Fietser gewond op Belvédèrelaan

Zwolle – Vrijdagmiddag rond 12.10 uur is bij de oversteekplaats voor fietsers op de Belvédèrelaan in Stadshagen een ongeluk gebeurd tussen een bestelbusje met aanhanger en een fietser. Daarbij raakte de fietser gewond. Het is de tweede keer in korte tijd dat op deze locatie een ongeluk plaats heeft gevonden.

ongeluk_belvederelaan.jpeg

Foto via Twitter: Martijn Post 

De onfortuinlijke aanrijding vond plaats  op de kruising met het Twistvlietpad. Die locatie is onlangs aangepast om het verkeer veiliger te maken. Eind november vond een ongeval plaats op een andere locatie aan de Belvédèrelaan .

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

42 gedachten over “Fietser gewond op Belvédèrelaan”

  1. Het begint een beetje op een zogenaamde Dodenweg te lijken. Een weg waar relatief veel ongelukken gebeuren. En dat na een aanpassing om het veiliger te maken. Wat ging hier mis en wie is daarvoor verantwoordelijk??

  2. Gewoon een stopbord, net als bij de Nieuwe Deventerweg in Zuid.

    Het kruispunt verderop (de T-splitsing) vind ik een drama. Maar bij deze kruising moet je als je je snelheid gewoon aanpast (dus langzaam rijden) en goed kijkt toch echt geen fietser aanrijden. In ieder geval niet bij daglicht.

  3. De fietser zou onder de aanhanger zijn gekomen. Dat is wel heel apart, omdat je dan toch eerste de auto voorbij ziet komen? Of hij heeft gedacht, na het passeren van de auto ga ik erover, heeft de aanhanger niet gezien, en BOEM!!

  4. Staat een auto gelijk stil als je remt? Nee dus, daar zitten altijd een paar meter tussen. Dus als deze bus hem aangereden heeft kan de fiets makkelijk onder de aanhanger liggen.

    Waarom katten op Rene de Heer?

    Volgens mij moet er maar een ding veranderen en dat is de mentaliteit van de automobilist, als een fietser voorang heeft, geef hem die dan ook en rij niet gewoon door. Wellicht dat een boete van ?? 500,00 per overtreding wel indruk maakt op de automobilist om toch maar eens op te gaan letten!

  5. Het is ook wat elke week gebeurt zoeits..
    Hoe zitten die gasten daar te denken bij de gemeente om dat soort situaties te voorkomen… Veiliger is het niet geworden….
    Sterkte

  6. Jean, onzin, dhr. de Heer blinkt uit in wanbeleid voor wat betreft de verkeersveiligheid in Stadshagen. Dit is een gevaarlijke oversteekplek geworden. Als automobilist moet je idd goed opletten, altijd en overal. Op dit punt is het erg druk met fietsverkeer, de nieuwe situatie is in ieder geval niet veiliger geworden.

  7. niet alleen de automobilist moet uitkijken maar fietsers ook en die lijken er wel schijt aan te hebben op veel plekken. of oudjes op elektrische fietsen die veel te snel gaan, zelfs mensen die meer op de telefoon kijken dan op het verkeer letten en dan boos worden als ze bijna een aanrijding veroorzaken!

  8. Volgens mij is de situatie veel onoverzichtelijker geworden. Even afgezien van dit speciale ongeluk. Als je van het winkelcentrum komt en aan de goede kant rijdt en je moet oversteken naar links om daar het fietspad te pakken, is het telkens voor mijn idee gevaarlijk voor auto’s van beide kanten en voor fietsers die je tegemoet komen. Wat vinden jullie hiervan?

  9. Het verbaasd me elke keer weer bij dit soort berichten dat het blijkbaar de schuld is van de politiek dat er een ongeluk plaatsvindt.

    Misschien goed om allemaal eens in de spiegel te kijken en gewoon iets minder haast te hebben.
    Gun elkaar eens voorrang, maak oogcontact, geef richting aan, blijf bij de les!

  10. Je kan véél dingen zeggen over René de Heer maar één ding heeft hij in ieder geval goed gedaan: de knip laten zitten. Anders zou er nog heel wat meer autoverkeer komen op die kruising en zouden er vast nog heel wat meer fietsers platgereden worden.

    Aan de andere kant van het winkelcentrum heb je net zo goed een vervelende kruising tussen fietsers en auto’s. Maar toch gebeuren daar gelukkig veel minder ongelukken (afkloppen!). Waar het aan ligt? Dat weet ik niet maar een idee heb ik wel.

    Een groot verschil tussen beide kruisingen is met name de afstand tussen de 2 rijstroken voor auto’s. Bij de Belvéd?relaan zitten de 2 stroken vlak tegen elkaar terwijl er bij de Werkerlaan een flink aantal meters tussen zit.

    Automobilisten hebben dan meer zicht op het fietspad naar links toe omdat ze dan niet tegen gemotoriseerd verkeer zitten aan te kijken maar eerst fietspad zien. Wellicht dat daar de oplossing ligt voor de situatie aan de Belvéd?relaan.

