Zwolle – Veilig Verkeer Nederland (afdeling Zwolle) heeft de elektrische fietstraining ontwikkeld, die fietsers de kans geeft om hun kennis van de verkeersregels op te frissen. En onder begeleiding te oefenen op een behendigheidsparcours op uw eigen elektrische fiets. Deze cursus is bedoeld voor de fietser die nog lang en op een veilige manier aan het verkeer wil deelnemen.
De cursus bestaat uit een ochtend en een middagdeel. Tijdens de cursus wordt aandacht besteed aan zowel oude als ook, nieuwe verkeersregels en borden. Ook worden er diverse verkeerssituaties getoond.
Na dit theoretische ochtenddeel volgt een gezamenlijke lunch. Na de lunch staan er bewegings- en praktijkoefeningen op het programma. U gaat op uw eigen elektrische fiets, onder professionele begeleiding, het uitgezette parcours fietsen waarbij u uw reactiesnelheid, evenwicht en behendigheid in verschillende situaties kunt oefenen.
Als deelnemer bewegingsles, werkt u aan het soepel houden van noodzakelijke spieren.
Aan het eind van deze cursusdag ontvangt u een certificaat.
Datum en locatie elektrische fietstraining:
Maandag 11 mei 2015 van 10.00-16.00 uur in wijkcentrum Bestevaer, Trompstraat 10 B, 8023 TP Zwolle
AANMELDEN
• De kosten voor deze cursus bedragen € 5.00.
• Deelname aan de cursus is op eigen risico
• Stuurt u een bericht als u aan deze cursus wilt deelnemen met daarbij uw gegevens (naam, man of vrouw, uw adres, uw geboortedatum, uw telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres) via brief of e-mail naar:
Hr. Ton Mink
Anrijperdiep 28,
8032 NP Zwolle
Tonmink@hotmail.nl
Telefoon: 038-4542700
VVN Zwolle
leipe fietsen, ik vind dat dit wel een verplichte cursus mag worden. Zeker bij de oude van dagen.
Inderdaad goede zaak zo’n cursus, hier nog een aandachtspuntje voor elektrische fietsers: met welke afstand haal ik iemand in die niet op een elektrische fiets rijd maar op een gewone fiets.
Het valt me regelmatig op namelijk dat mensen op een elektrische fiets je net hoge snelheid rakelings passeren.
Vakantieman kan dit zomaar? 😮
Heel goed initiatief van VVN. Electrische fietsers, en dan vooral de meer
bejaarde electrische fietsers zijn wel een soort van ‘nieuw fenomeen’ in het verkeer. Zoals Veldwachter al schreef, electrische fietsers passeren de mede fietspad gebruikers nogal eens rakelings, met een aanzienlijk verschil in snelheid. (Heb ik niet wetenschappelijk bewijs voor,
wel een paar ervaringen ook).
Bejaarden met electrische fietsen zouden wellicht heel veel baat hebben bij zo’n cursus lijkt me. En de mede fietspadgebruikers ook daaruit volgend.
Wat denken jullie van een snelheidsbegrenzer vanaf 70 jaar? De zintuigelijke waarneming en motorische vaardigheden zijn dan afgenomen en in ieder geval vaak niet meer in balans met de snelhed van de elektrische fiets.
@Dame
Als je dat bevalt moet je dat gewoon doen;)
Waarom heb ik niet het geluk dat Japser en G.Geerink ten deel valt…:(
Ik voel weer nieuwe regels aankomen. Nederland regeltjesland. Een dictatuur is vrijer.
Bernhard, zo wars heb ik je nog niet gelezen 🙂 Bedenk toch, in een dictatuur zijn er vast geen electrische fietsen, waarmee al dan niet bekwame bestuurders met hoop van zegen op pad gaan.
Alle gekheid en zo, ik vind ’t wel een dingetje. Regulering past wel als het over bejaarden op electrische fietsen gaat vind ik. Net als op de snelweg is het op ’t fietspad ook veiliger als de snelheidsverschillen niet AL te groot zijn. Dan kun je nog reageren op een situatie immers.
Hikstad: Dictaturen kunnen heel goed welvarend zijn, hoor. Kijk bijvoorbeeld naar Irak onder Sadam Hoessein en het Syrië onder Assad van voor de Arabische lente. Van die paar vervelende eigenschappen van een dictatuur heeft de grote massa geen last. Het is toch makkelijk als je zelf niet hoeft na te denken?
Ik ben tegen extra regels. Er komen bij ons alleen maar regels bij en er verdwijnt er nooit een. Snelheidsverschillen op de fietspaden hadden we ook al voordat de elektrische fiets uitgevonden was in de vorm van asociale groepen semi-wielrenners die denken dat de hele weg van hun is. Die pakken we toch ook niet aan?
Wel een punt waar ik het mee eens ben, regelarij behoort tot het absolute minumum beperkt.
Op fietspaden valt het aantal doden tot op heden mee immers 😉