Zwolle – Achter de steigers krijgt het al behoorlijk vorm: de nieuwe gevel van Wärtsilä vlakbij het spoor. De karakteristieke stijl van de werkplaatsloods wordt weer in ere hersteld.
Vanaf station Zwolle is een extra spoor in aanbouw naar het opstelterrein vlakbij Windesheim. Om dit spoor te bouwen, moest een deel van de bestaande gebouwen dicht langs het spoor worden gesloopt. Zo ook de oude werkplaatsloods van de Nederlandse Spoorwegen, een bijna monumentaal gebouw uit 1910. Dit gebouw is in eigendom van de NS Vastgoed en wordt verhuurd aan het bedrijf Wärtsilä Quantiparts. Over de volle breedte is ongeveer 30 meter van het gebouw gesloopt om plaats te maken voor het extra spoor.
De karakteristieke gevel wordt op dit moment herbouwd, in oude stijl. Wel voorzien we de gevel van isolatie, zodat dit deel van het gebouw direct klaar is voor de toekomst. Voordat de sloop kon starten, moest het pand eerst intern flink worden verbouwd, zodat het bedrijfsproces van Wärtsilä Quantiparts zo min mogelijk werd verstoord. Begin 2020 is de nieuwe gevel klaar.
Bij het opstelterrein ten zuidwesten van station Zwolle (bij Windesheim) leggen we extra sporen aan, waardoor er meer treinen kunnen parkeren. Via een extra te bouwen spoor tussen het station en het opstelterrein, kunnen treinen vanaf station Zwolle naar de nieuwe opstelsporen rijden en andersom.
Bron: www.prorail.nl