Bezuinigingen Swollwacht: stop de bouw van bruggen

Zwolle – Op vrijdag 13 november 2009 jl. heeft Swollwacht met de unaniem aangenomen Swollwacht motie Bezuinigingsoperatie 4+4 tijdens de begrotingsbehandeling het initiatief genomen voor het komende B-debat op woensdag 24 februari 2010 as. dat alle politieke partijen voor de verkiezingen op 3 maart 2010 aan de Zwolse inwoners duidelijkheid gaan geven over de te maken keuzes voor de noodzakelijk bezuinigingsoperatie.

 

De achterliggende gedachte van Swollwacht is, dat alle politieke partijen voor 3 maart 2010 met de “billen bloot” gaan over waar zij willen en denken te bezuinigen, zodat het voor de Zwolse kiezer transparant en duidelijk is en de Zwollenaren achteraf niet voor verassingen komen te staan. De gemeentelijke organisatie heeft een pakket met bezuinigingsmogelijkheden overhandigd aan de raad met daarin voorstellen die opgeteld 14 miljoen euro kunnen opleveren. De bezuinigingsvoorstellen dienen te leiden tot een sluitende begroting vanaf 2012 en de daarop volgende jaren. Nu het kabinet (bestaande uit de regeringspartijen CDA, PvdA en CU) het “bijltje” in deze onzekere tijd er bij neer hebben gegooid wordt de onduidelijkheid voor de gemeentelijke begrotingen vanaf 2012 alleen maar groter voor wat betreft de uitkeringen die vanuit het gemeentefonds naar Zwolle toekomen. Een reden des te meer om nu als lokale politiek scherpe keuzes te maken, zodat onze stad financieel goed voorbereidt is voor de nabije toekomst.


Swollwacht wil dan ook aan de Zwollenaren “klip en klaar” aangeven waar wij wel of niet op gaan bezuinigen na de verkiezingen. Tevens is dit alvast een schot voor de boeg in aanloop naar een nieuw te vormen college, waar verwacht wordt dat er scherpe keuzes worden gemaakt, waarop WEL of NIET bezuinigd gaat worden in het nieuwe collegeakkoord. Een kaasschaafmethode is voor Swollwacht dan ook niet aan de orde, aangezien dit slechts leidt tot versobering van kwaliteit en niet tot inkrimping van de gemeentelijke organisatie.

Swollwacht zal niet instemmen met bezuinigingsvoorstellen die leiden tot afbreuk van de zwaarbevochten sociale infrastructuur in de stad. Het mag niet zo zijn dat de financiële en economisch crisis afgewend wordt op de hardwerkende Zwollenaren en de kwetsbare mensen in de stad, wie part nog deel hebben gehad aan de totstandkoming van het huidige landelijke begrotingstekort. Ook zullen wij niet toestaan dat de gemeentelijke belastingen worden verhoogd om de bezuinigingsronde te financieren.

Swollwacht wil NIET bezuinigen op:

  1. Leefbaarheid en wijkgericht werken
  2. Veiligheid in de stad en de Zwolse wijken in het bijzonder:
  3. Gezondheid en Zorg voor gehandicapte mensen en mensen met een chronische aandoening
  4. Armoedebestrijding
  5. Onderwijs en Jeugd
  6. Jongeren- en ouderenbeleid
  7. Arbeidsparticipatie
  8. Sport
  9. Festiviteiten en evenementenbeleid
  10. Dierenwelzijn

Kortom Swollwacht kiest voor scherpe en daadkrachtig keuzes die ervoor moeten zorg dragen dat er vanaf 2012 sprake is van een sluitende begroting. 

 

Swollwacht wil WEL bezuinigen op:

Structureel:

  1. Bedrijfsvoering, bureaucratie, huisvesting, deregulering, inhuur advies externen     € 7.5 miljoen
  2. Ecodrome    €  0.8 miljoen
  3. Management, Meijer norm en gemeentebestuur      €  1,0 miljoen
  4. overig                                                                €        p.m. 

