Zwolle – Een 43-jarige automobilist uit Zwolle is donderdagavond 23 april aangehouden voor rijden onder invloed. Bij een controle op de Nieuwe Veerallee bleek dat hij teveel alcohol gedronken had. Zijn blaastest in het politiebureau liet een score zien van 380 ug/l. De Zwollenaar kreeg een rijverbod van drie uur en tegen hem wordt proces-verbaal.
– Na klachten van aanwonenden over overlast van brom- en snorfietsers zijn donderdag 23 april op de Gruitmeesterslaan 21 bekeuringen uitgeschreven. Het ging daarbij om: te hoge snelheid (16x), opgevoerde voertuigen (3x), zonder helm rijden (1x) en een gladde band (1x).
Hadden de bewoners geklaagd over gladde banden, of had de politie zin in een snack? Ik was m gepeerd als een agent zich zo gedroeg;)
Ik heb weer een mooie BOB sleutelhanger gekregen.
Ik denk dat de bewoners indirect inderdaad over gladde banden geklaagd hebben! Veel van die scooterrijders komen overal voorbij slippen…. Als mensen daarover geklaagd hebben klagen ze dus indirect over de gladde banden.
Als een agent zich hoe gedroeg ghehe?
Als een agent op zoek ging naar zaken om me een boete voor te geven. Daar ga ik niet op wachten en dat plezier gun ik diegene ook niet 😉
Een agent heeft gewoon een voertuig gecontroleerd. Dat is iets wat je als bestuurder zelf regelmatig moet doen. Echter, wanneer een agent het idee heeft dat je verzuimd hebt dat te doen kan de betreffende agent natuurlijk zelf even je voertuig controleren. En als je je zaakjes niet op orde hebt KAN dat inderdaad leiden tot een boete!
Ik rij regelmatig te snel met mijn auto. Ik weet dat dat KAN leiden tot een boete. Leuk zal ik het niet vinden, maar het is niemands schuld behalve die van mezelf.
Inderdaad, dat zou iemand zelf moeten doen. Een agent heeft daar dan ook niet veel mee te maken. Als een voertuig van ellende aan elkaar hangt is dat een ding, maar je ziet van afstand niet dat iemand gladde banden heeft, dus is het niet zo dat de agent het idee had, maar dat hij moedwillig zocht naar manieren om de bestuurder een boete te geven.
Daarnaast, het is aan de agent in kwestie om het besluit te nemen of hij/zij een boete uitschrijft. Je hebt een regel en je hebt de mens. De agent bepaalt of hij een slaafse trekpop van de wet is, of dat hij de regel op een menselijke manier toepast.
Goed…mensen klagen gericht over brommers en snorfietsen.
Agenten besluiten dat eens wat nauwer onder de loep te nemen. Inderdaad: dan houd je gewoon iedere brommer en scooter waarvan je verwacht dat deze wel eens voor overlast zou kunnen zorgen aan en controleer je de boel.
Als er zaken niet in orde zijn moet je gewoon een boete geven. Wat moet zo’n agent anders?!? Een waarschuwing geven? Dan krijg je volgens mij wel een hele erge aai-cultuur. Het gemiddelde etterjochie heeft volgens mij al helemaal geen respect noch ontzag voor een agent die alleen maar waarschuwingen geeft!
Kijk maar eens hoe ontzettend neerbuigend er hier wordt gedaan over stadswachten! Fiets je door de Diezerstraat en een stadswacht zegt er wat van? Gewoon een grote bek geven en doorfietsen….
Een agent die alleen regels kan toepassen en boetes kan uitschrijven straalt al helemaal geen gezag uit. Geeft een beetje blijk van een gebrek aan relativeringsvermogen en denkvermogen.
Een agent kan er ook voor kiezen de banden niet te controleren en zich te beperken tot de klacht. Het betalen van een boete werkt weinig bewustmakend. Het geeft geen inzicht in het ‘waarom’ van de controle, t geeft slechts het gevoel dat je straf kijgt. Ik ben er van overtuigd dat er veel agenten rondlopen die mensen wel stimuleren om zelf verantwoordelijkheid te nemen, zonder meteen boetes uit te schrijven. Heb daar ook ervaring mee. Bij mij, maar dat is persoonlijk, werkt een tip/waarschuwing voor kleinigheden veel beter dan een boete.
