Zwolle – Onder grote belangstelling zijn afgelopen weekend in Museum de Fundatie twee nieuwe tentoonstellingen geopend : ‘Jeroen Krabbé – De ondergang van Abraham Reiss’ en ‘George Grosz – Schwarzer Champagner und Blutiger Ernst’. Onder de aanwezigen vele bekende Nederlanders zoals Martine Bijl, Rik Felderhof, Marte Röling, Paul Haenen, Mies Bouman, Willeke Alberti en Krabbé’s vrouw en zonen.
Jeroen Krabbé arriveert geflankeerd door Hedy d’Ancona en Mies Bouman
In De ondergang van Abraham Reiss heeft Jeroen Krabbé in negen schilderijen van groot formaat (150 cm x 220 cm) de levensstadia geschilderd van zijn grootvader, Ambraham Reiss. Reiss, een Joodse Amsterdammer, werkte in de eerste decennia van de twintigste eeuw succesvol in de diamantindustrie. De beurskrach van 1929 beroofde hem van zijn vermogen. Hij vocht zich er bovenuit, maar het nieuwe geluk dat gloorde werd wreed verstoord door de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers deporteerden hem naar Westerbork, en vervolgens naar het vernietigingskamp Sobibor. Daar werd hij in juli 1943 bij aankomst vermoord. Na Paul Citroen (2008) en John Heartfield (2009) toont Museum de Fundatie ook dit najaar een belangrijke “Berliner” uit het interbellum: George Grosz. De tentoonstelling Schwarzer Champagner und Blutiger Ernst is een samenwerking van de Akademie der Künste Berlijn en Museum de Fundatie, en omvat een keuze van Grosz’ grafisch werk, tekeningen en schetsboeken afkomstig uit de collectie van Akademie der Künste Berlijn die de nalatenschap van George Grosz beheert.
Jeroen Krabbé in gesprek met Nelleke Vedelaar en Ralph Keuning
Hans van Willigenburg
Meer foto’s bij ‘lees verder’…
Paul Haenen
Herma Krabbé (rechts) in gesprek met Berend Boudewijn, Hedy d’Ancona en Martine Bijl
Marte Röling
Rik Felderhof
Gremdaat ook in Zwolle 😀 En op de foto met als onderschrift -Paul Haenen-.
Mies blijft er ondanks haar leeftijd fantastisch uitzien.
ik ben zeer benieuwd naar de tentoonstelling en ga zeker kijken.
Marte blijft prachtig!
en vrolijk, maar zij lijkt mij geen makkelijk tiepje.
Dankjewel Jeroen, dat je wat ons als tweede generatie is doorgeven zo prachtig hebt weten te pakken op je doeken. Het lijkt op mijn en vele verhalen, waarvan je vindt dat ze verteld moeten blijven worden en je altijd blijft afvragen hoe en aan welke oren. Dit is een geweldig monument!