Zwolle – Drie Pabostudenten van Windesheim vertrekken in oktober met de Onderwijsexpeditie van Edukans naar het Oost-Afrikaanse Ethiopië om onderwijservaringen op te doen. “De mogelijkheden zijn heel anders daar, kinderen zijn beter gemotiveerd om naar school te gaan, maar de middelen zijn veel beperkter dan hier”, vertelt Mathilde Bakker. Zij is één van de studenten die gaan.
Het begon allemaal in de Worldwise Week van de Pabo dit voorjaar. Twintig docenten uit Derde Wereldlanden bezochten Windesheim en Mathilde begeleidde een Keniaanse docente. Mathilde werd getroffen door haar verhalen. In een workshop van Edukans tijdens die week, hoorde zij over de Onderwijsexpeditie naar Ethiopië. Mathilde: ”Ik wil dat zelf meemaken en kijken hoe ik kan helpen om de toekomstkansen voor die kinderen te verbeteren.”
Cultuurverschil
In Ethiopië bezoeken zij onderwijsprojecten en maken kennis met het onderwijssysteem. Mathilde: “We bereiden drie lessen voor en die geven we op verschillende scholen. Eén les met weinig middelen, één les met meer middelen en een les voor kinderen die net een beetje Engels spreken. De materialen voor de les meenemen wordt nog lastig, want per persoon mogen we maar 23 kilo mee. Als ik al denk aan alle potloden die ik voor mijn tekenles nodig heb… Alle lesmateriaal blijft daar ook achter. ” Terug in Nederland maken de studenten een reisverslag of een leskist en als ‘ervaringsdeskundige’ zullen zij hun verhaal op scholen en bedrijven vertellen.
Millenniumdoelen van de Verenigde Naties
Edukans werkt aan de twee millenniumdoelen van de Verenigde Naties. Namelijk dat in 2015 alle kinderen in alle landen, zowel jongens als meisjes, de mogelijkheid hebben volledig basisonderwijs te doorlopen. En het wegwerken van ongelijkheid tussen jongens en meisjes in het basis- en voortgezet onderwijs op alle onderwijsniveaus, uiterlijk in 2015.