Potentieel bedrijventerrein Hanzeland beter benut

Zwolle – Bedrijventerrein Hanzeland, in de Zwolse spoorzone, ziet de bereikbaarheid en de parkeermogelijkheden de komende jaren fors toenemen. Door constructief samen te werken verzilveren de ondernemersvereniging, de provincie Overijssel, de gemeente Zwolle en de stichting Mobiliteitsmakelaar de kansen voor het gebied. Daardoor wordt de parkeercapaciteit beter benut, komen er extra betaalde parkeerplaatsen en wordt ingezet op alternatieve manieren om van en naar het werk te reizen.

 

Ondernemersvereniging Hanzeland presenteerde eerder al een gebiedsplan, waarin een visie is gepresenteerd op hoe het vestigingsklimaat er verbeterd kan worden met vervoers- en parkeermaatregelen. De verdere ontwikkeling van Hanzeland kent een aantal actiepunten voor de korte en langere termijn. Zo worden langs de Oostzeelaan nu al 13 betaald-parkerenplaatsen aangelegd. Met een maximale parkeerduur van één uur is gewaarborgd dat kortparkeerders hier terecht kunnen. Verder wordt onder regie van de Mobiliteitsmakelaar gekeken hoe de totale parkeercapaciteit op Hanzeland zo effectief mogelijk kan worden gebruikt. De gemeentelijke parkeerplaatsen bij het Ecodrome en het Hanzebad worden hierbij ook ingezet.

Parkeerdruk wordt ook vermindert door ondernemers te stimuleren om mobiliteitsarrangementen te bedenken voor hun medewerkers: het gaat dan om aantrekkelijke manieren van alternatief vervoer.

 

Beter Benutten

Voor de vervoers- en parkeeroplossingen op Hanzeland wordt ook de expertise ingezet die (in Zwolle) is opgedaan met het project Beter Benutten

 

Oosterenk

Vanwege de goede resultaten die de samenwerking op Hanzeland tot nu toe al heeft opgeleverd wordt ook op bedrijventerrein Oosterenk ingezet op een gezamenlijk plan en aanpak. De inschatting is dat een plan voor die locatie medio 2014 gepresenteerd kan worden.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

2 gedachten over “Potentieel bedrijventerrein Hanzeland beter benut”

  1. Hmmm,
    In de tijd dat Hanzeland werd gebouwd,
    voerde de lokale overheid een ontmoedigend
    auto beleid. Bedrijven die zich vestigden
    in hanzeland kregen heel beperkt parkeerplaatsen.
    Overheid schreef gewoon voor hoeveel
    parkeerplaats per vierkante meter kantoor.
    Heel triest natuurlijk.
    Maar houdt je vast, ’t verhaal wordt erger…
    Al snel werd het een puinhoop van auto’s die
    in de wijk werden geparkeerd. Daarop volgde een
    parkeerverbod in de wijk.
    Ik verdenk de beslissers van heeel subtile manipulatie
    van auto gebruik. Eerst ’t parkeerprobleem in de wijk
    veroorzaken, en dan de wijkbewoners ‘blij’ maken met
    een parkeerverbod.

  2. Ik herken me in het verhaal van hansHanzeland. Als wijkbewoners merken we dagelijks de overlast van de medewerkers van bedrijven op het Hanzeland. Onze enige mogelijkheid is mensen blijven aanspreken.

    Er zijn dagen bij dat de helft van onze straat bezet is met “Hanzelanders”.

    Alle initiatieven voor het verminderen van woon-werkverkeer met de auto zijn prachtig, maar we ervaren gewoon dagelijks de gevolgen daarvan. Het zou erg fijn zijn als de gemeente zich realiseert dat de huidige methode niet (voldoende) werkt.

Reacties zijn gesloten.