    Maar de huidige ‘oplossing’ was op voorhand al gedoemd te mislukken. Wat een broddelwerk.

  11. Oplossing in twee stappen.
    1-automobilisten stop voor de haaientanden
    2-fietsers laat zien waar je heengaat en voer in het donker verlichting
    Kortom heb respect voor elkaar.

    Veelvuldig gebruiker van deze kruising als fietser en autombilist en tevens ouder van twee kinderen die daar fietsen

  12. De hele wijk autovrij maken. Je komt die wijk zowiezo al niet uit zonder nekhernia door alle drempels. De wegen zijn te smal en onoverzichtelijk. Soms weet je niet of je op de stoep of op de weg rijdt.

  13. Alweer, maar dat is ook niet verwondelijk in Stadshagen. Ze rijden daar als gekken.

    Vooral op de kruising Pottenbakkerstraat, Koperslagerstraat en Klokkengieterlaan. Even met 80 de bocht door is daar de normaalste zaak van de wereld.

  14. @db
    Aanhanwagen op ehm…..
    Maar dat is nog vrij breed. Géén vakindeling overigens.

    Maar ook hier parkeren ze. Rechts van waar de fietser rijdt voor alle duidelijkheid. Smaller en ook geen vakindeling.

    Hier past met goed fatsoen geen auto meer zoals je ziet, zelfs niet zo’n klein gebakje….

    En daarmee is dat niet de enige. Je kan bij deze Opel toch wel zien dat het trottoir zou moeten voorstellen; geen vakindeling EN het betegelde gedeelte loopt niet door bij het gebouw. De breedte houdt ook niet over maar dat zien we in Stadshagen wel meer.

    En dan moet je eens kijken als de basisscholen starten of stoppen. Dan is het helemaal om te janken.

  15. Ik snap ook echt niet wat de politiek heeft willen bereiken met hun “aanpassing”. In mijn ogen moeten ze van de wegen afblijven, elke verbetering (zie ook de fietsrotonde) is helemaal geen verbetering gebleken!

    De stelling dat een automobilist maar even 500 euro boete moet aftikken bij een aanrijding is nogal krom.. Als ik voor elke fietser wiens leven ik redt omdat ik WEL uit kijk een euro kreeg, had ik geen werkgever meer nodig. Wat mij betrefd moet die wettelijke bescherm status van fietsers er ook echt vanaf gehaald worden.. Fietsers weten dat, en hebben dus overal schijt aan, want ‘ik krijg toch wel mijn gelijk’.

    Deze week restte me geen keus dan een vrouw, die zich op de Burg. v. Roijensingel/Stationsweg bijna voor mijn auto gooide, toch eens te vragen hoe graag ze precies in een rolstoel wilde belanden..

    De moraal van het hele verhaal is dat mensen zijn gestopt met nadenken. En de mensen die het beste zijn in niet nadenken, die komen in de politiek en mogen dat soort achterlijke plannetjes realiseren. Vooral ’s avonds is deze kruising een ramp, er staat wel verlichting maar deze is erg zwak en ik heb er al meermalen moeten remmen voor een fietser zonder licht, die ik pas op het aller-aller-aller-allerlaatste moment kon waarnemen.

    Wat mij betrefd is het heel simpel:
    – Men legt een fietstunnel aan onder deze weg door
    – Men plaatst verkeerslichten
    – Men zet agenten op deze kruising neer die elke fietser zonder licht een boete geven van 1.000 euro, direct te voldoen (wie niet luisteren wil moet maar voelen en ik ben die hufters op fietsen zonder licht die niet op de weg maar op hun telefoon letten helemaal zat. Vooral in combinatie met het feit dat zo’n fietser zich volledig bewust voor mijn auto kan gooien, en ik ten allertijde een probleem heb met meneer agent en mijn verzekeraar is een doorn in het oog; nogmaals ik zie die beschermstatus voor fietsers graag verdwijnen!)

  16. ”Wat mij betrefd moet die wettelijke bescherm status van fietsers er ook echt vanaf gehaald worden”

    Hier ben ik het helemaal mee eens!

    Participatie maatschappij was het toch?!

    dan word het tijd dat de fietsers OOK maar eens gaan PARTICIPEREN aan het verkeer,hebben ze later ook nog wat aan.>:(

  17. Bericht door Martin-27, op 6 december 2013 om 23:59

    …Wat mij betrefd moet die wettelijke bescherm status van fietsers er ook echt vanaf gehaald worden.. Fietsers weten dat, en hebben dus overal schijt aan, want ‘ik krijg toch wel mijn gelijk’.

    alsaf een fietser vrijwillig onder een auto zou kruipen om verzekeringsgeld te kunnen scoren.

    De moraal van het hele verhaal is dat mensen zijn gestopt met nadenken.

    Dat is waar.

    – Men zet agenten op deze kruising neer die elke fietser zonder licht een boete geven van 1.000 euro

    Lol, ik begon positief gestemd met het lezen van deze zin, (Ik dacht dat verkeersregelaars zou voorstellen.) maar helaas.

