Zwolle – Toerisme en recreatie worden steeds belangrijker, ook in het Vechtdal, de IJsseldelta, WaterReijk Weerribben Wieden en Zwolle. De vrijetijdseconomie is in het werkgebied van het RBT Vechtdal-IJsseldelta de motor voor de toekomst. Het RBT speelt hierin een cruciale rol als de specialist op het gebied van regio- en stadsmarketing.
Internet, sociale media en mobiele toepassingen zijn speerpunt voor marktbewerking. Zeer geschikt om doelgericht consumenten te benaderen. Het resultaat voor de ´merken´ van het RBT mag er zijn; stijgende publiciteitscijfers, een groeiend aantal bezoekers aan de websites, innovatieve producten en steeds meer consumenten en bedrijven die ons weten te vinden
In het Vechtdal wapperen inmiddels meer dan 200 magenta vlaggen om gasten welkom te heten. ´Vechtdal Overijssel, alle tijd´, zo luidt de gastvrije boodschap. Het aantal ambassadeurs binnen en buiten de regio groeit enorm, zelfs op vrachtwagens wordt het Vechtdal landelijk onder de aandacht gebracht. Het gebied heeft veel te bieden op het gebied van natuur, ruimte en recreatiemogelijkheden en de gastvrijheid staat er op een ongekend hoog peil. Niet voor niets bevinden de beste campings van Europa (Beerze Bulten en De Kleine Wolf), de winnaar van de Dutch Hotel Award 2009 (Hotel De Zon) en het meest innovatieve attractiepark (Slagharen) zich allemaal in één regio: Vechtdal Overijssel.
De IJsseldelta timmert hard aan de weg als toeristische regio. Hier vond het grootste evenement van Overijssel plaats (Sail Kampen), maar ook andere evenementen als de IJsseldeltadag (op zaterdag 8 mei in Mastenbroek) en de Nationale Sleepbootdagen (van 13 tot en met 16 mei in Zwartsluis) spreken tot de verbeelding. In de IJsseldelta draait alles om water! Water, vriend en vijand. Verantwoordelijk voor de rijkdom van de Hanzesteden Kampen, Zwolle en Hasselt en de weidsheid van polder Mastenbroek. Maar ook voor de bedreigingen, die geleid hebben tot imposante waterwerken als de balgstuw, het stoomgemaal en – in de toekomst – de bypass. Varen is DE manier om de regio te ontdekken, het pas geïntroduceerde boekje en de website ´Vakantievaren.nl´ helpen hierbij.
WaterReijk Weerribben Wieden mag zich als winnaar van de Eden Award de meest duurzame toeristische bestemming van Nederland noemen. Een prestatie van formaat, waarbij regio´s als Friesland en Biesbosch zijn afgetroefd. Met de inzet van duurzaam vervoer (electrisch aangedreven rondvaartboten), maar ook met educatieve GPS routes en met binnenkort – uniek in Nederland – een vaarknooppuntennetwerk, vergelijkingbaar met de fietsknooppunten. Met een nieuw regiomagazine en een succesvolle eerste editie van het Overijssel Waterevent mag WaterReijk Weerribben Wieden met recht spreken van een enerverende seizoensstart!
Voor Zwolle is de campagne rondom de komst van het Glazen Huis naar Zwolle in publicitair opzicht een hoogtepunt voor de stad. Via Twitter, Hyves, maar ook via een bezoek van de burgemeester aan 3FM, live op de radio, worden zowel jury al publiek gevraagd om te kiezen voor Zwolle. Zwolle bruist, getuige ook de activiteiten van het Zwols UitBuro en Congresstad Zwolle! Tegelijkertijd is ook de populairste fietsroute van Zwolle, Rondje Zwolle, in een nieuw jasje gestoken en is de populairste stadswandeling omgedoopt tot ´Sporen van blauwvingers´. Innovatie staat voorop, getuige ook het bankjesproject gekoppeld aan Rondje Zwolle, waar fietsers via aan simpel SMS´je extra informatie krijgen over het bankje en de bijzondere locatie.
Wat betekent dit voor de vrijetijdseconomie?
De vrijetijdseconomie in Vechtdal, IJsseldelta (incl Zwolle) en WaterReijk Weerribben Wieden telde in 2009 circa 11.200 banen, een stijging van 1.400 banen (13,9%!) ten opzichte van 2005.
Steenwijkerland en Ommen zijn de belangrijkste vrijetijdsgemeenten in Overijssel met een werkgelegenheid in de vrijetijdssector van ruim boven 10%.
De totale bestedingen tijdens binnenlandse vakanties bedroegen voor Vechtdal Overijssel in 2009 € 72.462.000
De werkgelegenheid in de vrijetijdssector van de IJsseldelta is in de periode 2005-2009 gegroeid met 26,6%
De gemiddelde bestedingen tijdens binnenlandse vakanties in WaterReijk Weerribben Wieden zijn in de periode 2005-2009 gestegen van € 22,00 naar € 24,80 p.p.p.d.(stijging van 12,7%)
De totale bestedingen tijdens toeristische dagbezoeken in Zwolle bedroegen in 2009 circa € 152.260.000
Je zult as dinsdag maar je werk met je vrije tijds besteding (volgens bovenstaande tekst) mogen vermengen 😀
@Dick, Mooi voor mekaar. Wat is jouw taak?
Meevaren en de heren skerp houden 😉 Nee, zou altijd al eens hun nieuwe maaiboot bekijken en in actie zien. Heb namelijk met alle maaimaterieel te maken. Zal er niet over uitwijden.
In Steenwijk (of alleen bij ons districtskantoor?) gaan ze 4/5 met de electriciteit klooien. We kunnen wel een paar uur zonder stroom komen. Niet te voorspellen is ook: wanneer. Chef beide districtskantoren zei: We kunnen naar het andere districtskantoor (Hoogeveen) en daar van de faciliteiten gebruik maken, buitenwerk gaan doen, of vrij nemen.
Dacht: 1+1=2 en regelde dit voor 4 mei. Heb ook geen zin om zomaar een dag in te leveren. Dit is bovendien een rustige periode voor mij (tot strak begin juni)….regelen en profiteren….7:30 paraat (buitenlui beginnen en stoppen eerder) bij Stam in Belt-Schutsloot. Weet nu al dat het verschrikkelijk lachen wordt want de Friese machinist is een heerlijke wous.