Politiek eist opheldering salaris interim-directeur Wezo

Zwolle – De SP en Swollwacht zijn woest over de geruchten over het salaris van de nieuwe interim directeur van de sociale werkvoorziening, de Wezo. Naar verluidt verdient deze interim-directeur 2,5 ton op jaarbasis. Een interim-directeur die meent meer te moeten verdienen dan de minister-president is in de ogen van beide partijen geen knip voor de neus waard.

           Swollwacht_Logo.jpgSP 3.jpg

De partijen hekelen met name het feit dat er grote financiële tekorten zijn bij de Wezo. ‘Het is zeer onwenselijk en niet acceptabel dat deze tijdelijke directeur de belastingbetaler, de gemeente Zwolle en de sociale werkvoorziening geld uit de zak wil kloppen. Terwijl het Kabinet de werknemers van de Wezo onder het wettelijk minimumloon wil laten werken, denkt deze directeur het er nog even van te moeten nemen. Als deze geruchten op waarheid berusten dan heeft deze directeur geen enkel oog voor de realiteit en de praktijk en lijkt hij voorbaat ongeschikt voor deze functie.’

De SP en Swollwacht willen nu met spoed opheldering van wethouder Van As. ‘Dit is het zoveelste incident onder leiding van wethouder van As. Het wordt tijd dat hij orde op zaken gaat stellen en niet meer in zee gaat met dergelijke directeuren. Het is vijf voor twaalf voor deze wethouder. Hij moet nu ingrijpen’, aldus SP en Swollwacht.

E.e.a. heeft geleid tot de volgende brief aan het college van B & W:

Sinds kort is er een nieuwe interim-directeur aangesteld bij de sociale werkvoorziening in Zwolle, de Wezo. Ons is ter ore gekomen dat deze nieuwe interim-directeur een beloning krijgt van rond de € 250.000 op jaarbasis. De SP en Swollwacht zijn geschrokken van dit bedrag. Er zijn ernstige tekorten bij de Wezo, die moeten worden opgevangen door de belastingbetaler. Het is daarom niet acceptabel en zeer onwenselijk dat een tijdelijke directeur – die is aangesteld om orde op zaken te stellen – meent het bedrijf, de Zwollenaren en de gemeente Zwolle geld uit de zak te moeten kloppen terwijl er grote financiële tekorten zijn. Een interim-directeur die meent meer te moeten verdienen dan de burgemeester is in onze ogen geen knip voor de neus waard. Bovendien is het (zeer onwenselijke) Kabinetsbeleid erop gericht om werknemers in de sociale werkplaatsen onder het wettelijk minimumloon aan het werk te zetten. Het is daarom onverkoopbaar dat een tijdelijke directeur meer verdient dat de minister-president. Onze fracties zijn dan ook van mening wanneer bovenstaande berust op waarheid, dat er snel gestart dient te worden met de selectieprocedure voor de definitieve invulling van de vacant zijnde positie bij de wezo.

 

Dit brengt ons tot de volgende vragen:

••         Is het serieus waar dat de nieuwe interim-directeur van de Wezo op jaarbasis meer verdient dan de minister-president? Zo ja, acht u het wenselijk dat een interim directeur zoveel geld verdient terwijl er flink moet worden bezuinigt op de sociale werkplaatsen en er miljoenentekorten zijn ontstaan bij de Wezo?

••         Hoeveel is het netto en bruto salaris van deze interim-directeur?

••         Is de beloning van deze directeur in overeenstemming met het Zwolse beleid omtrent de beloning van directeuren bij publieke en semi-publieke organisaties en verbonden partijen? Waarom wel/niet?

••         Hoe lang blijft deze interim-directeur? En op welke termijn moet er een nieuwe directeur zijn? Is de sollicitatieprocedure van deze nieuwe directeur al in gang gezet? Kunt u dit toelichten?

••         Bent u bereid om alsnog de Meijer-norm in te voeren in de Zwolse publieke en semi-publieke sector, zodat niemand die werkt in de publieke en semi-pulbieke sector in Zwolle meer verdient dan de burgemeester? Zo nee, waarom niet?

