Zwolle – ProRail heeft ook met de Hanzeboog, de nieuwe spoorbrug van de Hanzelijn over de IJssel tussen Hattem en Zwolle, de Nationale Staalprijs in de categorie Infrastructuur gewonnen. Eerder al werd bekend dat ProRail in de categorie Utiliteitsbouw met een gedeelde eerste plaats de Nationale Staalprijs won met de perronkappen en passerelle van station Arnhem. In totaal waren er 158 inzending in vijf categorien.
De constructie van aanbruggen en hoofdoverspanning van de Hanzeboog loopt naadloos in elkaar over in één vloeiende beweging. De grote overspanningen en het gering aantal pijlers zorgen voor een minimale aantasting van het stroomgebied en een maximaal zicht op het landschap. Bij de aanbesteding van de Hanzeboog speelde vormgeving een belangrijke rol. De combinatie Welling/Zublin werd het contract gegund. Max Bogl voerde het staalwerk uit. Quist Wintermans architekten ontwierpen de Hanzeboog.
De Hanzeboog verbindt daarmee architectuur, met spoortechniek en het landschap. Mede door de Hanzeboog ontstaat een belangrijke, nieuwe spoorverbinding: de Hanzelijn. Deze 50 kilometer lange nieuwe spoorlijn verbindt de Randstad en Noord- en Noordoost-Nederland en tevens de steden Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle. Op 9 december 2012 start de dienstregeling op de Hanzelijn. Zie voor meer informatie over de Hanzeboog en de Hanzelijn: ww.prorail.nl/Hanzelijn.
De perronkap en passerelle, waarvoor de Nationale Staalprijs werd gegeven in de categorie Utiliteitsbouw, zijn onderdeel van het project Sporen in Arnhem dat van Arnhem weer een knooppunt in het Nederlandse spoorwegnet heeft gemaakt. In 2011 zijn de perronkappen en de passerelle in gebruik genomen.
Mooie foto Harry!
de bobbel van hattem 😉
Vergeet vooral -het fietspad- over de boog niet..
nu nog even die stomme pallets die we aan die stuntfietser te danken hebben weghalen!>:(
De prijs moet niet naar prorail maar naar de ontwerper en bouwer