Adverteren? Klik en informeer naar de mogelijkheden!

Hartleers

Door Dick Algra

Als gemeente moet je wel ballen hebben, om dat hartstad-verhaal te durven promoten.
Foto: Peter Denekamp

Jawel, ik weet het, het woord ‘hardleers’ wordt niet gespeld met “de ’t’ van Van Nelle”, maar met de ‘d’ van “donders goed”. Zoals het in de titel van deze column hierboven is geschreven, geeft aan hoezeer ze hardleers zijn. Wie? Het college van de gemeente Zwolle!

Want ze willen door met de campagne Hartstad Zwolle. Dat terwijl de Partij voor de Dieren reeds had aangegeven dat de wijziging van de naam al een teken was van het mislukken.

Dat ze ermee door willen. komt omdat ze bij monde van de burgemeester laten weten dat de campagne de afgelopen jaren succesvol is geweest met mooie resultaten bij de Zwolse Halve Marathon en het Bevrijdingsfestival. Ik weet niet of het college doorheeft dat deze evenementen altijd druk bezocht worden, dus geen extra reclame behoeven.

Het slechtste argument – je hoort het vaker bij een tot mislukken gedoemd project – is wel dat ermee stoppen vernietigen van publieke middelen is. Ook nu, en dat bij het feit dat er al 600.000 euro aan uitgegeven is en er nog eens 200.000 euro bij gaat komen. De VVD-fractie zei daar heel duidelijk over dat we al drie jaar publieke gelden aan het vernietigen zijn.

Ik schreef er al eens wat over in januari van het vorig jaar. Ik citeer toch mijn slotregels: “Als gemeente moet je wel ballen hebben, om dat hartstad-verhaal te durven promoten. Misschien is een goed idee: Zwolle een stad met ballen. Of bescheidener: Zwolle een stad met balletjes.”

Nu ben ik het geheel eens met GroenLinks, waar ze zeggen dat niet duidelijk is hoe mensen buiten Zwolle naar de campagne kijken. Nou, ik weet welhaast zeker dat daar buiten Zwolle helemaal niet naar gekeken wordt.

Zevenhonderd Zwollenaren zijn bevraagd. Van hen kent 37 procent het stadsmerk, 41 procent vindt het passen bij de stad. Maar mensen, we maken toch geen reclame voor onszelf? Toch voor buiten Zwolle? Dus zou ik daar beginnen, in de regio, die vragen eens te gaan stellen. Doe dat eens in Wijhe, of in Emmeloord? Laten we eerlijk zijn, we hoeven dat echt niet te gaan vragen in de Randstad, daar weet men vaak niet eens dat Zwolle de hoofdstad van Overijssel is.

Veel bekender zijn, zo bleek, namen als Blauwvingers en Peperbus. Dus college, hoe duidelijk wil je het hebben?

Foto 1
Als gemeente moet je wel ballen hebben, om dat hartstad-verhaal te durven promoten.
Als gemeente moet je wel ballen hebben, om dat hartstad-verhaal te durven promoten.
Foto: Peter Denekamp

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)