Zwolle – Hoe kan Zwolle de komende jaren uitgroeien tot dé winkelstad van Oost-Nederland? Burgemeester en wethouders leggen de stad een conceptnota voor waarin de hoofdlijnen worden geformuleerd van het nieuwe winkelbeleid van Zwolle. Onder meer op basis van de reacties van partners in de stad op het concept wil het college dit najaar de kadernota Detailhandel vaststellen.
Zwolle vervult al jaren een belangrijke functie als winkelstad voor de Zwollenaren zelf en voor consumenten uit een wijde regio. De winkelsector is echter dynamisch en de afgelopen jaren hebben diverse ontwikkelingen geleid tot nieuwe uitdagingen voor winkeliers. Zo heeft de economische crisis de afgelopen jaren ook in Zwolle gevolgen gehad. De opkomst van internet heeft ook invloed op het koopgedrag van mensen: in welke mate is (nog) niet goed in te schatten. Zwolle wil in haar winkelbeleid voldoende ruimte laten om de komende jaren in te kunnen spelen op dergelijke ontwikkelingen.
Stadshart
In de conceptversie van de kadernota Detailhandel staan mogelijke hoofdlijnen voor het winkelbeleid van de gemeente voor de komende jaren. Zo is er veel aandacht voor de (winkel)positie van de Zwolse binnenstad. Het historische stadshart is het uithangbord van de Overijsselse hoofdstad. Het streven is om bezoek en bestedingen in de binnenstad op niveau te houden. Binnenkort verschijnt ook de kadernota Economie voor de binnenstad, waarin de gemeente voorstellen doet om de economische kracht van het stadshart te versterken.
Voorsterpoort
De kadernota Detailhandel wil ook de kansen benutten die er zijn voor winkels op locaties buiten het centrum. Voorsterpoort – in de buurt van de binnenstad, pal langs de A28 en straks voorzien van een tramhalte – is daarvoor bij uitstek geschikt. Zwolle mikt voor deze locatie met name op winkels rondom het thema ‘in en om het huis’.
Zwolle wil de komende jaren het niveau van winkels in de wijken vasthouden. Er is de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd in de kwaliteit van wijkwinkels en -winkelcentra voor de dagelijkse boodschappen. Voor de komende jaren wordt gekeken naar het versterken van de detailhandelmogelijkheden in onder meer winkelcentrum Stadshagen, Aa-landen in Dieze (Centrum) en in Assendorp.
Expertise
Bij het samenstellen van het concept is al geput uit de expertise van (vertegenwoordiger van) belanghebbenden op het gebied van detailhandel is Zwolle. Zij kunnen tot en met september reageren op de conceptnota. De gemeente doet bovendien nog onderzoek naar de kansen van een supermarkt in de nieuwbouw die bij het Katwolderplein, aan de rand van de Zwolse binnenstad, komt.
Na verwerking van de op- en aanmerkingen en adviezen stellen burgemeester en wethouders dan naar verwachting in oktober de definitieve nota vast. Daarna spreekt de gemeenteraad zich uit over de kadernota Detailhandel.
En wie let dan op de veiligheid. De stw niet meer. Gaat de gemeente Zwolle op de veiligheid letten. :D:D
Gaat never nooit lukken!
Ik moet eerlijk zeggen dat er steeds meer winkeltjes uit de binnenstad verdwijnen. De kleinere ondernemers hebben moeite om hun hoofd boven water te houden en de grotere concerns blijven. Dit is erg jammer. Laatst is er nog een discussie op dit log geweest over Het Eiland. Deze leegloop is een voorbeeld voor de rest van de stad ben ik bang.
Ik ben benieuwd of het de gemeente lukt om Zwolle dé winkelstad van Oost Nederland te laten worden.
Nee die ratten die daar werken pfffffffffffffffff. Ik hebhet live mee gekeken. Maar dom lullen doen ze daar. Maar onder tussen loopt de veiligheid in gevaar
De puinhoop van fietsen op de Grote Markt en Melkmarkt zou moeten verdwijnen. Sowieso, is het daar een puinhoop van fietsverkeer of borden/ uitstallingen van winkels die in de weg staan. Terras daar gelaten.
Betere bereikbaarheid van het centrum en meer parkeergelegenheid denk ik meer bezoekers trekken.
Haha, zwolle een winkelstad. whaha wat gebeurt er? ik wil het eerst zien dan geloven!8)
Is dit een concept geschreven door en voor projectontwikkelaars?
Expertise van belanghebbenden op het gebied van detailhandel in Zwolle?
B en W omringen zich met jaknikkers en graaiers. Dit lijkt meer op een bananenrepubliek.
Bouwen, bouwen, bouwen, meer, meer, meer. Wie zijn zakken worden gevuld?
