Zwolse schrijft boek over persoonlijk profiel op internet

Zwolle – Niet iedereen is blij met de informatie die hij online over zichzelf vindt. ‘Slimme internetters zorgen ervoor dat ze een goede indruk maken’. Carlijn Postma, eigenaar van het Zwolse communicatiebureau Bind, schreef een boek over de manier waarop je ervoor kunt zorgen dat je online een goede indruk maakt: IK.NL.  

Als je veel gebruikmaakt van internet laat je overal sporen achter, en andere mensen schrijven over jou. Door de opkomst van sociale media is dit in een stroomversnelling geraakt. Maar als je jezelf googelt, herken je jezelf soms niet terug. ‘Bijna iedereen die werkt, maakt tegenwoordig gebruik van blogs en sociale media als LinkedIn, Facebook en Twitter. Veel internetters schrikken als ze zichzelf googelen,’ zegt communicatieadviseur Carlijn Postma, ‘Als je jezelf niet actief profileert op internet loop je het risico een belabberde indruk te maken.’


Als communicatiedeskundige geeft Postma veel trainingen aan managers, ondernemers en professionals. Veel mensen beklagen zich over de informatie die ze over zichzelf lezen op internet: ‘Bovenaan de zoekresultaten staan soms negatieve berichten of rommelige profielen en dat is natuurlijk geen reclame voor jezelf’.

In haar nieuwe boek IK.NL raadt ze mensen aan om niet alleen zorgvuldig profielen op te stellen voor verschillende sociale media, maar ook om kritischer te zijn als ze informatie verspreiden. ‘Misschien heb je zin om iemand in een boze bui af te kraken, maar pas op: een jaar later wordt die tirade gelezen door een klant of een werkgever.’ Postma waarschuwt mensen een al te rooskleurig beeld van zichzelf te schetsen: ‘Doe jezelf niet mooier voor dan je bent. Schep bijvoorbeeld niet op over je vaardigheden, je loopt het risico dat je genadeloos wordt afgekraakt. Je kunt beter open en eerlijk zijn over wie je bent en wat je doet. Op internet blijft niets geheim.’

Het boek IK.NL is vanaf woensdag 7 juni 2011 te bestellen in de boekhandel. Eerder verscheen van de hand van Carlijn Postma de bestseller ‘Zakelijk Twitteren voor beginners’.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

1 gedachte over “Zwolse schrijft boek over persoonlijk profiel op internet”

Reacties zijn gesloten.