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van de SP;                 Namens de fractie van Swollwacht;

Tjitske Siderius                                        Freddy Eikelboom

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

13 gedachten over “Politiek eist opheldering salaris interim-directeur Wezo”

  1. We hebben straks alleen nog geld voor directies interims en managers, dan kan het personeel naar huis. Motto: het geld is op.

  2. Een dergelijke beloning voor een interim staat in schril contrast tot de ombuigingen waarmee de gemeente Zwolle wordt geconfronteerd. Goede zaak dat Swollwacht en SP dit aanhangig maken. Wat is eigenlijk het standpunt van de andere partijen hierover?

  3. @Zusenzo : Stuur dan maar eerst de interim-directeur en de managers naar huis, “want ze verdienen te veel”; dan moet het personeel vanzelf naar huis…..

    ——————————–
    ik ken de interim-directeur niet, maar als hij/zij in staat zou zijn om in bijvoorbeeld 6 maanden echt orde op zaken te stellen (wat blijkbaar echt nodig is), dan verdient deze trouble-shooter marktconform; niets mis mee; maar wat mij betreft moet dat wel op no cure-no pay basis afgesproken worden.

  4. De zoveelste stemmingmakerij van Sp en swollwacht. Het verdrag klopt niet eens. Het lijkt er op dat zij hun eigen salaris frustratie afwentelen op anderen

  5. in het algemeen is zo dat een intrim altijd veel meer verdient dan een vaste directeur, deze mensen moeten in korte tijd zien veel geld te verdienen, na verloop van tijd moeten ze weer weg en dan is het afwachten of er weer werk is, maar het is zeer verwerpelijk dat bij een bedrijf in geld nood dit soort zakken vullers aangenomen, worden ook voor een normaal salaris kan zo iemand hetzelfde werk doen >:(>:(>:(

  6. Geachte meneer Van As,

    Nu hebt u alweer niet de SP en Swollwacht vooraf geraadpleegd bij het vaststellen van het salaris van een directeur (interim) van de Wezo! U begrijpt natuurlijk wel dat beide partijen voor u de klok op 5 voor twaalf hebben gezet. De volgende stap is overduidelijk: beide partijen willen zitting in de commissie die gaat over het aannemen van de volgende directeur, waarbij de belangrijkste voorwaarde voor het functioneren, “minder verdienen dan de burgemeester”, voorop staat.

  7. tijdens crissic gaan arme mensen achteruit
    omdat ze zwaakte van allemaal zijn
    en deike konten krijgen plaat bielen
    ze gaan niet ellende voelen

  8. Vraag 1
    Is het serieus waar dat de nieuwe interim-directeur van de Wezo op jaarbasis meer verdient dan de minister-president? Zo ja, acht u het wenselijk dat een interim directeur zoveel geld verdient terwijl er flink moet worden bezuinigt op de sociale werkplaatsen en er miljoenentekorten zijn ontstaan bij de Wezo?⤝

    Vraag 2
    Hoeveel is het netto en bruto salaris van deze interim-directeur?

    Antwoord:
    Wezo staat voor een zware opgave; de jarenlange negatieve exploitatieresultaten -en bij ongewijzigde omstandigheden en bedrijfsvoering ook voor de komende jaren-, de rijksbezuinigingen op de Sociale werkvoorziening en de komst van de Wet Werken naar vermogen maken dat Wezo op dit moment alle zeilen moet bijzetten om zich klaar te maken voor de toekomst. Vanuit dit perspectief heeft het Algemeen Bestuur en de Raad van Commissarissen de beslissing genomen om Wezo onder leiding te stellen van een ervaren interim-directeur.

    In dat kader is de voorzitter van Raad van Commissarissen van Wezo een overeenkomst aangegaan met een extern bureau voor de inhuur van de interim algemeen directeur.

    De Raad van Commissarissen betaalt aan het externe bureau voor die inhuur een vergoeding van ?? 1250,– per dag met een maximum van 4 dagen per week. In deze vergoeding zitten alle kosten van het externe bureau waaronder onder andere de werkgeverslasten met ondermeer het pensioen en het salaris van de interim-directeur. De onderverdeling van het bedrag is ons niet bekend.

