Zwolle – Woensdag 2 maart is de dag van de provinciale verkiezingen. Zwollenaren konden deze dag kiezen uit 66 stemlocaties. Vóór de verkiezingsdag ontvingen de burgers een overzicht van alle stembureaus in Zwolle en een lijst met deelnemende partijen en kandidaten. De gemeente had daarnaast een handige plattegrond gemaakt met alle stembureaus. Burgemeester H.J. Meijer stemde woensdagmiddag, in het bijzijn van de nieuwe Commissaris van de Koningin Ank Bijleveld op het stembureau van het provinciehuis. De opkomst in de gemeente Zwolle is momenteel iets beter dan 4 jaar geleden. Dat is ook landelijk de tendens.
Stembureau Bestevaer in de Wipstrik…
Woensdagavond kunt u via de publiekswebsite van de provincie Overijssel, www.jijenoverijssel.nl, live meekijken met de verkiezingsavond in het Provinciehuis. Luister naar de lijsttrekkers en deskundigen, chat mee, krijg mee wat er op Twitter gezegd wordt, en blijf op de hoogte van al het actuele verkiezingsnieuws uit Overijssel. De uitzending start om 20.30 uur en duurt tot middernacht. Rond 22.00 verwacht de provincie dat de eerste uitslagen per gemeente binnenkomen. Rond 23.45 uur wordt de voorlopige totaal uitslag verwacht.
Burgemeester Meijer en Commissaris Bijleveld stimuleren het stemmen…
Stembureau De Enk in Assendorp…
Het stembureau in het provinciehuis…
Stembureau De Enk in Assendorp:
Stembureau De Terp aan de Radewijnstraat:
Stembureau De Enk in Assendorp…
Nou ik kopieer even m’n reactie vh politiek log.
Zie:
http://www.zwolle.nl/organisatie/verkiezingen/stemmen-wie-wat-waar-en-hoe/De-stembureaus.htm
Wat bedoelen ze nou met ‘minder toegankelijk voor minder validen?” In de AA-landen is het bijna moeilijk een bureau te vinden dat wel goed toegankelijk is…
In Zuid staat basisschool de Octopus er bijv. ook bij en daar heb ik geen trapjes oid kunnen ontdekken…
Verder zou zelfs de IJsselbolder (wooninstelling voor verstandelijk gehandicapten, van wie sommige ook lichamelijk gehandicapt zijn) ook minder toegankelijk zijn voor minder validen…
De opkomst bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten lag om 19.45 uur op 48 procent, meldt onderzoeksbureau Synovate. Daarmee is de opkomst nu al hoger dan de uiteindelijke opkomst in 2007.Die lag op 46,4 procent.
Zo’n 12 miljoen Nederlanders mogen een stem uitbrengen voor de Provinciale Staten, die op hun beurt de Eerste Kamer kiezen. De campagnes stonden sterk in het teken van de vraag of VVD, CDA en PVV daar een meerderheid halen.
Rond 21.00 brengt de NOS een voorlopige prognose naar buiten en rond 21.30 uur de definitieve prognose. Het tellen van de stemmen gaat uren duren.
De VVD lijkt de grootste partij te worden bij de Provinciale Statenverkiezingen. Volgens een voorlopige prognose van bureau Synovate in opdracht van de NOS halen de liberalen 19,9 procent van de stemmen. De PvdA is de tweede partij met 17,5 procent.
Het CDA is de derde partij, maar de partij halveert bijna ten opzichte van de vorige Statenverkiezingen. In 2007 haalde zij nog een kwart van de stemmen. Nu is dat volgens Synovate 13,7 procent.
De PVV komt in de prognose uit op 11,9 procent. Deze partij deed niet eerder mee aan de Statenverkiezingen en boekt dus grote winst.
Volgens de voorlopige prognose krijgt het kabinet geen meerderheid in de Eerste Kamer. De VVD zou 15 zetels krijgen, het CDA 11 en de PVV 9. Dat zijn in totaal 35 van de 75 zetels.
De PvdA zou 14 zetels krijgen, de SP 8, D66 6, GroenLinks 5, de ChristenUnie en de SGP samen 4, de Partij voor de Dieren 1 en 50Plus 2.
