Warmtebedrijf

Door Dick Algra

Of de gemeente Zwolle met dit plan een schot in de roos veroorzaakt, lijkt mij nogal discutabel.
Foto: Peter Denekamp

Mijn oog viel op een bericht op de website van RTV Oost, of laat ik het anders zeggen, mij viel daarin het woord ‘warmtebedrijf’ op. Ik had het niet eerder gelezen of horen noemen. Laat ik een deel van het item citeren.

“De gemeente Zwolle richt een publiek warmtebedrijf op om de distributie en levering van warmte aan woningen te regelen via een nieuw warmtenet. Een belangrijke stap richting een duurzame en betaalbare energievoorziening en het afscheid van aardgas tegen 2050. Zwolle houdt met de oprichting van het nieuwe Warmtebedrijf Zwolle de regie stevig in handen, het bedrijf zal volledig in handen zijn van de gemeente.” Einde citaat.

’t Is de vraag of de privatisering van de vroegere nutsbedrijven de slimste streek van de overheid is geweest. Misschien moeten we terug naar vroegere constructies op dit terrein, maar of de gemeente Zwolle met dit plan een schot in de roos veroorzaakt, lijkt mij nogal discutabel.

Temeer daar ik een dag of wat geleden in De Stentor het bericht las dat Vattenfall per direct stopt met de grootschalige aanleg van warmtenetten in bestaande wijken. De aanlegkosten zijn te hoog opgelopen om klanten nog betaalbare tarieven aan te bieden, aldus het bedrijf.

Vattenfall is toch bepaald niet een kleine jongen op het terrein van de energievoorziening. Als die tot deze conclusie komt, zou ik als gemeente toch maar direct op de pauzeknop drukken van de plannenmakerij voor zo’n eigen warmtebedrijf.

Na het besluit van Vattenfall lijkt alleen een landelijke aanpak nog te kunnen voorkomen dat de energietransitie strandt. Moeten we ons niet afvragen of de doelstellingen van die transitie niet te snel en te makkelijk in regelgeving is vastgelegd?

Laten we wel wezen, het stroomnet kan nu de vraag al niet aan, aardgas blijft nog wel even nodig om stroom op te wekken en we moeten ook nog bedenken wat we straks met al die accu’s van afgeschreven elektrische auto’s, stadsbussen en vrachtauto’s aan moeten. Trouwens, het lijkt nu al dat het tegengaan van ‘oude vracht- en bestelauto’s’ in grote steden vooral op wensdenken is gebaseerd, en in de praktijk nog niet haalbaar is.

Ik heb vast niet alle nog op te lossen problemen genoemd. En dan te bedenken dat al die plannenmakerij, zoals dat van een warmtebedrijf, op zich al handen vol geld kost en heeft gekost. Alsof Zwolle er al warmpjes bijzit.

Foto 1
Of de gemeente Zwolle met dit plan een schot in de roos veroorzaakt, lijkt mij nogal discutabel. - Foto: Peter Denekamp
Of de gemeente Zwolle met dit plan een schot in de roos veroorzaakt, lijkt mij nogal discutabel.
Foto: Peter Denekamp

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)