    Vraag 3
    Is de beloning van deze directeur in overeenstemming met het Zwolse beleid omtrent de beloning van directeuren bij publieke en semi-publieke organisaties en verbonden partijen? Waarom wel/niet?

    Antwoord:
    Wij zijn van mening dat -ten principale- de door u op 1 december 2009 vastgestelde kadernota Verbonden Partijen -inclusief het beloningsbeleid bij Verbonden Partijen- gehanteerd dient te worden. De voornoemde kadernota voorziet overigens niet in interim situaties.

    Vraag 4
    Hoe lang blijft deze interim-directeur? En op welke termijn moet er een nieuwe directeur zijn? Is de sollicitatieprocedure van deze nieuwe directeur al in gang gezet? Kunt u dit toelichten?

    Antwoord:
    De overeenkomst is aangegaan voor de periode van zes maanden met de mogelijkheid tot verlenging. In april zullen de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en de Raad van Commissarissen besluiten wanneer overgegaan wordt tot de sollicitatieprocedure van een algemeen directeur. Op dit moment is het echter van belang om Wezo in strategisch opzicht alsmede in het opzicht van operationele bedrijfsvoering gereed te maken voor de toekomst. Daar ligt de prioriteit en de focus van zowel de Algemene Vergadering van Aandeelhouders, de Raad van Commissarissen als de interim-directeur. Wij realiseren ons terdege dat de interim-situatie op termijn tot een einde moet komen.

    Vraag 5
    Bent u bereid om alsnog de Meijer-norm in te voeren in de Zwolse publieke en semi-publieke sector, zodat niemand die werkt in de publieke en semi-publieke sector in Zwolle meer verdient dan de burgemeester? Zo nee, waarom niet?

    Antwoord:
    Op 1 december 2008 heeft de raad van de gemeente Zwolle de kadernota Verbonden Partijen vastgesteld. Bij motie is bepaald dat de kadernota aangevuld moet worden met beleid voor beloningen aan bestuurders van met de gemeente Zwolle verbonden publiekrechtelijke en/of privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden. Het beloningsbeleid (vastgesteld op 11 mei 2009) geeft uitvoering aan die motie en is een integraal onderdeel van de kadernota Verbonden Partijen. Het beloningsbeleid bij Verbonden Partijen geeft de normeringen aan. Het college ziet geen aanleiding voor aanpassing van de kadernota Verbonden Partijen.

    Burgemeester en wethouders van Zwolle

  9. De beantwoording van vragen van de fracties van de SP en Swollwacht over de beloning van de interim-directeur bij de Wezo roept bij onze partijen aanvullende vragen op. In deze beantwoording wordt gesteld dat de kadernota ‘verbonden partijen’ niet voorziet in interim-situaties. In voorgenoemde kadernota wordt echter gesproken over ‘bestuurder’ en nergens in de nota is beschreven dat interim-situaties zijn uitgezonderd van dit beloningsbeleid.

    Dit brengt ons tot de volgende vragen:

    1.Waaruit blijkt dat interim-situaties niet onder de kadernota ‘verbonden partijen’ vallen? Kunt u dit juridisch onderbouwen?

    2.Wat is de precieze definitie van bestuurder die wordt gehanteerd in de kadernota ‘verbonden partijen’?

    3.Acht u het wenselijk dat bestuurders in de (semi-)publieke sector via interim-bureaus menen de vastgestelde kadernota ‘verbonden partijen’ te moeten omzeilen? Zo ja, waarom? Zo nee, welke maatregelen gaat u nemen om dit in de toekomst te voorkomen?

    4.Bent u met ons van mening dat ALLE bestuurders in de (semi-)publieke bestuurders dienen te voldoen aan de kadernota ‘verbonden partijen’, ook als het interim-bestuurders betreft? Zo nee, waarom niet?

    5.Wat is de reden dat de interim-bestuurder van de Wezo via een extern bureau is ingehuurd en niet direct via de Wezo?

    Met vriendelijke groet,

    Tjitske Siderius

    Freddy Eikelboom

    Bert Docter

Reacties zijn gesloten.