Rutte heeft van deze verkiezingen een referendum gemaakt. De voorlopige prognose
CDA 11
VVD 15
PVV 9
35
PVDA 14
Sp 8
CU 2
SGP 2
GL 5
D66 6
PvdD 1
50plus 2
40
😀
CDA 11
VVD 15
PVV 9
SGP 2
50plus 2
39
PVDA 14
Sp 8
CU 2
GL 5
D66 6
PvdD 1
36
Definitieve prognose Eerste Kamer 2011, opkomst 54,2%
CDA 10
VVD 16
PVV 9
35
PvdA 14
SP 8
CU 3
GL 5
D66 6
PvdD 1
SGP 1
50plus 2
No pasaran!
De opmars van de rechtse conservatieve reactionairen lijkt te worden gestuit…
:D:D:D:D:D
@ Elrey, mag het hopen.:D
Ik ook.
Het is tam hier. In andere landen gaan massa?s de straat op om de demonstreren voor politieke rechten en in Nederland maakt 50% van de kiesgerechtigden er niet eens gebruik van.
@ Elrey, heb mijn plicht gedaan.En de mensen om mij heen proberen te motiveren om vooral te gaan stemmen. Maar mijn oudste die 19 is, zij dat ze bij het stemburo verbaasd aankeken, dat blijkbaar iemand van 19 ook kwam stemmen. Kan nu alleen maar afwachten wat in eerste instantie de rest van Overijssel. En de rest van Nederland heeft gedaan.
En Dick, is zijn vingers nog aan het blauw tellen. Dame is op het provinciehuis. Zwolse misschien ook wel. Wiechert zit bij het Plein. En de rest….
@Ingrid
Goede zaak dat je zoveel mogelijk mensen in je naaste omgeving hebt gemobiliseerd om gebruik te maken van het stemrecht en voor de update. Hier met mijn vrouw een fles champagne open getrokken en ontzettend blij met de stand van zaken.
Misschien is die 50% die niet gestemd heeft wel tevreden met de huidige regering.;)
@Assendorper
Aardige stelling maar vind dit wel in tegenspraak met het aantal demonstraties van studenten, ouders van kinderen die passend onderwijs nodig hebben, kunstenaars en natuurliefhebbers.
@Assendorper
Dus jij bent het eens dat dit kabinet wel ons belastinggeld over heeft voor ?politiemissie? en straaljagers maar niet voor studeren, kunst en cultuur, natuur, kinderopvang, passend onderwijs, sociale werkplaatsen etc.
ElRey, die zullen wel niet in die 50% zitten die ik bedoel want anders hadden ze wel gestemd.
@Assendorper
Dat kan, maar zeker weten doen we het natuurlijk niet. 😉
Missen ze gewoon het gezelligste stembureau van Zwollywood.
Elrey, ik heb niet gezegd dat ik het daarmee eens ben.
PvdA deed het uitstekend bij ons…24 stemmen minder dan de VVD….nr.3 (CU) was ver weg :D:D:D
@Assendorper
Het was ook een vraag. Vergat alleen het vraagteken. Sorry als ik daarmee een verkeerde suggestie heb gewekt.
Heerlijk die groene kouwe klatser, vind dat ik em wel verdiend heb.
Proost daar Dame, ben net thuis….mijn directrice net een nachtzoen gegeven, die ligt al op bed….ff lekker thuis nagenieten van de prima verzorging.
@dick
Jullie uitslagen al opgehaald…of…
@dick
Laatste reacties politiek log niet meer zichtbaar aan de linkerkant op weblogzwolle op veler verzoek. Vind ik jammer.
Hoe die Brinkman (nu op tv) ook ‘jonge luiae’ uitspreekt….tjonge jonge, heeft niet 1 maar 3 hete aardappelen voor zijn huig hangen.
