Minder bezwaren voor gemeente Zwolle

Zwolle – De gemeente Zwolle heeft vorig jaar 6% minder bezwaarschriften ontvangen dan in 2011 . Dat blijkt uit het jaarverslag Bezwaarschriftenbehandeling. Van de behandelde bezwaarschriften is 90% binnen de wettelijke termijn afgehandeld en 40% op een andere manier behandeld, waaronder de inzet van premediation. Het aantal klachten is echter toegenomen ten opzichte van vorig jaar (2012:182, 2011:136, 2010: 166). 

 

De meeste klachten (46%) gingen over de uitvoeringspraktijk. Hieronder valt een goede administratieve behandeling van brieven en verzoeken, een goede interne afstemming tussen verschillende organisatieonderdelen en een goede interne informatieverstrekking en dossiervorming. Dit percentage is een fractie hoger dan vorig jaar (2011: 45%). Een hoger aantal klachten betekent niet per definitie dat de organisatie slechter functioneert. Het betekent ook dat burgers en bedrijven bekend zijn met en gebruik maken van de klachtenregeling.

Klachtenafhandeling

Van alle klachten is 82% informeel afgehandeld. Hiermee is de doelstelling voor 2012 gerealiseerd dat klachten waar mogelijk informeel worden afgehandeld. Het percentage gegronde klachten (28%) is lager dan vorig jaar (45%).

In 2012 is 76% van de klachten binnen zes weken afgehandeld, waarvan 54% binnen vier weken en 37% zelfs binnen twee weken.

Doelstellingen 2013

In beide jaarverslagen zijn ook doelstellingen voor 2013 geformuleerd. Zo streeft de gemeente er naar om 95% van de klachten binnen maximaal zes weken af te handelen en 35% binnen twee weken af te handelen. Daarnaast worden klachten, waar mogelijk informeel afgehandeld.


Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

3 gedachten over “Minder bezwaren voor gemeente Zwolle”

  1. Wacht nog maar eventjes op de WOZ bezwaren die in grote getalen gaan komen..

    Als de gemeente een gemiddelde eensgezinswoning met 23000 euro ophoogt in deze tijd dan vraag je om bezwaren omdat ze de weg kennelijk kwijt zijn.

    Een bezwaar wordt per telefoon volledig door de gemeente afgewimpeld en dan schakelen we vervolgens een bureau in (dat mag de gemeente wettelijk gezien betalen en is ca. 1000 euro).

    We wachten even op de toename van dergelijke bezwaren van dit jaar…
    Mensen uitkleden doen ze maar in een bordeel oid…

  2. DT32,

    Even voor de goede orde: “dat mag de gemeente wettelijk gezien betalen en is ca. 1000 euro”

    1. drie keer raden wie dat indirect betaald: inderdaad de belastingbetaler, jij zelf! Ik zeg lekker handig jongen!
    2. ca. 1000 euro is grote onzin en dit verklaart dat je geen enkele verstand van zake hebt.

    Misschien is je huis de WOZ-waarde wel gewoon waard en heb je daar ook niet zo gek veel verstand van? 😉

  3. @DT32:
    Geheel mee eens dat de WOZ van dit jaar heel wat bezwaarschriften zal opleveren.
    Ik heb mijn woning gekocht in november 2011. Voor de hypotheek een taxatie laten maken, die ongeveer uitkwam op de WOZ van vorig jaar (dus basis 1-1-2011).
    Kreeg ik nu een WOZ toegestuurd voor dit jaar (dus waarde 2 maanden na mijn taxatie) die bijna 20.000 euro hoger was. Klopt dus echt niet, tijd voor bezwaarschrift.

Reacties zijn gesloten.