Zwolle – Met de komst van de Hanzelijn neemt het aantal reizigers naar verwachting toe. Voor station Zwolle betekent dat dat in de toekomst het aantal reizigers dat moet overstappen sterk zal toe nemen. De huidige voetgangerstunnels kan de groeiende stroom niet aan en daarom zal ProRail de komende twee jaar bezig zijn met het verbreden van de tunnel.
Naar het idee van station Arnhem is in Zwolle een tijdelijke traverse (loopbrug) geplaatst over de sporen. Deze voetgangersbrug verbindt alle perrons met elkaar. De brug is vanaf de centrumzijde te gebruiken vanaf de hoofdingang en vanaf de zuidzijde kun je de brug op ter hoogte van de Hanzelaan. De opening van de loopbrug vond vrijdagmorgen vroeg plaats. Door burgemeester H.J. Mejer en wethouder G. Piek werd een intentieovereenkomst getekend. Reizigers zullen tijdens de transfer over de loopbrug kennis maken met kunst afkomstig van de tentoonstelling ‘Neoclassicisme en Biedermeier uit de Collecties van de Vorst van Liechtenstein’, die nu te zien is in Museum de Fundatie. Pas over een tijdje zal de voetgangerstunnel gesloten worden, maar dat is pas vanaf het moment dat de liften bij de loopbrug in gebruik zijn genomen.
Ik vind het een mooie traverse. Ik zou er dan ook geen bezwaar tegen hebben dat deze permanent zou worden.
Het is direct een vergroting van de capaciteit (bestaande tunnel + traverse)! Is het verbreden dan nog wel nodig?
Ja, dat zat ik ook al te bedenken!
Maar je kan zelfs als twee opties open houden geen optie is 😉 de traverse zo kunnen maken meteen dat die geschikt is voor alle voetgangers en (vouw)fietsers en er meteen een lift bij plaatsen en dan heb je de tunnel niet voor passagiers meer nodig en kan je die gebruiken voor goederenvervoer of zo.
Zal wel teveel kosten 😉
Mooie foto’s trouwens, Stefan!
De traverse is (in vergelijking met bijvoorbeeld Arnhem) erg mooi, maar ik denk niet dat ze deze zullen laten staan ;). De ruimte op het perron neemt namelijk af omdat de trappen aardig capaciteit van het perron innemen. Daarnaast kost het beklimmen van zo’n trap meer energie dan het beklimmen van een trap vanuit een tunnel. Uiteindelijk zullen ook commerciële belangen een rol spelen: in de tunnel komen als ik het goed heb straks wat winkels te zitten en alle reizigers die via de traverse naar een ander perron gaan zullen de winkels dus links laten liggen waardoor de exploitanten inkomsten mislopen. 🙂 En dat laat de NS denk ik niet gebeuren. 😉
Goed bezig Stefanuzz…8)
gek, toen ik vanmorgen om 8.19 uur de trein richting harderwijk/amersfoort nam stonden de hekken nog gewoon voor de Traverse en kon je er niet over. Wat wel leuk was is dat je een croissant aangeboden kreeg met een kopje koffie 😀 Maar van een ‘open’ travers was nog geen sprake die zat nog helemaal dicht:(
De opening was van 07.00 uur tot 09.00 uur en voor genodigden, daarom was het hek nog dicht. De bezoekers stonden in de Traverse waar een speech werd gehouden door Ralph Keuning. Bureau Stunned heeft dit geweldig gemaakt zeg! Van mij mag die ook blijven!
Mijn god wat is die trap hoog! 😮
Dat wordt dus straks goede lichaamsbeweging 😛
Ik heb veel waardering voor de bouwers van deze fraaie traverse. Nooit tijdens de (snelle) bouw was er rommel op het station. Alles werd steeds keurig opgeruimd! 🙂 Een voorbeeld voor degenen die op het station Utrecht CS aan het werk zijn, want wat maakt men er daar een teringzooi van!
wat een geweldig idee die lampen, alleen jammer dat ze vrijdag verdwijnen wat zal de traverse saai worden zonder deze smaakmakers;)
Wat een grootsteedse traverse , en wat een verschil met Arnhem !
Fundatie ook buitengewoon prominent en chic aanwezig met prachtige transparanten! Een genot om hier te lopen. Dit is Parijs of een andere grote wereldstad. Doet aan de bovengrondse metrostations denken. Zwolle toont zich aan de wereld !
Helaas waren de disco lampen verdwenen (9 mrt ’11) .
Ik heb aldus een tijdje op de traverse zeer genoegelijk verwijld en het is eigenlijk doodzonde dat er niet wordt voort geborduurd op dit concept. Hou niet zo van tunnels.
>:(