Zwolle – Morgen maakt de gemeenteraad een keuze over de toekomstige locatie van het busstation in Zwolle. De SP denkt – net als het stadsbestuur – dat een zuidelijke variant van het busstation de beste is. Voor de SP heeft de leefbaarheid in de aanliggende wijken de doorslag gegeven om voor deze variant te kiezen. Ook denkt de SP dat de toe- en afvoerroutes voor auto’s en de bussen op een verantwoorde wijze met deze variant kunnen worden aangelegd.
Voordat de SP haar goedkeuring aan deze variant geeft, eist de SP dat er ook een goede doorstroomroute komt voor fietsers en voetgangers. De partij wil daarom dat er in de tunnel voor het openbaar vervoer een mogelijkheid komt voor fietsers om zich vanaf het busstation aan de zuidzijde naar de Willemskade te bewegen. SP raadslid Edwin Koster: ‘Het is van groot belang dat met name busreizigers die een fiets als voor- of natransport gebruiken zich makkelijk en snel van de zuidzijde naar de noordzijde van het station kunnen verplaatsen en zij niet met een fiets aan de hand via een passerelle over de sporen hoeven te lopen. De huidige tunnels bij de Van Karnebeekstraat en de Koggetunnel sluiten dan logisch aan op deze nieuwe verkeersstroom’.
‘Met name voor busreizigers die per fiets verder willen richting de Kamperpoort, Deltion in Holtenbroek en de Voorsterpoort is een dergelijke fietsverbinding essentieel’. De SP wil daarom een fietstunnel bij de zuidelijke variant.’De varianten aan de voorzijde van het station waren geen optie voor de SP. De Westerlaan brengt veel onveiligheid mee voor de Parkschool. En de Oosterlaan geeft hele nadelige effecten voor de Stationsbuurt en Assendorp.
Lijkt me niet zo’n gek idee. De fietstunnel bij het Hanzebad komt bij de Karnebeekstraat uit, en ligt te zuidelijk om handig te zijn. De volgende fietstunnel ligt pas bij het ecodrome. Maar het ligt ook aan het prijskaartje, als zo’n fietstunnel tientallen miljoenen gaat kosten, dan weet ik nog niet of ik er voor ben, het moet wel redelijk blijven, we betalen dit immers wel met zijn allen.
@Chris:
Die kosten zullen relatief laag zijn, want er wordt in dat geval toch al een tunnel voor bussen gemaakt. Die tunnel moet dan alleen breed genoeg zijn om ook een fietspad en voetpad te bevatten.
Ik vind het een goed idee van de SP.
Goed idee van de SP.
Zo promoot je het OV.
Het is bovendien ook slim om het nu meteen te combineren met de andere bouwwerkzaamheden. Dat drukt de kosten.