Digitaal dossier Jeugdgezondheidszorg

Zwolle – Een belangrijke bijdrage aan kwalitatief goede jeugdgezondheidszorg. In de loop van volgend jaar moet het digitaal dossier Jeugd Gezondheidszorg operationeel zijn. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de invoering van dit digitaal dossier bij jeugdgezondheidszorg instellingen.

De invoering van het digitaal dossier JGZ in Zwolle is vorige week van start gegaan. Halverwege 2010 zijn ook de huidige papieren dossiers gedigitaliseerd. Het digitaal dossier JGZ is eigenlijk een digitale kaartenbak met voor elke jongere die in de gemeente woont een kaart met gegevens. Digitalisering van de gegevens is noodzakelijk omdat een uniforme manier van registreren via een elektronisch systeem bijdraagt aan een kwalitatief goede jeugdgezondheidszorg. Kinderen kunnen met dit systeem beter gevolgd worden, risico’s kunnen eerder worden gesignaleerd, de overdracht van gegevens kan beter plaatsvinden en de informatie is sneller beschikbaar.

Het digitaliseren van de huidige papieren dossiers biedt veel voordelen. Zo kunnen medewerkers flexibeler werken. Als een medewerker op locatie ineens een dossier nodig blijkt te hebben, hoeft hij deze niet eerst van het kantoor in Zwolle te halen. Het dossier is immers digitaal direct beschikbaar. Daarbij is het dossier door meerdere medewerkers gelijktijdig te raadplegen. Een digitaal dossier raakt bovendien niet zoek en hoeft ook niet te worden gearchiveerd.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)