Zwolle – Zwolle heeft er vanaf zaterdag 23 juli 2011 negentig fietsparkeerplaatsen bij op een toplocatie in de stad. Op het Grote Kerkplein, een van de mooiste pleinen van de Overijsselse hoofdstad, komt vanaf die dag elke zaterdag een tijdelijke fietsenstalling. De stalling kan een antwoord zijn op de parkeeroverlast die fietsen in het Zwolse stadshart soms opleveren.
De gratis stalling in het hartje van de stad biedt binnenstadbezoekers die op de fiets komen de kans om pal bij de binnenstadwinkels riant te parkeren. De nieuwe ‘mobiele’ fietsenstalling kan bij gebleken succes al tijdens de proefperiode uitgebreid worden met meer plekken. De stalling ligt op een steenworp afstand van de Grote Markt, de Luttekestraat, Diezerstraat, de Melkmarkt en de Oude Vismarkt. De nieuwe gratis (onbewaakte) stalling is geopend op zaterdagen van 9.00-17.00 uur.
Voor fietsers die zaterdagochtend 23 juli 2011 gebruik maken van de stalling op de toplocatie is een nog rianter arrangement beschikbaar: tussen 10.00-12.00 uur krijgen zij een gratis ritje aangeboden binnen de stadskern met één van de Fietsjoe-taxi’s.
Zwolle werkt volop aan de bereikbaarheid van de binnenstad. Wethouder Rene de Heer: “Of bezoekers nu met de auto komen, met het openbaar vervoer komen of op de fiets – Zwolle wil haar gasten zo gastvrij en comfortabel mogelijk ontvangen. Daar hoort ook maatwerk bij als het om parkeren gaat. Dus voldoende stallingsruimte op de plek waar de fietser dat wil, en op de tijdstippen dat het nodig is. Veel centraler dan op het Grote Kerkplein kan je geen riante stalling kwijt in onze binnenstad. Wie zuinig is op zijn fiets en op onze binnenstad probeert ‘m een keer uit!"
De stalling betreft een proef: door op de drukste winkeldag van de week extra
stallingruimte in het stadshart aan te bieden kan de overlast door geparkeerde fietsen op de hoek van de Oude Vismarkt/Grote Markt/Diezerstraat afnemen. De daar geparkeerde fietsen belemmeren de toegankelijkheid van deze locatie, fietsen vallen om, raken beschadigd of staan ingebouwd tussen andere fietsen en de plek oogt geregeld slordig. Bij (inspraak)bijeenkomsten rondom de ontwikkeling van de Zwolse binnenstad wordt door binnenstadbewoners en -gebruikers ook regelmatig gewezen op de fietsoverlast op deze locatie. De gemeente zal gedurende de eerste maand van de proef dan ook nadrukkelijk op deze plek fietsers wijzen op de riante, (fiets)veilige stalling iets verderop op het Grote Kerkplein.
Mensen willen de fiets parkeren voor de winkel waar ze zijn moeten. Anders zou de twee bewaakte gratis fietsenstallingen in de binnenstad beter benut worden of heel druk zijn.
Ben benieuwd of de proef zal slagen.
Wow, negentig extra fietsparkeerplekken, dat gaat helpen. Die negentig staan nu al tegen de kerk geparkeerd. Wanneer gaat de gemeente nou eens structureel fietsparkeerbeleid met een daarbij horend toezicht- en handhavingsbeleid uitwerken, in plaats van wat ad-hoc maatregeltjes. Voor de “bereikbaarheid” (lees parkeermogelijkheden voor auto’s) is zeer veel aandacht. Tientallen miljoenen komen beschikbaar voor parkeergarages, bruggen en weet ik al niet wat om het de automobilist maar zo veel mogelijk naar de zin te maken. De meeste bezoekers van de binnenstad komen per fiets of openbaar vervoer. Door hierin te investeren snijdt het mes aan twee kanten. Minder parkeerplaatsen voor auto’s noodzakelijk en een aantrekkelijker binnenstad zonder her- en der neergekwakte fietsen,
Voor auto’s zijn ook andere mogelijkheden zoals transferia (bv veemarktterrein) met gratis vervoer naar de binnenstad.
En vergeet de stalling voor de opmars van de scooters niet!
De twee bewaakte fietsenstallingen springen niet echt in het oog. De Pletterstraat waar gewoon niet normaal te fietsen valt bevat ergens een klein onopvallend deurtje waar dus die fietsenstalling acher zit. En dan die kelder bij de Media Markt die ook verre van opvallend is (en het klimaat in die kelder is ook niet om over naar huis te schrijven, zo tegen die parkeergarage van auto’s aan).
Werkelijk waar, mensen zíen die stallingen niet.
Die stallingen zijn inderdaad nieuw voor mij WFvN 😮 Die op het Meerminnenplein ken ik wel.
Het verbaasd mij dat er aan het eind van de Diezerstraat op de hoek van Oude Vismarkt zo enorm veel fietsen staan. Ze staan zelfs in de weg bij calamiteiten. Uit het verleden zo gegroeid begrijp ik ook wel. Waarom niet een leuk zadelhoesje maken met een simpel plattegrondje van Zwolle waar wel je fiets te stallen.
Als je dan nog voor de ingang van de fietsenstalling de straat blauw maakt dan weet iedereen waar je de fiets goed en veilig kan stallen.
Automobilisten mogen hun auto toch ook niet zo maar ergens neer zetten waar het hun uitkomt. Zou na een jaar een verwijder beleid gaan uitvoeren. Hou dat wel twee jaar vol. Je kan dan je fiets terug vinden in de fietsen stalling. Wat zal de stad Zwolle er van opknappen.
Zal het allemaal wel te simpel voorstellen, maar er moet nu echt wat gaan gebeuren. Zwolle is en fietsstad en dat willen ze hoog houden. Als alle fietsen daar staan waar ze horen te staan dan zijn er hopelijk genoeg plaatsen. Anders moeten er snel maatregelen genomen worden. Tijdelijk een etage van een parkeerdek extra reserveren of een braak liggend terrein geschikt maken. Dit beleid vraagt een actieve houding van de gemeente. Dus niet achter over zitten maar de handen uit de mouwen. En actie ondernemen en een beleid uit denken voor een aantal jaren.
@Toeschouwer:
En dat doen ze ook niet wil je zeggen?
Kom eens kijken in winkelcentrum Stadshagen. Foutparkeerders bij de vleet. En dan de talloze keren dat ik het fietspad moet verlaten omdat men er een auto op geparkeerd heeft, of erop staat te laden/lossen of omdat……