Met jou kan ik praten.;)
Stemmen tot nu toe in Overijssel:
CDA 2007: 34,07 % en 17 zetels 2011: 33,66 % en 10 zetels
PvdA 2007: 17,87 % en 09 zetels 2011: 13,77 % en 08 zetels
VVD 2007: 13,56 % en 06 zetels 2011: 14,96 % en 08 zetels
SP 2007: 11,75 % en 06 zetels 2011: 07,15 % en 05 zetels
PVV 2007: 00,00 % en 00 zetels 2011: 09,55 % en 04 zetels
CU 2007: 10,36 % en 05 zetels 2011: 06,09 % en 03 zetels
GL 2007: 04,29 % en 02 zetels 2011: 03,21 % en 03 zetels
Tot zover…
@dick
De belichaming van de cruciale fout die het CDA heeft gemaakt door van het politieke midden op te schuiven naar de rechterkant en intrinsieke waarden te verloochenen.
Wow El Rey, wederom geen speld tussen te krijgen….Het lijkt aardig te zijn gegaan met de PvdA niet?
PS Hoe was de overwinning van Twente?
>:( Overijssel, de enige provincie waar het CDA op 1 komt 😮
De ondergrens van de PvdA lijkt hoger te liggen dan die van het CDA.
Twente niet gevolgd want meer interesse in de verkiezingsuitslag.
@ ElRey, op 2 maart 2011 om 23:24, ik weet het maar ik vind het nog niet zo gek. Ook het politieke log werd een ChatLog-2…waardoor de reacties op niewsfeiten niet meer terug konden worden gevonden aan de linkerkant. Moeten we maar creatief zijn en de politiek geladen teksten verpakken in een reactie op een nieuwsfeit 😉
@dick
Verbaast mij niet maar vind de CDA?ers in Overijssel ook een heel ander soort mensen dan in het Zuiden. Heb meer moeite dat de PVV 4 zetels heeft gekregen. Ben erg benieuwd waarom mensen PVV hebben gestemd.
Bij ons (Stadshagen) waren opvallend weinig PVV-stemmen. Ach, jij zult er ook wel een paar kennen. Ken ook PVV-stemmers, sterker, we hebben ze in onze vriendenkring….blijf het houden op algehele onvrede wat wordt geventileerd op buitelanders/moslims/alles wat multiculti is……wel donders goed in de gaten blijven houden die kerel met dat aanstellerige kapsel.
Assie, zag ik het goed dat je op de foto staat met een stembiljet in je hand?:o
Keer’l zonder kloten, zeiden ze vrogger wel eens 😮
Maar ben ook nieuwsgierig hoe de veranderingen in stemgedrag als totaal verklaard worden. Waar zijn de CDA kiezers heen gegaan, waar komen de PVV kiezers vandaan, waar zijn PvdA kiezers heen gegaan etc.
Komt wel goed met de politieke discussie op weblog. Had me even aangesproken bij zwolle twente dan hadden we ff een afspraak kunnen maken om een biertje te doen.
😮 Ben je niet gegaan Dame 😮
“Veranderingen in stemgedrag” idd daar begrijp ik nixxx van. Mijn PVV-kennissen stemden volgens mij, in het algemeen, eerder gewoon helemaal niet.
Reactie van de MP blijft schrikbarend LANG UIT >:(>:(>:(
Maar iig zijn de verhoudingen tussen de grote drie behoorlijk verschoven. Dat zal gevolgen hebben voor de coalitievorming.
Rutte 8 minuten te laat voor beloofde reactie om 23.30. Zeker crisis 😉
Ben je niet gegaan Dame?
Geert is nog ff met zijn looks bezig, beetje bruin op de wangetjes….Geert krijgt om 23:45 camera en microfoon.
Nagel claimt sleutelrol.
Stemmen natuurlijk wel! En ik vermoed dat in ‘mijn’ stembureau jouw kluppie de grootste partij zal blijken te zijn. Ook ben ik naar de verkiezingsavond geweest, maar bij gebrek aan uitslagen en morgen weer een vroege en zware dag om half elf naar huis gegaan. Heb wel Zwolse gezien, maar geen Dick.:(
:D:D:D Rutte en de crisis 8)
Dat heb je goed gezien Dame, maar op het aller laatste moment heb ik me toch nog bedacht. Valt me een beetje tegen dat daar geen foto van is gemaakt. Trusten, anders ben ik morgen nog later dan vanochtend. 😉
Zakkie zoute pinda’s erbij, en een nieuwe skuimer; kon nog wel eens wat later worden 8)
Zover ik dat weet schreeuwt Dick alleen van de zijlijn en zal hij zich nooit bij een debat of bijeenkomst laten zien.