 Structureel verhogen inkomsten en voorkomen “lekkage” 5. Aanbesteding- en centraal inkoopbeleid      €  p.m6. Professionaliseren en verbeteren risicomanagement grote projecten € p.m                                 

7. Onderwijs huisvestingsplan   €  p.m

Toelichting:

Ad.1: De afgelopen jaren is de gemeentelijk organisatie alsmaar gegroeid in fte en zelfs qua absolute medewerkers. Met als gevolg dat er te weinig werkplekken waren en er stevig is geïnvesteerd in de gemeentelijke huisvesting. Dit ondanks alle miljoenen investeringen op ICT gebied en digitalisering. Door nu de politieke wil te tonen en echt het in te zetten op het schrappen van overbodige regelgeving, efficiënter werken en voor de zomervakantie een daadwerkelijk kerntakendiscussie te houden, is het mogelijk om minimaal 3,5 miljoen euro extra te bezuinigen op huisvesting, externe inhuur van adviseurs en inkrimping van de gemeentelijke organisatie. Ook wil Swollwacht bekijken of bestaande vergunningen niet voor een langere periode kunnen worden afgegeven, afschaffen van vergunningen door formuleren van goede regelgeving en daadkrachtige handhaving van deze regels. Vergunningen (binnen APV, parkeerbeleid, kap en bouwverordening, horeca)  kunnen hiermee worden geschrapt en kan worden volstaan met meldplicht. Dit voorkomt slepende bezwaarprocedures, administratieve lasten en bevordert de klantvriendelijkheid en snelheid van dienstverlening. Hiermee nog maar niet spreken over de besparingen qua tijd en geld voor ondernemers en burgers in de stad. Tevens dient te worden gekozen voor langere doorlooptijd van beleidnota´s, afstoten en uitbesteden van gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden en veel minder externe advies ingewonnen te worden.

Ad. 2: Het ecodrome heeft de afgelopen 10 jaren niet bewezen een daadwerkelijke meerwaarde te hebben als grote publiekstrekker voor Zwolle in de regio en het gehele land. Ecodrome dient zich als “attractiepark” haar eigen broek op te houden en kan voor het natuurmuseumdeel ondergebracht worden bij het stedelijk museum Zwolle. De educatieve functie voor onderwijs blijft hiermee gewaarborgd. Restant subsidievraag die hiervoor overblijft is € 300.000,-.   Hiermee is een bezuiniging gerealiseerd van € 800.000,-

Ad. 3. Door de gedane investeringen de afgelopen jaren in de organisatie is de kwaliteit van de individuele medewerker toegenomen en is het mogelijk meer vrijheid en verantwoordelijkheden neer te leggen  bij deze medewerkers. De komende periode dient er gekozen te worden voor een platte organisatiestructuur (ook bekend als horizontale organisatiestructuur) waar sprake is van weinig tussenliggende managementlagen tussen de werknemers en de managers. De achterliggende gedachte is dat  werknemers productiever  zijn wanneer ze meer direct betrokken zijn bij besluitvormingsprocessen in plaats van wanneer hen nauwlettend leiding wordt gegeven vanuit vele managementlagen.

Het streven voor de komende jaren is dat ambtenaren binnen de gemeentelijke organisatie geen inkomen verdienen boven het inkomen van Burgemeester Meijer. Kortom de Meijer norm is in de toekomst qua salaris het maximum binnen het gemeentelijke apparaat.

De komende bestuursperiode is het maximum 5 FTE wethouders. Hetgeen ook afgelopen bestuursperiode mogelijk en reëel was geweest. Helaas is deze mogelijkheid niet benut door de plaatselijke PvdA. Mede doordat de plaatselijke CDA het hebben van 2 wethouders in het college een wet van “meden en perzen”  vond tijdens het onderhandelingsproces naar een nieuw collegeakkoord in 2006 – 2010.