Eerst de stad vijandig maken voor auto”s en dan de de grootste winkelstad willen worden wat een giller. De lol is er lang vanaf om even gezellig de binnenstad te bezoeken.>:(
ligt zwolle eigenlijk wel specifiek in oost-nederland? dacht het niet als je de landkaart bekijkt.
@janus hoezo is de lol eraf doordat er geen auto’s meer zijn?? Dat lijkt mij juist een enorm voordeel. Dat je niet van de sokken kunt gereden worden.
Een gezellige (koop)stad heeft te maken met een veilige, schone en gezellige stad. Nu is het zo dat het een rotzooitje op straat is; vies, fietsenchaos en je wordt in de voetgangersgebieden (bijv. Jufferenwal) bijna uit je schoenen gereden door motoren, schooters en automobilisten die de borden niet kunnen lezen. Ook de ‘ingang’ (Melkmarkt) ziet er uit als vergane glorie waar het niet echt prettig verblijven is.
Heb jij ook en auto Jasper? probeer op zaterdag maar eens de binnenstad te bereiken om gezellig met vrouw en kinderen te gaan winkelen ik geeft het je te doen.Parkeergarages die vol zijn en tevens ook veel te duur.Daarbij voor de snelle boodschap even de melkmarkt over om een bosje bloemen of wat groente te halen op de markt is er al helemaal niet meer bij.Leuk alles te verbieden voor automobilisten
en dat onderste boven rijden in de binnenstad dat valt ook allemaal heel erg mee.Nee we rijden nu wel een stukje verder of om de boodschappen of kleren te kopen.
onzin, als jij kinderen hebt en er op tijd uitbent. Kan je’s ochtends prima parkeren en even de markt over. Met de fiets is het dan ook heel goed te doen. ‘ S middags is een ander verhaal met de auto, maar alsnnog met de fiets goed te doen.
Of ik wel of niet een auto heb doet niet ter zake. Ik doe alles in Zwolle te voet of op de fiets. Zo groot is Zwolle namelijk niet. En daarnaast ben ik tegen het gebruik van de auto voor kleine ritjes, zoals even bloemen halen op de markt. Onzinritjes. Overigens, of het nou wel of niet mag, de markt over met de auto gaat sowieso niet. De binnenstad is voor wandelaars/fietsers, veel te druk om er ook nog auto’s bij toe te voegen.
@ janus.
Daarom bestaat er ook openbaar vervoer. En Zwolle is nou niet bepaald zo groot dat de afstanden niet meer met de fiets te zijn overbruggen.
En te duur? Als ik mijn auto de hele dag op de Turfmarkt heb staan kost het me echt niet zoveel. En ik heb zelden meegemaakt dat de Turfmarkt helemaal vol zat. Maarja, vanaf de Turfmarkt moet je vaak iets verder lopen voordat je in de binnenstad ben als je het vergelijk met de andere parkeerplaatsen. En gezien het feit dat jij al de auto nodig hebt om een bosje bloemen te kopen zal dat stukje lopen voor jou ook wel het grootste struikelblok zijn.
Als Zwolle echt de winkelstad van Oost Nederland wil worden zullen ze zich meer moeten richten op de bezoekers van buitenaf. Een transferium (of meerdere) vlakbij de snelweg is al een goed begin. Kijk maar naar Den Bosch. Goedkoop parkeren ver buiten het centrum, inclusief heen en terug met de bus. Zwolle moet stoppen met het kijken naar meer parkeermogelijkheden vlakbij het centrum. Want wat heb je eraan als de wegen nu al propvol zitten? Dat word er straks ook niet beter op als er nog meer mensen lang moeten.
Tevens kan je zo’n transferium ook gebruiken voor grote evenementen of wedstrijden van FC Zwolle (aangezien dat steeds meer parkeerproblemen veroorzaakt, en in de eredivisie word dat nog erger).
Als de bereikbaarheid van het centrum beter is scheelt het al een heel stuk.
Al je uit Wezep komt en met 3 kinderen de stad in moet om al je spullen te halen , ja hoor klein eindje met de fiets biggie denk toch na.
Er zijn heel wat mensen uit de regio die in Zwolle boodschappen doen .
dus niet alleen mensen uit Zwolle Jasper en of je nou een auto hebt of niet dat zal mij ook geen bal interesseren, dus kun je ook niet uit ervaring meepraten. Eigenlijk kun je helemaal geen mening hebben over dit onderwerp want je hebt geen auto.8)
Transferium JA
Janus, iedereen kan een mening hebben over een onderwerp. Japser/Bigge kon niet weten dat je uit Wezep komt;)
De kop van het artikel suggereert dat nu een andere stad “dé winkelstad” van Oost-Nederland is. Welke stad zou dat zijn?
