Fiets-en-win is een beloningssysteem voor fietsers. Als fietsers gebruik maken van een gratis bewaakte stalling die we in de stad hebben, ontvangen zij een lot waarmee ze in een periodieke loterij mooie prijzen kunnen winnen. Zo worden fietsers gestimuleerd de fiets in de stallingen aan de Pletterstraat, onder het Maagjesbolwerk of op het Meerminneplein te zetten. Het gebruik van de stallingen zal op deze manier verder omhoog gaan en de fietsenchaos in de binnenstad navenant afnemen.
En hopelijk is het voor Zwollenaren die nu vaak met de auto de stad in gaan een mooie aanleiding om eens een keer extra de fiets te pakken! Want meer mensen op de fiets betekent: minder files, minder luchtvervuiling en minder geluidoverlast. Voldoende redenen om een fietser te belonen met Winkansen en wellicht een mooie prijs. Fiets-en-Win is ontwikkeld door het Fietsberaad, in samenwerking met de gemeenten Apeldoorn en Eindhoven. Het Fiets-en-Win-systeem kan meteen ook dienst doen als toegangscontrolesysteem. Een sleutelhanger en stickers met barcodes vervangen dan de bonnetjes die nu worden gebruikt. Bij de in- en uitgang van de stalling worden zowel de sleutelhanger als de sticker op de fiets gescand door het personeel van de stalling. Ongeveer de helft van alle verkeersbewegingen binnen Zwolle wordt per fiets uitgevoerd. Zwolle staat daarmee in de top drie van de fietssteden in Nederland. De stad heeft dan ook een lange traditie van intensief fietsbeleid. Maar ook hier geldt: stilstand is achteruitgang. Om de mobiliteitsvisie voor ‘Zwolle Fietsstad’ waar te maken zal de gemeente ook in 2011 innovatief te werk moeten gaan. GroenLinks zal daaraan haar steentje bijdragen door een maandelijkse fiets-tip te geven.
Gerelateerde Berichten
(Automatisch gegenereerd)
Allemaal leuk en aardig die loten die je kan krijgen maar ik ben bang dat ik daar neit voor in aanmerking ga komen. Met mijn fiets is het geen doen om te parkeren op de gratis parkeerstalling van Meerminnenplein of Pletterstraat; een ding van net geen 3 meter manouvreren in zo’n beperkte ruimte is niet echt handig. En Maagjesbolwerk? Naar beneden zal geen probleem zijn; zwaartekracht is gewillig maar om nou 45 kg omhoog te zeulen waarbij ik geen gebruik kan maken van de fietsgeul is geen optie. Ik blijf heerlijk buiten de stallingen parkeren.
Dat kost wat hoor groenlinks in de raad.
Volgende stap is om Zwolle-Centrum fietsvrij te maken.
Begin eens met fietsers voorang te geven boven ander verkeer. Fiets-straten, beter onderhoud van de fietspaden, bewegwijzering van fietsroutes,betere stallingsmogelijkheid in de binnenstad (gratis en onbewaakt),en ga zelf ook maar fietsen.
@wfvn
wat neem je allemaal mee dan ? de huidige “standaard” quest weegt afhankelijk van de kleur nu 33.5-34 kg rijklaar.
Hahaha je wil niet weten wat hij allemaal in zijn fiets heeft zitten…
@marianne
zeker onder de noemer , je hebt het misschien eens nodig, zie ook dit verhaal
http://velotejo.blogspot.com/2011/01/zo-handig-als-je-het-eens-nodig-zou.html
Laten ze het OV maar bevorderen, door bijvoorbeeld de stadsbussen vaker voorrang te geven en frequenter te laten rijden. Dit scheelt een hoop fietsen in de binnenstad. Daarbij is Zwolle al goed te bereiken met de fiets.
Stadsbussen hebben altijd al voorrang dus waar wil je ze nog meer voorrang gaan geven dan? 😉
Gewoon wat extra busbanen:).
@questrijder:
Tja, zo heb ik er ook spul in liggen inderdaad 😉 maar geen toiletrol, al vind ik de genoemde reden van VeloTejo wel een goede! Whahaha!
@Questrijder
Wat heb ik in m’n fiets?
– Allereerst uitgebreidere elektronica die hem toch wel een tikkie zwaarder maakt dan de standaard Quest (ondermeer ook motoralarm)
– Versteviging in de rolbeugel
– 2 setjes binnen/buitenband voor de voorwielen
– 1 setje binnen/buitenband voor achterwiel
– extra binnenband achterwiel
– plaksetje
– 3 steeksleutels voor de stoel en de kogelkopjes
– rolletje breed isolatietape
– wat vuilniszakken
– reservejas
– fietspomp (full size)
– 0,5 liter drinken
– Ringslot met bijbehorende insteekketting
– Dakje
– Paraplu
– vloermatjes
– pleerol
– microvezelhanddoek
– handschoenen/must/kol/geel hesje/isolatiefoliedeken
– tiewraps
– uitdraai RVV
– wat velomobielfolders
– 2 brillen (1 met donkere, 1 met gele glazen) en reserveglazen
– extra interieurlampje met 4 LEDs
en vast nog wat zut.
@WFvN ; + je boodschappen:o
Inderdaad, die ook nog (alsnog ruimte zat voor) 😀
@wvfn
bakstenen ?
Nee, dat was destijds met de Versatile, die was toen dus met die ‘bakstenenbagage’ iets van 65 kg (en mij erin en toch nog te licht voor de storm 🙁 )
Hmm ik denk dat ik NOG betere manieren kan bedenken om de belastingcenten te besteden dan Groen Links…