig zijn dat bijbaantjes. Vroeger kregen kinderen met de liniaal over de vingers. Voeger…..
Nou als moeder ben ik natuurlijk ontzettend voor dit verhaal om het onderwijs beter af te stemmen op de individuele leerling enz., maar in de praktijk is het natuurlijk een onmogelijke taak voor een leerkracht om het onderwijs al op al die 30 kinderen afzonderlijk af te stemmen…
Ik ging laatst bij een openbare basisschool om de hoek kijken en schrok daar echt vh feit dat ze daar twee groepen 1/2 hadden van 33 leerlingen ipv drie groepen 1/2 van 22… (daar was geen geld voor!)
J–D ik zat vroeger ook in een grote klas, maar daar heb ik nooit zoveel van dergelijke ‘afstemming’ gemerkt… En het is nu geen vroeger meer he? De eisen in het onderwijs zijn tegenwoordig heel anders. Er moeten hele dossiers van kinderen bij gehouden worden, handelingsplannen geschreven worden enz. En de ouders van nu hebben ook andere eisen dan die van vroeger…
Ochja, ik heb ook wel klassen van 32. Maar klassen van 32 van nu zijn niet wat ze vroeger zijn.
Wat betreft die afstemming. We hebben nu leerlingen met dyslexie, dyscalculie, ADHD, allerhande autismeverwante aandoeningen die in de klas zitten. Vroeger waren ze er natuurlijk ook alleen waren die gewoon ‘dom’ of ‘niet opvoedbaar’ en werden niet in het reguliere onderwijs gepropt maar op de LOM-school e.d.
Wel heel erg jammer dat er zo weinig geld is voor het onderwijs en kleinere klassen!!!
Steeds minder geld en grotere klassen, en toch geven we onderwijs aan al die kinderen van LWOO tot VWO niveau. Hoe lang houden we dat nog vol op deze manier?
Nou ik geloof echt dat het beroep van leerkracht absoluut niet meevalt (zoals ik ook al eerder heb aangegeven in dit artikel) en ik vind het ook heel jammer dat er zo bezuinigd worden op het onderwijs, maar anderzijds krijg ik ook wel eens het idee dat sommige leerkrachten het alleenrecht denken te hebben op klagen… In de zorg wordt bijv. ook hard bezuinigd en daar is de werkdruk ook echt heel hoog (en kunnen de gevolgen van individuele fouten heel groot zijn!) – en daar krijgt men het wettelijk minimum van 4 weken vakantie per jaar…
Als ik de verschillende reacties lees dan vraag ik me af of de behoefte die mevrouw Kleijnen uit wel is opgemerkt. Volgens mij vindt zij het belangrijk dat er aandacht is voor de individualiteit van het kind. We zijn tenslotte geen eenheidsworsten. De volgende stap is om nieuwe vormen van leren te organiseren waarin de individualiteit van het kind centraal staat én daarnaast de leerkracht voldoende ruimte en ontspanning ervaart. Als we geen aandacht besteden aan de individualiteit van kinderen dan krijgen we daar in de toekomst maatschappelijk de rekening van gepresenteerd. Er lopen nu al een groot aantal kinderen bij de psycholoog. Laten we het kind niet in het schoolsysteem drukken maar een schoolsysteem organiseren om het kind heen. Dit vraagt veel creativiteit van ons volwassenen. Zijn wij bereid om oude patronen los te laten zodat het kind zichzelf kan leren ontdekken en leert dat het niet goed of fout is, maar perfect in de eigen soort?
@Rick van A. ;” Zijn wij bereid om oude patronen los te laten zodat het kind zichzelf kan leren ontdekken en leert dat het niet goed of fout is, maar perfect in de eigen soort?”
Nee, dat zijn wij niet, en wij gaan zeker geen nieuw schoolsysteem organiseren om het kind heen. Daar wordt geen kind beter van.
“Er lopen nu al een groot aantal kinderen bij de psycholoog”. RvA, hoe zou dat toch komen? En waarom is dat percentage veel hoger dan de ons omringende landen?
“Laten we het kind niet in het schoolsysteem drukken”. Juist wel doen. Noem het gewoon school, en zorg voor kleinere klassen, met één goed gekwalificeerde juf of meester, die op hun beurt weer door specialisten worden ondersteund om “buitenbeentjes” toch in die klas te houden, zodat iedereen met de vriendjes en plezier naar dezelfde school gaat.
😉
Ach Drama, volgens mij reageert Rick van A hier vooral om indirect reclame voor z’n ‘egostripperij’ (bliep?) te maken…
Hm…. even kijken naar de website en inderdaad, verkapte vorm van SPAM
@Nijntje ; dat was idd overduidelijk ; daarom moest ik wel effe8)
Tja je moet niet meer naar de psycholoog, maar je ego laten strippen blijkbaar… Al weet meneer de egostripper, afgaande op z’n website, volgens mij niet wat ‘hallucinaties’ zijn.