Er zijn veel reacties over de bereikbaarheid van de binnenstad. Maar zie niemand reageren over wat de binnenstad aan detailhandel te bieden heeft. Er gaan steeds meer kleinere zelfstandigen (lees: de leuke boetiekjes) weg en er komen grotere francise ondernemingen of concerns voor terug. Dit gaat vaak ten koste van het gevarieerd winkel-aanbod. Als dit zo doorgaat, dan is/blijft het een doorsnee winkelstad en minder aantrekkelijk voor het winkelend publiek…
mwah, dat is een kwestie van smaak. Als er grotere namen in Zwolle komen bijenkorf, KFC, Burger king etc dan trekt dat een breder publiek (ook uit de regio)dan kleine boetiekjes
@Marieke 2nd ; helemaal mee eens. Het woord “kwaliteit” komt in relatie tot het centrum niet in het stuk voor. Als de bedenkers van dit verhaal uitgaan van “nog meer van hetzelfde”, dan ga je je als winkelstad nooit meer onderscheiden. Juist de kleinere, aparte winkels heb je in grote verscheidenheid nodig, en daar hebben we er momenteel veel te weinig van.
daar hebben we er te veel van. Als daar zoveel vraag naar is gaan ze ook niet failliet;)
Jammer dat de meesten hier selectief lezen. De gemeente denkt er over na om het winkelbestand nog verder uit elkaar te trekken zoals naar Voorsterpoort, Katwolderplein, langs de A28 en het versterken van winkelbestanden in de wijken.
De babyboom is voorbij en mij lijkt het bouwen alleen om de projectontwikkelaars en stenenschuivers aan het werk te houden niet meer van deze tijd.
De maatregelen die de gemeente voorstaat met betrekking tot bereikbaarheid van de binnenstad kunnen slechts leiden tot toenemend verkeersaanbod van auto’s met als gevolg nog meer opstoppingen. Het is alsof ze per se in hun eigen staart willen bijten: deze achterhaalde bereikbaarheidsmaatregelen leiden zo slechts tot onbereikbaarheid.
@John ; gelukkig is op dit log het uitgangspunt van wat “dé winkelstad van oost-nederland” moet worden nogal verschillend. Dat houdt dit ook levendig.
Ik denk dat ook voor onze binnenstad geldt: een goede mix van groot- en kleinwinkelbedrijven. En een Bijenkorf is natuurlijk een trekker van formaat, en wat mij betreft meer dan welkom op het Eiland.
Maar met nog meer Blokkers, Zeemannen, telefoon- en schoenen- en meukwinkels ga je je als stad natuurlijk nooit positief onderscheiden.
Ik begrijp ook wel dat het gemeentebestuur geen blik met leuke winkeltjes kan opentrekken, maar als je nu kijkt wat er bijvoorbeeld in de Sassenstraat te huur staat, dan zouden de initiatiefnemers van “dé winkelstad” de betrokken pandeigenaren, huidige ondernemers en toekomstige betrokkenen voor een gesprek kunnen uitnodigen om te kijken wat er al leeft en wat in gezamenlijkheid kan worden ontwikkeld.
Waarom een Bijenkorf in Zwolle? We hebben toch de V&D al? Vind de Bijenkorf in Amsterdam ook een veredelde V&D en geen toegevoegde waarde.
H&M voor mannen (niet dat kleine gedeelte wat we nu hebben), een Zara of andere leuke kleding winkel, zou een welkome aanvulling zijn.
Weg met belwinkels, outlet stores en drogisterijen uit de Diezerstraat. Meer diversiteit van winkels en verscheidenheid zoals in Assendorperstraat of de Sassenstraat, zou ik graag in de Diezerstraat willen zien.
Daarnaast prijzen omlaag.
En graag vergunningen voor de het spelen op straat. Die vooral Roemeense straatmuzikanten zijn een overlast. In Utrecht moet je een vergunning hebben, dan kan Zwolle het ook.
Idem voor verkoop op straat. Op de vrijdag- en zaterdagmiddag heb je heel wat mensen staan die je van alles willen aansmeren. Weg ermee. Vraag een vergunning hiervoor aan.
@Bert38 ; ALS je dé winkelstad wilt worden dan zul je je toch verder moeten ontwikkelen want met het huidige winkelbestand zul je het niet redden.
Men zal een keuze moeten maken voor wel of geen opgrading:o .
Hoe ga je de stad verkopen: als puur winkelstad of als stad van mix: kwaliteitswinkels-musea-restaurants-terrassen-theaters-filmpodia-etc.
upgrading>:(
Fijn om te lezen dat de meeste Zwollenaren een mening hebben 🙂
Janus ga op de fiets!
John wie komt er nou voor de burgerking?
Zus en zo waarom moet ik op de fiets vanuit Wezep?leg even uit moet iedereen dan op de fiets komen vanuit de regio je bent wel gastvrij samen met Jasper:P