Zwolle – De toekomstige tramverbinding tussen Zwolle en Kampen blijkt duurder uit te vallen dan geraamd. Om een kwartiersdienst mogelijk te maken moet er 500 meter extra spoor aangelegd worden. Dat bevestigden de provincie Overijssel en de gemeente Kampen vrijdag.
Het extra spoor bij de Zwolse wijk Stadshagen is nodig om de trams elkaar te laten passeren. Zonder de extra rails is een verbinding waarbij elk kwartier een tram in een van beide richtingen vertrekt, onmogelijk. De kosten, 750.000 euro, zijn voor rekening van de provincie, stelde een woordvoerder. De kwartiersverbinding is een vurige wens van onder meer de gemeente Kampen. Afgelopen zomer werd bekend dat dit met het huidige spoor onhaalbaar zou zijn.
Bron: Nederlands Dagblad
In de onderhandelingen is onder meer gesproken over het schrappen van de halte Oosterholt in IJsselmuiden. Volgens wethouder Treep (CDA, gemeente Kampen) was dit voor hem geen optie. Nu wordt ervoor gekozen deze halte versoberd uit te voeren. Begin 2013 moet het Kamperlijntje van trein- naar tramverbinding worden omgebouwd. De tram is ook onderwerp tijdens de vergadering van Provinciale Staten woensdag. Dan wordt er gesproken over het trammaterieel. Gedeputeerde Staten willen dat de provincie het materieel koopt en vervolgens verhuurt aan de toekomstige exploitant. Dat zou de kosten voor de exploitant moeten drukken.
Wat een verrassing dat zouets duurder uitvalt. Komt bijna nooit voor bij overheidsprojecten…
Ja Idd
Hadden ze anders verwacht dan ???
500 meter extra spoor. En daar komen ze nou achter. Dat is natuurlijk onzin.
Er is toch genoeg geld in kas met behoud van de Knip zo,n 12 miljoen 😉
Zwolle Kampen Netwerkstad: dat betekent geld genoeg. Die 750.000 is pas het begin (foutje in de begroting…), en verder: wat er ook gebeurt: die tramverbinding komt er wel. Dus die 7,5 ton is pas het begin:o
Wat een onzin inderdaad dat ze dat nu pas zouden weten!
Het was namelijk ook het knelpunt van de NS dat er niet gepasseerd kon worden op dat traject…
Ik begin me weer af te vragen welke intellecten er op dit project gezet zijn….
Ik vind het nog al meevallen, ??1500 per meter voor een stukje extra spoor. 😉
Dit is nog maar het begin van de ’tegenvallers’. Ik voorspel een verdubbeling van de kosten. Minstens.
kaartje gewoon duurder maken 🙂 zo weer terug verdient
Wanneer moet deze lijn klaar zijn dan?
En waar komen de haltes in Stadshagen?