Verkeerscontrole

Zwolle – Op verschillende plekken in Zwolle werd woensdag 20 mei een verkeerscontrole uitgevoerd. Hierbij werden de volgende strafbare feiten geconstateerd:

– Overtreden maximum snelheid 4 x
– Mobiele telefoon vasthouden als bestuurder 3 x
– Niet kunnen tonen rijbewijs 5 x
– Niet dragen van een gordel 7 x
– Rood licht negeren 2 x
– Als bromfietser op fietspad 1 x
– Verdrijvingsvlak overschrijden 1 x
– Apk vervallen 1 x
– Niet dragen helm 2 keer

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

8 gedachten over “Verkeerscontrole”

  1. – Mobiele telefoon vasthouden als bestuurder 3 x

    Ik neem aan dat het gaat om bestuurders van gemotoriseerde voertuigen, startend vanaf de brommer. Als fietser ben je ook bestuurder maar is het nog niet verboden om een mobiele telefoon in de hand vast te houden. Als ik menig puber zie rondslingeren met hun ogen turend op het scherm en hun duimen RSI-kwekend op het toetsenbordje tikkend, denk ik dat het geen overbodige luxe zou zijn.

    – Als bromfietser op fietspad 1 x

    Die is nieuw!! Nee, de regel niet maar de meldingen van controles zijn vrij vaak behoorlijk eentonig.
    Ik vraag me af wat precies de criteria zijn om een pad tot fietspad of tot bromfietspad te bombarderen. Ik heb het idee dat het grotendeels met de rijbaan te maken heeft en weinig met het pad ernaast. Wel is duidelijk dat menig bromfietser zich niet aan de regel houdt (als ze de regel uberhaupt kennen)

  2. Ik neem aan dat het gaat om bestuurders van gemotoriseerde voertuigen, startend vanaf de brommer. Als fietser ben je ook bestuurder maar is het nog niet verboden om een mobiele telefoon in de hand vast te houden. Als ik menig puber zie rondslingeren met hun ogen turend op het scherm en hun duimen RSI-kwekend op het toetsenbordje tikkend, denk ik dat het geen overbodige luxe zou zijn.

    Nou, goed nieuws voor jou: dat geldt tegenwoordig voor álle bestuurders! Dus ook voor fietsers. Sinds 1 mei als ik me niet vergis.

    Die is nieuw!! Nee, de regel niet maar de meldingen van controles zijn vrij vaak behoorlijk eentonig.
    Ik vraag me af wat precies de criteria zijn om een pad tot fietspad of tot bromfietspad te bombarderen. Ik heb het idee dat het grotendeels met de rijbaan te maken heeft en weinig met het pad ernaast. Wel is duidelijk dat menig bromfietser zich niet aan de regel houdt (als ze de regel uberhaupt kennen)

    Dit is te zien aan het bord. In het ene geval staat er alleen een fiets op in het andere geval een bromfiets en een fiets. Een fietsstrook langs de weg is volgens mij áltijd énkel fietsstrook en geen gemengd iets. Een bromfietspad bestaat sowieso niet geloof ik. Dat zou inhouden, dat het enkel voor bromfietsers en niet voor fietsers is 😉

    Waar ik overigens enorm van sta te kijken is het enorme aantal niet-gordeldragers! Ik begrijp daar sowieso geen snars van! Nu zul jij ze in je banaan wellicht niet zo goed kunnen zien WFvN, maar voor de overige fietsers en voetgangers: let er maar eens op hoe ontzettend veel mensen de gordel niet dragen! Ik begrijp er niets van!

  3. Ik had je graag gelijk gegeven…..
    Wijzigingen per 1 mei 2009 volgens de site van Ministerie van Verkeer en Waterstaat (deze bron lijkt me betrouwaar genoeg 😉 )
    Wel zie ik dat ik het toch niet helemaal goed in gedachten had. Het gaat dus vanaf de snorfiets dat mobiel bellen verboden is. (het argument in het bericht vind ik echter vrij onnozel…. zet een (volgens de wet) 25 km/h rijdende snorfietser tegenover een 45 km/h rijdende bromfietser en de impact bij de bromfietser is 3,24x zo groot. Zelfs op het fietspad zit er nogal wat verschil in: 1,44x oftewel 44% meer ‘impact’ voor de bromfietser als die 30 rijdt tegenover de 25 van de snorfietser…)

    Waar ik overigens enorm van sta te kijken is het enorme aantal niet-gordeldragers! Ik begrijp daar sowieso geen snars van!

    Ik niet hoor…. zet een bajonet midden op de stuurkolom van een auto in plaats van een airbag…. eens zien hoe groot het aandeel niet-gordel-dragers dan is ;D

  4. Hm… m’n bericht wordt niet direct geplaatst; moet eerst ‘ok’ bevonden worden door een admin. Maar ik zie dus dat ik wat vergeten ben.
    Inderdaad, een bromfietspad bestaat niet. Ik had ‘brom’ tussen haken moeten zetten en dus (brom-)fietspad moeten zeggen.
    Een fietsstrook is inderdaad ook alleen een fietsstrook. Daar hoort de ‘brommert’ op de rijbaan.
    Maar goed, ik had het dus over het (brom-)fietspad 😉

  5. Hm… vreemd. Nog een poging wagen en deze keer wel even de ‘voorbeeldknop’ gebruiken.

    Stap voor stap:
    de site van verkeer en watersite met de link

    Mogelijk wordt de link steeds gewijzigd. Nieuwe poging dus met de directe link die na een paar keer refreshen van de site niet gewijzigd is. Wel zie ik dat dit reageervenster problemen heeft met lange links want de hele layout is bij mij op dit moment vernaggeld.

    Volgende stap: voorbeeld en m’n linkjes worden weer ingekort terwijl ze nog wel helemaal in beeld staan in het reageervenster waarin ik tik.

    Puntje van aandacht voor de webmaster dus.

    Vermoedelijk zullen de linkjes dus niet werken. Daarom hieronder de link geknipt en geplakt in 3 regels:

    http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/
    Wijzigingen RVV per 1 mei
    2009-deftekst1_tcm195-244002.pdf

  6. Dan maar even een quote van de site:

    Wijzigingen per 1 mei 2009
    Per 1 mei 2009 verandert een aantal verkeersregels. Zo mogen personenauto??s en bestelauto??s die een lichte aanhangwagen trekken, op autowegen en autosnelwegen voortaan 90 km per uur rijden. Ook mag een parkeerschijf voortaan alleen nog achter de voorruit van de auto worden geplaatst. Verder is het vasthouden van een mobiele telefoon ook verboden voor bestuurders van een snorfiets, net als voor bromfietsers. Een overzicht van de belangrijkste veranderingen is hieronder te vinden.

    Over fietsen wordt niet gesproken.

  7. Ah okie…

    Ik heb al die tijd begrepen: voor alle bestuurders. Wat overigens zou inhouden, dat wanneer je met een paard aan de hand over straat loopt je ook niet zou mogen bellen. 😉

Reacties zijn gesloten.