Gisteren bekogelden jongeren in Zeist de brandweer. Onbekend is nog of ze het vuur zelf aanstaken :'(
Het siert je, dat dat bij jou werkt! Toch ben ik van mening dat je daarin juist een uitzondering bent. Velen denken niet:”Jee, daar ben ik goed vanaf gekomen; misschien moet ik de waarschuwingen of adviezen ter harte nemen!” maar:”Zo, die agent heb ik mooi bij de neus genomen! Ik doe of ik het heel serieus neem en ik kan lekker mijn gang gaan!”
Dat al die Limbo’s in die zuidelijke maffiaprovincie zo zijn is tot daaraantoe, maar hier in Zwolle kennen wij nog respect en dankbaarheid. 😛 ;D
Las net dat het carnaval in Maastricht door noordelijke CDA-ers om zeep is geholpen. Gelukkig hebben ze Maria van der Hoeven, Rat Verhaagen, gebleekte Geert en Dionneke Graus nog. Laat ze dat “zoere bettie” daar maar houden. Wij hebben Plantje gekregen, die gewoon vanuit Zwollywood door gaat breken.
Ja Larry…ik ben ook van het respect en dankbaarheid hoor. Misschien ben ik daarom wel verhuisd naar Zwolle 🙂
Nee, serieus, ik denk dat je er met name bij bepaalde groepen (jongeren) niet mee aan moet komen.
Gelukkig is carnaval een feestje wat los staat van overheden. Vandaar ook, dat in veel gemeenten de burgemeester de sleutel overdraagt aan de carnavalsvierders. 😀
Nergens in den lande trof men zo’n respectvolle en dankbare gemeenschap. Kijken we de chronische klagers even over het hoofd.
mwa, ik begrijp je punt wel plantje, misschien heb je daar wel gelijk in….hoop het natuurlijk niet 😉 😛
Je hebt het over Zwolle en de Zwollenaren??? :'( 😮
En verder zal het nog vaak voorkomen: we agree to disagree 😀
@ Larry, heb het over de beeldvorming die Plantje wellicht van de inwoners van onze geweldige stad had toen hij hier heen kwam. Vrijwel gelijk met de klagers geconfronteerd had hij de échte Zwollenaren nog niet ontmoet. Maar “het heeft tijd nodig” om de volksaard te ontrafelen.
Ik doe mijn best.
En dan nog even on topic: ik vind het ook wel interessant om dit soort politieberichten te lezen en er over door te discussiëren. Het blijft echter wel belangrijk dit soort berichten als incidenten te zien! We leven met veel mensen in Zwolle en er komen er nog veel meer van buitenaf dagelijks naar Zwolle toe. Niet gek dat er wel eens wat gebeurt. Politieberichten mogen er niet voor zorgen dat je op voorhand bang bent voor een woonplaats.
Zo hebben de klagers mij ook niet afgeschrikt; slechts uitgedaagd! 😉
Don’t push the plant-man!
Ik hoop dat de controle op deze laan structureel wordt…. Misschien dat dan eindelijk doordringt bij velen dat het hier een 30 km zone betreft, waar veel kinderen lopen en fietsen….
Voorkomen is nog altijd beter als genezen.
…en weer een egoïst die vindt dat hij het recht heeft andere mensen in levensgevaar te mogen brengen.
Aan alle klagers. Bah bah bah zinloze discussie ga lekker op het platteland wonen waar je van niemand last hebt.
Wat ik dan weer niet begrijp: politie schijnt te zijn gaan controleren n.a.v. klachten van aanwonenden over overlast van brom- en snorfietsers.
– Te hoge snelheid (16x): geeft dit overlast? Gaat om te snelle brom- en/of snorfietsen; proberen er wellicht alles aan te doen door de overlast te verminderen door er zo snel mogelijk langs te rijden?
– Opgevoerde voertuigen (3x): wat mij betreft zelfde als bovenstand punt.
