Zwolle – De gemeente Zwolle wil beslissingen nemen over de fietsenstallingen en -klemmen in de Zwolse binnenstad. Zijn er voldoende plekken om de fiets neer te zetten, zouden er meer stallingen of klemmen moeten komen, of juist minder? Mogen fietsen overal staan, of moet dat meer geregeld worden? 1.256 inwoners van de gemeente Zwolle en lid van het Zwols Burgerpanel gaven hun mening.
Veel fietsers en ook scooterrijders willen zo dicht mogelijk bij de winkels parkeren, zoals hier op de hoek van de Diezerstraat en de Oude Vismarkt…
Zwolle is een fietsstad. Fietsers kunnen zich snel en makkelijk verplaatsen door de stad, en het tochtje naar de binnenstad gaat voor velen sneller per fiets dan met de auto. En zo zien veel Zwollenaren het graag. Het moet leuk en makkelijk blijven om met de fiets naar de binnenstad te gaan. Leg het fietsparkeren niet teveel aan banden. Het moet mogelijk blijven om de fiets ergens ‘vrij’ te parkeren in de buurt van een winkel. De roep daarom is groot. Daarentegen zouden veel mensen het wel op prijs stellen als er minder fietsen vrij geparkeerd zouden staan rondom terrassen en bezienswaardigheden, omdat dit het straatbeeld verstoort. Ook als vrij geparkeerde fietsen de doorgang belemmeren roept dat irritatie op.
Parkeren onder de Sassenpoort…
Hoek Sassenstraat met de Nieuwe Markt…
Een fietsstad vraagt om goede fietsparkeermogelijkheden. Als dit goed verzorgd is, zullen ook meer mensen hier gebruik van maken, wat het straatbeeld ten goed komt. Maar wat zijn dan goede fietsparkeermogelijkheden?
Uit dit onderzoek komt de volgende grote lijn:
|• Fietsers zetten hun fiets het liefst in een klem of rek of in een bewaakte overdekte stalling in de buurt van waar ze moeten zijn.
• Rekken en klemmen op meerdere plaatsen in de binnenstad. Liever op veel plaatsen enkele rekken, dan op enkele plaatsen veel rekken.
• Rekken en klemmen moeten ruim opgezet en stevig zijn: veel tussenruimte, ook geschikt voor brede fietsen en fietsen met dikke banden, geen risico op omvallen.
• Bewaakte fietsstallingen die goed toegankelijk zijn, met ruime openingstijden en op meer plaatsen in de binnenstad.
Fietsparkeerplekken aan de zuidzijde: bijna een derde van de Zwollenaren die met de fiets naar de Zwolse binnenstad gaan, komt via de Sassenpoorterbrug de stadsgracht over. Dit is daarmee de meest gebruikte brug door fietsers, en juist daar is geen fietsstalling. De huidige drie bewaakte fietsstallingen zijn alle gesitueerd aan de noordzijde van de binnenstad. De fietsroute van de Sassenpoorterbrug naar die stallingen wordt als onprettig ervaren. Veel Zwollenaren pleiten voor extra fietsparkeerplekken aan de zuidzijde, bijvoorbeeld in de buurt van de Sassenpoort.
Bij de Sassenpoort? Waar dan?
Die paar fietsen die er op de foto staan… er staan normaliter geen fietsen misschien een keer per jaar als de poort open is voor publiek.
Dat krijg je nu de auto.’s niet meer in de binnenstad mogen.Nu staan de stoepen en pleinen vol met fietsen en dat zal nog wel erger worden
En die foto in de sassenstraat klopt ook niet er is nu een terras.
@Zusenzo, welke horeca gelegenheid heeft daar een terras dan?
Wat een zeikerds heb je toch soms. De blauwe luchten verklappen dat die foto’s niet vandaag gemaakt zijn, maar daar gaat het ook niet om. Dat er te weinig fietsparkeerplaatsen zijn wordt fijntjes in beeld gebracht.
De mexicaan!
Ok, dat wist ik niet.
Welke mexicaan zit daar dan om de hoek (en dan heb ik het dus over onder de Sassenpoort waar deze foto kennelijk gemaakt is, want La cucaracha ken ik wel)?