Windesheim Onderwijslezing: Brein Leren Rekenen

Zwolle – Hersenonderzoek en onderzoek naar leercapaciteiten laten baanbrekende ontwikkelingen zien. Daarnaast is ook het vakgebied didactiek volop in beweging. Een goede reden om ‘het leren van mensen’ centraal te stellen tijdens de Windesheim Onderwijslezing van 16 maart. De focus ligt op het leren rekenen, een zeer actueel thema in het onderwijswerkveld. De School of Education van Windesheim organiseert jaarlijks de Onderwijslezing voor docenten, managers en bestuurders van partnerscholen, onderwijskundigen en studenten.

Vanuit hun eigen invalshoek gaan twee deskundige hoofdsprekers in op het thema leren rekenen: prof. Jelle Jolles en Makoto Yoshida PhD. Jolles spreekt over de meerwaarde van hersenonderzoek bij kinderen en jonge mensen voor educatie in het algemeen en rekenonderwijs in het bijzonder. Jolles is hoogleraar Hersenen, Gedrag & Educatie: Educational Neuropsychology. Daarnaast is hij directeur van LEARN!, het Interfacultaire Research Instituut op het gebied van Educatie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en directeur van het Centrum Brein & Leren.

Lesson Study

Yoshida introduceert Lesson Study, een professioneel leerproces dat leraren in Japan continu gedurende hun gehele carrière doorlopen. Lesson Study betekent systematisch onderzoek doen naar manieren van lesgeven en onderwijsinhoud gekoppeld aan het leren en begrijpen van leerlingen en studenten. Yoshida is toonaangevend op het gebied van Lesson Study, dat hij in Japan invoerde om de rekendidactiek te verbeteren. Hij is directeur van het Center for Lesson Study aan de William Paterson University, een van de partneruniversiteiten van Windesheim, in New Jersey, de Verenigde Staten.

Gevarieerd workshopprogramma

Voorafgaand aan beide lezingen kunnen deelnemers een workshop volgen op het gebied van rekenonderwijs. Op het workshopprogramma staan onderwerpen als: rekentaal, dyscalculie, protocol reken- en wiskundeproblemen, rekendidactiek, Lesson Study en rekenbeleid vo/mbo.

´s Avonds kunnen deelnemers tijdens een diner verder praten over de inhoud van de lezingen, de workshops en hun ervaringen met het thema ‘leren rekenen’. De maaltijd wordt omlijst door een bijdrage van De Lichte Kwelling Theaterproducties.

AanmeldenDe Onderwijslezing vindt plaats op 16 maart in het auditorium van Windesheim, Campus 2-6 in Zwolle, en duurt van 12.30 tot 20.00 uur. Aanmelden voor de lezing en de workshops kan tot en met 10 maart via www.windesheim.nl/agenda. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.

De Onderwijslezing is een jaarlijks evenement van de School of Education van Windesheim, in samenwerking met VUconnected. VUconnected organiseert publieksactiviteiten op het snijvlak van wetenschap, samenleving en levensbeschouwing.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)