Ad.4. De overige bezuinigingen komen voort uit de voorstellen gedaan door de organisatie. Deze zijn als volgt: Verhoging eigen bijdrage volwassenenonderwijs Muzerie, 1% regeling beeldende kunst, bijdrage woningschap , bezuiniging WZ,        Beheer openbare ruimte, versobering recepties en ontwikkelingshulp in vorm van alleen financiële steun (is landelijk geregeld).

Ad. 5. Onderzocht moet worden of de voorstellen van Swollwacht inzake aanbestedingsbeleid en gezamenlijke inkoopbeleid voldoende zijn geïmplementeerd binnen de gemeentelijke organisatie. Een adequaat aanbesteding- en inkoopbeleid kan de gemeente op het gebied efficiency en effectiviteit tonnen per jaar opleveren aan besparingen. Qua aanbestedingen is afgelopen jaren gebleken dat projecten alsmaar duurder uitvallen dan oorspronkelijk is begroot (aanleggen bruggen achtergracht en rode torenplein als meest recente voorbeelden).

Ad. 6. Afgelopen jaren is gebleken door onvoldoende adequaat risicomanagement uit te oefenen op grote projecten, dit heeft geleid tot “lekken” van vele miljoenen euro´s. Hierbij valt te denken aan projecten als Deltion Deal, Voorsterpoort, Garage Lübeckplein, Stuijfbergen enz… Door het goed uitvoeren van risicomanagement kan in de toekomst beter voorkomen worden, dat de stad te maken krijgt met grote tegenvallers.

Ad.7. Door het maken van een lange termijn onderwijs huisvestingsplan (dit is wat anders dan het masterplan onderwijs huisvesting) waarbij geanticipeerd wordt op basis van visie en beleid moet het zeer goed mogelijk zijn om op zowel de middel en lange termijn terugverdien effecten te genereren van ca. € 1 miljoen euro op de onderhoudskosten en jaarlijkse kapitaalslasten.

Incidenteel:

  1. Herzien besluit en stopzetten projecten plaatsing bruggen achtergracht en rode torenplein      €  1,0 miljoen    
    2. Netwerkstad Zwolle – Kampen inzake boegbeelden     €  0,4 miljoen 

Totaal Inclusief p.m posten:   Incidenteel € 1,4 miljoen  structureel      € 10 miljoen

Aannvullende maatregelen:

Binnen de programma´s sport, cultuur, welzijn, festival en evenementenbeleid dienen de mogelijkheden bekeken te worden of er een herijking noodzakelijk en acceptabel is. Het is zaak goed te bekijken of de verstrekte miljoenen subsidies de beoogde effecten en resultaten hebben gebracht. Indien dit niet het geval is, dan gaat Swollwacht voor het principe “oud voor nieuw” beleid, zodat er ruimte komt om nieuwe initiatieven te honoreren en wij tevens ervan overtuigd zijn dat de verstrekte subsidies ook hun doelen hebben bereikt. Met andere woorden is het voor Swollwacht van zeer groot belang dat de schaars beschikbare gelden op de juiste plek komen en dat instellingen, stichtingen en verenigingen juist beloond worden naar de prestaties die zijn geleverd.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

14 gedachten over “Bezuinigingen Swollwacht: stop de bouw van bruggen”

  1. Toch wel:
    Stopzetten van de natuuronderzoeken in Dijklanden en Stadsbroek.

    Als de vogelonderzoeken niet leiden tot het uitsluiten van de beide locaties, dan worden er vervolgonderzoeken gedaan: oa naar vleermuis, modderkruiper enz.
    In het laag gelegen Dijklanden moet naast die onderzoeken Westerveld en de kosten van de waterberging nog onderzocht worden. Dit gaat samen duur onderzoek worden.
    Ter illustratie:
    Er staat in Verslag (zie onder) voorlichting onderzoek Westerveldse Bos, Wijkcentrum De Bolder 2 april 2008:
    “Mag er gebouwd worden op Dijklanden?
    Er zijn op grond van dit onderzoek in de huidige situatie geen uitspraken te doen of er straks wel of niet gebouwd mag worden op Dijklanden. Daarvoor is te zijner tijd nieuw onderzoek nodig.”

