Zwolle – De afgelopen weken maakten 1200 leerlingen kennis met de WOEST Karavaan. Deze culturele karavaan toerde twee weken langs elf voortgezet (speciaal) onderwijs scholen in en om Zwolle.
Iedere ochtend werd de karavaan opgebouwd op een andere school. Leerlingen werden uit het klaslokaal gehaald en ondergedompeld in een festivalsetting waar ze met diverse kunst en cultuur workshops aan de slag konden. Alle workshops van de karavaan zijn ontwikkeld samen met kunstenaars/cultuuraanbieders, docenten en jongeren. WOEST ontwikkelt innovatief cultuuronderwijs waarbij de input van jongeren en scholen een belangrijk onderdeel vormt.
Vanaf januari is er door Zwolse cultuuraanbieders gewerkt aan het ontwikkelen van nieuw innovatief cultuuraanbod. In samenwerking met WOEST, jongeren en docenten werden nieuwe workshops bedacht die aansluiten bij de interesses van jongeren in de leeftijd 12-18 jaar. In totaal zijn er zeven nieuwe workshops op deze manier tot stand gekomen. Alle workshops hebben afwisselend in de karavaan meegereden.
Stuntman J.P. de Kamp ontwikkelde een workshop waarbij leerlingen hun angst onder de loep nemen. Hij laat leerlingen voelen waar ze bang voor zijn en wat je lijf als reactie hierop geeft. In de workshop gaan jongeren springen met een vrije val en met karretjes van een steile helling racen.
Kunstenaar Coen Bouwstra ging met de jongeren aan de slag met neon verf. Hij leerde ze in zijn workshop dat je iets kan creëren zonder dat je het ziet. Coen bouwde zijn auto om tot een atelier waar de leerlingen de gemaakte creatie met UV-licht konden bekijken.
Eline Stolk en Judith Elders kwamen samen met de leerlingen van SVO met een foodtruck naar de karavaan. In hun kookwedstrijd maken ze jongeren bewust van voedselverspilling en het werken met zogenaamde buitenbeentjes; gekke aardappels, kromme komkommers of een wortel met een plekje.
In het recycle-lab van kunstenaar Martijn Bakker bedacht hij samen met jongeren de workshop ‘The city that never sleeps’. Printers, mixers, telefoons, allerlei oude apparaten mogen de leerlingen slopen. Jongeren ontdekken op deze manier wat je aan de binnenkant van een apparaat aantreft en ze raken verwonderd wat je van alle losse onderdelen weer kan maken.
Theatermaker Gina Maria maakte een workshop over diversiteit waarin aandacht voor verschillende soorten genders centraal staat. In de workshop van kunsteducatie organisatie Xplosief maakten leerlingen onder andere kennis met biodiversiteit en watermanagement via het computerspel Minecraft.
Kunsteducatie Nederland liet de jongeren in de workshop ‘Chef onderwijs’ zijn. De leerlingen mochten zelf bepalen hoe het ideale onderwijs eruit moet zien. En dat weten ze wel: eerder vrij op vrijdag, geen lessen van 50 minuten, luxere wc’s, lekkere stoelen, goed eten in de kantine, meer groen op school en veel dieren in de klas gaven de leerlingen onder ander aan.
Normaliter organiseert WOEST in mei een cultuureducatie festival voor jongeren in samenwerking met co-producent Zwolle Unlimited. Dit jaar mocht dit festival niet doorgaan in verband met de maatregelen rondom corona. De organisatie heeft in samenwerking met de cultuuraanbieders en sponsoren gezocht naar een nieuw concept. Dit heeft geresulteerd in de opzet van de karavaan. Zo konden de kunstworkshops – die zijn ontwikkeld in het Woestlab – toch tot uitvoer komen en hun weg vinden naar de leerlingen en de scholen.
WOEST is onderdeel van Stadkamer en wordt mogelijk gemaakt door Zwolle Unlimited, Rijnbrink, gemeente Zwolle, provincie Overijssel, VSB fonds, FCP, Prins Bernhard cultuurfonds en Fonds Amateurkunst Zwolle.