Zwolle – Zwolle krijgt er een bijzonder tunnel bij. Aan de rand van de Overijsselse hoofdstad wordt tunnel De Boxem in de Hasselterweg aangelegd. Wethouder René de Heer en gedeputeerde Gerrit Jan Kok van de provincie hebben vrijdagmiddag een informatiebord onthuld bij de plek waar de nieuwe verbinding komt. De naam van de tunnel ‘Boxem’ refereert aan de geschiedenis van de locatie bij de Mastenbroekerpolder.
Tekeningen : www.zwolle.nl
Het bord geeft specifieke informatie over de bijzonder locatie van de jongste tunnel die Zwolle straks kent. De verbinding komt op de rand van de stad en Nationaal Landschap IJsseldelta. De verwachting is dat verkeer vanaf begin 2014 van de nieuwe verbinding gebruik kan maken. De tunnel De Boxem maakt straks onderdeel van de tweede fase van de Hasselterweg (N331), de provinciale weg van Hasselt en Genemuiden naar Zwolle. Om de ruimtelijke verbinding tussen de Zwolse wijk Stadshagen en de Polder Mastenbroek zoveel mogelijk in stand te houden is ervoor gekozen de Hasselterweg deels verdiept aan te leggen, met ter hoogte van de Oude Wetering een tunnel. De Oude Wetering is de belangrijkste verbinding tussen de nieuwbouwwijk Stadshagen en de Polder Mastenbroek – onderdeel van Nationaal Landschap IJsseldelta. Het regionale verkeer gaat straks door deze tunnel onder de Oude Wetering door. Door het bijzondere tunnelontwerp blijft de verbinding tussen stad en polder behouden en kunnen de Oude Wetering, de karakteristieke lintstructuur van het gebied en knooppunt De Boxem gehandhaafd worden.
Via Lees verder meer nieuws en tekeningen…
Ontwerp
De weg wordt Duurzaam Veilig ingericht met een dubbele doorgetrokken middellijn. De snelheid hier is straks 80 km/uur. Het beeld van de weg, vanaf de rotonde Zwolle-Zuid tot aan Ruimzicht, is als één samenhangend geheel ontworpen. De tunnel is ontworpen als een enkele tunnelbuis met één rijbaan, waarbij de twee rijstroken door een dubbele streep gescheiden worden. Samen met twee vluchtstroken is de totale breedte van de tunnel 11,70 meter.
1364
De toegangen tot de tunnel zijn symmetrisch vormgegeven in de lijn van de weg. Op de luifels wordt de tekst ‘BOXEM’ met twee jaartallen (1364 en 2014) in het beton aangebracht. De letter X verbeeldt de kruising van wegen en waterlopen bij De Boxem. Het eerste jaartal verwijst naar de oorsprong van de polder als droogmakerij. Het tweede jaartal is het jaar van ingebruikname van de tunnel.
Weer een misser van gemeente een tunnel aanleggen voor wie ? Had die ruim 7 miljoen in de vertramming gestoken.
Viaduct is goedkoper, tunnel is mooier. Kruispunt met stoplichten goedkoopste oplossing. Wordt wel mooi moet ik zeggen.
Inhoudelijk is deze zin van elke realiteit ontspeend.
maak eerst de rest maar eens af, wat een waanzin dit!!!!
@JeanJacquesRousseau: toch wordt het ontwerp gerealiseerd!
20 miljoen lenen in Duitsland, straks 10 miljoen tekort erbij, wie kan dit uitleggen??
Nog een paar luxe projecten in tijd van crisis:
Museum de Fundatie.
Rodentorenbrug.
Een waterval aan het Rodentorenplein.
Mislukte parkeergarage.
Openlucht Zwembad (met nu onvoorzienen kosten)
Etc…
@HansV je vergeet die broodnodige brug bij de spiegel.
Ook zoiets!