    Nog een opmerking: op een kaart in het onderzoek van Geofox-Lexmond is te zien dat de grondwaterstroom op 6 meter diep richting Aalanden gaat. (kaart niet re vinden op http://www.zwolle.nl)

    http://www.handenafvandijklanden.nl/uploads/Westerveld Verslag_voorlichting_2_april_2008.pdf

  2. De bouw van bruggen lijkt me niet het meest ideale om op te bezuinigen. Ik zou eerder bezuinigen op bijvoorbeeld het onderwijs. Dat zou kunnen zonder kwaliteitsverlaging. Bijvoorbeeld door de ouderbijdrage te verhogen. Ook lijkt het me verstandig om op sociale zekerheid te bezuinigen. De WW-uitkering moet worden afgeschaft, de bijstand moet worden verlaagd naar 20 procent van het minimumloon en alle andere uitkeringen worden ook 20 procent van het minimumloon worden. De rest moeten mensen maar particulier bijverzekeren. Ook moet de AOW-leeftijd niet naar 67, maar naar 72 worden verhoogd.

    Ook is het verstandig te bezuinigen op ambtenaren. 80 procent van de ambtenaren kan zo worden ontslagen. Ook zijn twee wethouders meer dan genoeg.

    Ook moet er op integratie bespaard worden, bijvoorbeeld door nieuwe Nederlanders hun inburgeringscursus geheel zelf te laten betalen.

    Ook bezuinigen op de zorg is een goede optie. Het budget dat besteedt wordt aan de zorg zou zelfs teruggebracht kunnen worden naar ??0. Dat kan door zorginstellingen geheel te privatiseren.

    Ook moet er gestopt worden met subsidies. Dat is gewoon onzin.

    Ook moet er gestopt worden met ontwikkelingshulp. Dit levert niets op. Het is eens tijd dat de landen die ontwikkelingsgeld hebben ontvangen van Nederland, eens beginnen met terugbetalen. Met rente!

  3. Echte bruggenbouwers die Swollwachters:o
    Uiteindelijk leveren die bruggen juist indirect geld op vanwege een betere verbinding met oa parkeergarages buiten het stadscentrum en schept mogelijkheden voor het autoluw maken van de binnenstad. Die bruggen staan niet zozeer op zichzelf maar passen binnen een veel breder context! Maar ja, groots denken is niet voor iedereen weggelegd8)

  4. Tenminste duidelijke en moedige keuzes, van andere partijen heb ik nog niet veel gezien, die beloven alleen maar mooie dingen maar geven niet aan waar zij hun bezuiniging keuzes op dan wel over maken en …. veel belangrijker nog hoe zij deze constructief onderbouwen!
    Heel goed SW!

  5. Klopt Patrick, jullie hebben dit inderdaad ook gedaan. Ik heb waardering voor partijen die dit doen. Laat ik het dan anders zeggen, het leeuwendeel van de partijen roepen maar wat en beloven van alles maar onderbouwen niets, dat kun je dan van jullie en van SW in ieder geval niet zeggen.

  6. Conclusie:
    De lokale politiek in Zwolle doet het nog niet zo slecht.
    Hopelijk maakt men de dingen ook waar, of knokt men er minstens hard voor.
    Ook hier is het verkiezingstijd en beloften worden dan wel erg makkelijk afgegeven.

    Slechter dan kleuterklas 2(e kamer) kan men het niet doen.

  7. @Zwollenaar is back,
    Blijkbaar is het je ontgaan dat door het bruggen beleid wat gestuurd wordt door een projectontwikkelaar andere delen van de binnenstad doet verpauperen en er vele parkeergelegenheden worden opgeheven.
    Over het succes van autoluwe binnenstad gesproken.
    Werd anders gisterennacht op de gladde Grote Markt biijna door een scheurende taxichafeur naar de andere wereld geholpen dankzij de vrijebaan die ze hebben van de Melkmarkt naar de Oude Vismarkt.

Reacties zijn gesloten.