Gaaaap onze CvK komt met “en uhhhhh we gaan ervoor” 🙁
Niet alleen schreeuwen, ook HEEL VEEL kopieren en plakken 😛
Zit Assie nu naar de uitslag te kijken of vooral naar Sabine Uitslag?:(
Bij mij werkt het omgekeerd Assie: ik ben morgen juist vroeger omdat het nu later wordt. Half negen op het werk zijn. Brr. Lastig na zo’n spannende avond waar ik het liefst zou wachten op de echte uitslag.
@ Dame, het doet me deugd dat je dat laatste jammer vond. Is ook wederzijds, had er ook graag 1 met jou willen drinken. Maar het werd te laat bij ons. Je hoeft je maar iets te vertellen met die belachelijk grote sh*t stemformulieren. Er slaagden er bij ons ook nog DRIE in om gewoon een vergissing te maken bij het invullen 😮 Was iets van 23:09 thuis. We drinken er nog wel eens 1 (of meer, als het kan). Tof dat Zwolse er was! Overigens heb ik op de 1e Zwolse kandidaat bij de PvdA gestemd, weet je of dat een aardige kerel (volgens mij) is?
Geert is eerder dan Mark.
Wat bedoel je Dick?
Sabine geeft weer fraai invulling aan het begrip excuustruus. Maxime al terug of een tussenstop bij de NAVO 😉
Hoe kan Maxime nou beweren dat het CDA nog duidelijker het christendemocratisch geluid laten horen als het de godsdienstvrijheid al heeft verloochend voor behoud van het pluche…
Stembureau Werkerlaan Zwolle: PvdA de grootste, op de hielen gevolgd door VVD.
@Dick zit hier net even met mijn maat en die heeft hetzelfde gedaan als jou vandaag dus ook op stembureau gezeten. Nou hoor ik dat hij er een vergoeding voor kreeg van maar liefst 65 euro Ik dacht dat het vrijwilligerswerk was. Hoe hoog is de vergoeding in Zwolle?
PS ze kregen in de ochtend ook nog koffie en een heerlijk lunch en dinee en tussentijds kon die ook nog naar huis. Hoe is dat in Zwolle?
CDA partijbureau al leeg…
@Derk
Goedenavond, wat vind jij van de uitslagen tot op heden.
Lijkt een mooie opkomst in Overijssel: bijna 60%.:D
Debat gaat vanavond niet door. Job snapt niet waarom niet. Ik ook niet.
Die beelden van het CDA partijbureau en Henk illustratief. Van Bommel op de dansvloer als dat maar goed gaat 😉
Als er maar niet teveel vrouwen in de buurt zijn, dan komt het wel goed, denk ik.;)
Kleine verandering in Overijssel: CDA van 10 naar 11 zetels.
Bericht door ElRey, op 2 maart 2011 om 23:57
@Derk
Goedenavond, wat vind jij van de uitslagen tot op heden.
ElRey, ik heb er vrede mee 😉
Trouwens ik heb rood gestemd. 🙂
@dame
Had toch sterk de indruk dat Harry al bezig was met een paringsdansje 😉
Debat gaat niet door. Natuurlijk niet. VVD + CDA zijn niet blij, en hebbenduidelijk geen zin in lastige vragen…
Verhagen zou PVV niet hebben gefeliciteerd met de winst.:o
Stemmen tot nu toe in Overijssel:
CDA 2007: 34,07 % en 17 zetels 2011: 23,13 % en 11 zetels
PvdA 2007: 17,87 % en 09 zetels 2011: 16,87 % en 08 zetels
VVD 2007: 13,56 % en 06 zetels 2011: 15,47 % en 08 zetels
SP 2007: 11,75 % en 06 zetels 2011: 08,72 % en 04 zetels
PVV 2007: 00,00 % en 00 zetels 2011: 09,09 % en 04 zetels
CU 2007: 10,36 % en 05 zetels 2011: 06,62 % en 03 zetels
GL 2007: 04,29 % en 02 zetels 2011: 04,55 % en 03 zetels
Tot zover…
@drama
Duidelijk geen stoere jongens, ferme knapen. Nu opeens geen reactie op de kiezer die spreekt!
