Even een afspraak maken om het rijbewijs of paspoort te verlengen, een uittreksel uit het bevolkingsregister aanvragen of een verhuizing doorgeven. Hiervoor hoeven Zwollenaren niet meer de deur uit, maar kunnen dit vanuit hun luie stoel regelen via het e-loket van de gemeente Zwolle.
Het e-loket van de gemeente is op zich niet nieuw, maar de mogelijkheden ervan worden steeds uitgebreider. Om de klant ook op het digitale vlak meer tegemoet te komen, wil de gemeente dit jaar minimaal 65% van haar dienstverlening digitaal beschikbaar stellen. Producten als kapvergunning, uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie en melding woon- en leefomgeving kunnen na de zomer online aangevraagd worden. De status van de aanvraag kan met ‘Mijn loket’ ook via internet gevolgd worden. Dit is nu al mogelijk met de aanvraag van een bouwvergunning.
Bovendien is het in het najaar mogelijk voor Zwollenaren om gebruik te maken van DigiD bij aanvraagformulieren waarbij identificatie nodig is. De klant bespaart hiermee tijd, omdat bij de digitale aanvraagformulieren al een aantal gegevens voor de klant worden ingevuld.
Het verbetering van producten en diensten via e-loket is slechts één van de inspanningen die de gemeente Zwolle doet om haar dienstverlening te verbeteren. Deze verbetering van dienstverlening gaat niet in een keer, maar zal stapsgewijs plaatsvinden. Op de momenten dat producten en diensten van de gemeente toegankelijker of gemakkelijker hebben gemaakt, wordt dit onder de aandacht van de Zwollenaren gebracht. Zwolle gaat voor professionele en betrouwbare dienstverlening.