– Zonder helm rijden (1x): geeft geen overlast neem ik aan, echter wel reden voor politie om te bekeuren (en terecht , als voor deze actie toch politiemensen worden vrijgemaakt, dan ook overige onregelmatigheden bekeuren)
– Een gladde band (1x): zelfde als bovenstaand, al zou ik dat eventueel goed vinden voor een waarschuwing (uit veiligheidsoogpunt).
Moraal van mijn betoog: blijft onduidelijk wat de klachten van de omwonenden waren.
——————————————-
Wellicht dat de Admin. duidelijkheid kan verschaffen?
=========
Helaas…
@Bas
Hoe snugger ben je als je dit daadwerkelijk zou denken?
Joh, ga een dragracebak rijden en jakker daarmee met 200 km/h door een 30 km/h zone, dan ben je nog sneller.
Bas for president! Voertuigen zo snel mogelijk maken zodat ze zo vlot mogelijk een woonwijk weer verlaten hebben. Laten we ze ook gewoon in voetgangersgebieden (winkelstraten) toe want die 1 seconde dat ze zich er bevinden is veel minder erg dan een fietser, laat staan een voetganger die er minuten over doet om erdoor te komen.
Volgens mij dokken we met z’n allen voor diegenen die zichzelf in de kreukels rijden en in het ziekenhuis belanden. Daarbij heb je natuurlijk de politie die ook betaald moet worden voor het onderzoek, etc.
Even los van je vraag over wat de klachten waren. Volgens mij boeit dat voor jou helemaal niet want logica is bij jou ver te zoeken.
Het lijkt mij wel duidelijk: Bromfietsers/scooters en snorfietsers bezorgen in de wijken overlast. Wat staat er dan te gebeuren: controle. En wat blijkt? Dat er kennelijk een gegronde reden was om te klagen. Nu zijn snelheid en decibels moeilijk in te schatten en zijn daarom dus subjectief. Maar vele malen ligt het overduidelijk. Dus: controle heeft wel degelijk zin: objectief , eerlijk en hopelijk helpt het. Het enige wat jammer is dat onze democratische rechtstaat vindt dat je er met een kleine boete van af komt als je zo’n overtreding pleegt…………………….
@WFvN
Wellicht heb je me verkeerd begrepen.
Ik vind het prima dat er bekeurd word in geval er zaken niet in orde zijn.
Mij is onduidelijk wat de klachten van de aanwonenden zijn geweest.
Ik kan mij voorstellen dat dit bv. geluidsoverlast is. Hier word echter nauwelijks op gecontroleerd (in ieder gaval niet bekeurd).
Mensen aan de Gruitmeesterlaan moeten niet zo zeuren!
De mensen wonende aan deze straat moeten niet zo moeilijk doen.
Laat deze mensen eerst eens naar zichzelf kijken wat betreft het parkeren van hun auto’s. Deze staan elke dag weer schots en scheef waardoor fietsers, bromfietsers uit moeten wijken.
Daarnaast is het zo dat de Gruitmeesterlaan altijd al een doorgaande weg is geweest dor gerenlanden. Hiervan was men op de hoogte en toch besluit men er te gaan wonen. Ik vind het geklaag dan ook helemaal niet terecht.
@Bas
In dat geval heb ik je waarschijnlijk inderdaad verkeerd begrepen. Je nogal vreemde argumenten hebben mij in dat geval op het verkeerde been gezet.
Maar als het gaat om overlast en bekeuren, tja als er geluidsoverlast is (kan ik me wel wat bij indenken bij sommige van die scheurijzers (terwijl er ook zijn die ‘fluisterstil’ zijn) dan is het inderdaad vreemd dat daar niet voor bekeurd wordt terwijl dat toch gemakkelijk te meten is met een dB-meter. En het zou me niet verbazen als het gros van de te-hard-rijders ook teveel herrie produceert.
Maar ik vind het persoonlijk al heel wat DAT er uberhaupt bekeurd wordt (en dus gecontroleerd). Ik zie zelden politie hier in de buurt controleren op foutparkeerders bij de basisschool waar ik bij in de buurt woon, ik zie ze iets vaker maar alsnog zelden controleren bij het winkelcentrum op foutparkeerders.