Oeioeioei, had ik toch even moeten kijken. Wat zien vrouwen eigenlijk in hem? Vind hem inhoudelijk wel goed, maar als man zozolala:)
Gelukkig moet de uitslag van Zwolle nog binnenkomen; kan dus nog van alles veranderen.
@Derk
Ik heb ook nooit een probleem met de uitslag wanneer de kiezer spreekt.
Mark nu op Ned1
En Devnetr en Steenwijkerland. Laat CDA zich nog maar niet ‘rijk’ rekenen.
@Derk
Valt mij mee dat er nog geen punt wordt gemaakt van het rode stempotlood 😉
Rutte op TV. VVD lijkt grootste in de EK te worden, en verder alleen maar goed nieuws:o
@drama
Mark is een goed getraind politicus, goed op vorm, met de inhoud van zijn keuzes ben ik het alleen niet eens. Geloof nu eenmaal in solidariteit.
Bericht door ElRey, op 3 maart 2011 om 00:09
@Derk
Valt mij mee dat er nog geen punt wordt gemaakt van het rode stempotlood
Daarom moest ik ook rood stemmen de blauwe kleurpotlood van mijn zoontje werd geweigerd 😉
Marge blijft 2, 3 4 zetels. Too close to call.
Uitslag Zwolle bekend: PvdA grootste met 21,76 %, VVD 14.57 %, CDA 12,23 %, CU 11,32 %, D66 10,38 %, SP 10,08 %, GL 8,15 %, PVV 6,56 %.
@Derk
😉
@Derk
Zo kan het ook he
Landelijk lekker afwijkende uitslag 😉
ben weg, postings worden verwijderd.
@drama
Rekende ook een fotofinish.
@drama
Jammer dat postings worden verwijderd! Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt.
@Tim
Kiezer spreekt. Ben benieuwd wat er wordt gezegd!
En de rode polonaise kan ingezet worden:D:D:D:D:D
Klopt ElRey, mooi toch?!
Had 50+ geen stemmen in Zwolle?
Bericht door ElRey, op 3 maart 2011 om 00:19
@Derk
Zo kan het ook he
Inderdaad 😉
Ohja Dick kan er weer niet op ivm de ban.
@Derk
Je moet de ?Rules of engagement? natuurlijk wel kennen. Maar ff zonder gekheid we moeten het met z?n allen doen en daarom lijkt mij zeker in de huidige stand van zaken polarisatie niet de juiste weg.
@Zwolse
Op dit moment wellicht te prematuur. Eerst maar eens de definitieve uitslag afwachten en daarna constructief aan de slag met het oplossen van de toenemende demografische druk, het saneren van de overheidsfinancien en het zorgen voor het behoud van een goed evenwicht tussen welzijn en welvaart alsmede het achterlaten van een goede legacy.
@Tim
Ik benader de stem van de kiezer meer feitelijk dan normatief.
Helemaal mee eens ElRey. Samen maken we de maatschappij waar we in moeten werken en met elkaar om moeten gaan. Ik vergelijk het altijd met de Gulden snede. 😉
@Derk
Eens. Het is mooi geweest voor vandaag. Morgen gaat de wekker weer vroeg dus ik duik mijn nest in. Welterusten allemaal en morgen gezond weer op.
Tim bij ons had de 50 PLUS wel stemmen,Zwolse het wordt ook in Sassendonk karnaval
Coalitie voor de Eerste Kamer nu 38 zetels 😮
Momenteel: VVD 16, CDA 12 en PVV 10 maakt 38 zetels bij 75 procent van de getelde stemmen. Heeft Cohen te hard van de toren geblazen met zijn speech 😮
Voor Overijssel lijkt er geen andere coalitie mogelijk dan die de huidige samenstelling van CDA, PvdA en VVD, wel met behoorlijk gewijzigde verhoudingen. Ben benieuwd wat dat betekent voor het Ondehandelingsakkoord.