    …dat zo’n fietser zich volledig bewust voor mijn auto kan gooien, en ik ten allertijde een probleem heb met meneer agent en mijn verzekeraar…

    Zie mijn eerste opmerking. Volgens mij spreekt hier een ras-automobilist, die denkt termen geld en verzekeraars. Martin, wees er van overtuigd dat mijn eigen hachje me duizend keer meer waard is dan al dat verzekeringsgeld wat ik bij jou zou kunnen scoren.

  18. Wat bernard zegt, meen ik ook te lezen: een bericht van iemand die bijna vergroeid is met z’n auto.

    Wat mij betrefd moet die wettelijke bescherm status van fietsers er ook echt vanaf gehaald worden.. Fietsers weten dat, en hebben dus overal schijt aan, want ‘ik krijg toch wel mijn gelijk’.

    Ze zullen er ongetwijfeld zijn. Maar ik denk dat je met een andere zin een veel belangrijkere reden hebt voor de ellende:

    De moraal van het hele verhaal is dat mensen zijn gestopt met nadenken.

    Dat geldt voor heel wat fietsers maar net zo goed voor automobilisten!
    Er rijden ook complete broodm*ng*l*n rond in auto’s. Niet nadenken bij het parkeren, niet nadenken bij het oprijden van een voorrangsweg waarbij ze een fietspad blokkeren, te hard rijden, fietsers snijden, geen voorrang verlenen aan fietsers (die wel voorrang horen te krijgen en ook goed zichtbaar zijn, laten we dat wel voorop stellen). Zolang er nog van die onbenullen en hufters rond rijden in auto’s zal de fietser toch beschermd moeten blijven. Maar ik ben het hevig met je eens dat de fietser zijn/haar verantwoordelijkheid óók moet nemen.

    Wat betreft het remmen voor een fietser zonder licht op het bewuste punt. Als je al meermalen hebt moeten remmen voor fietsers die je niet zag, dan vraag ik me wel af wat de weersomstandigheden waren en hoe goed je ogen zijn en of je mogelijk toch wat te hoge naderingssnelheid hebt, zeker omdat je weet hoe de situatie is.

    Eigenlijk komen we elke keer weer terug bij een belangrijke conclusie: alle verkeersdeelnemers moeten hun verantwoordelijkheid nemen.

  19. >:( als het goed gaat weet wethouder de Heer niet hoe snel hij in de publiciteit moet komen. Als wethouder van verkeer ben je nu eenmaal de man als je de snelheid op de ringweg verhoogd naar 70 km en ben je de kop van jut als het fout gaat. VVD succes met jullie nieuwe lijntrekker, Zwolle let op de beloftes die gaan komen.

  20. Eens Kwincy. Dan hebben we het nog niet eens over dé grote catastrofe van René: De Knip. En over zijn direct al verbroken belofte kon gelijk al niet zonder auto[/url].

  21. @wvfn: De fietsers zonder licht kom ik vrijwel overal tegen, vrij recent zelfs in Belgie nog. Dus daar zit niet 1 en dezelfde situatie aan vast, behalve het gedeelte waar een fietser zonder licht zich even voor je auto langs gooit. Waarom moet ik juridisch kwetsbaar staan tegenover een hufter/dombo die zichzelf heel erg graag in gevaar wil brengen?

  22. @Martin-27
    Juridisch sta jij (automobilist) niet helemaal kwetsbaar hoor. Ook de fietser heeft z’n verantwoordelijkheid te nemen.

    Lees bijvoorbeeld deze website

    [Quote]
    Bij een aanrijding tussen een auto en een fietser is er sprake van een aanrijding tussen een sterke en een kwetsbare verkeersdeelnemer.

    De Wegenverkeerswet regelt onder andere de bescherming van deze kwetsbare verkeersdeelnemer. In deze wet staat dat de eigenaar van de auto aansprakelijk is voor de schade van de fietser en deze moet vergoeden. Er wordt wel een uitzondering gemaakt als de automobilist overmacht aantoont. Als er geen sprake is van overmacht, kan de automobilist nog proberen om eigen schuld of zelfs opzet van de fietser aan te tonen.

    Hierover zijn al veel procedures gevoerd en uiteindelijk heeft de Hoge Raad de volgende standpunten ingenomen:

    Kinderen tot 14 jaar hebben nooit schuld en hun schade wordt altijd voor 100% vergoed, tenzij er sprake is van opzet of hele erge roekeloosheid door het kind. Automobilisten moeten er maar rekening mee moet houden dat kinderen impulsief en onberekenbaar reageren in het verkeer.
    Als een automobilist zich beroept op overmacht, moet hij bewijzen dat de aanrijding helemaal de schuld was van de fietser. Dat is alleen maar zo, als het gedrag van de fietser zo onwaarschijnlijk is dat de automobilist daar helemaal geen rekening mee hoefde te houden.
    Bij ongelukken met fietsers is de automobilist aansprakelijk voor de schade, tenzij de fietser eigen schuld heeft of dat er opzet in het spel was.
    Deze punten vertaalt naar uw botsing, moet u aantonen dat het gedrag van deze fietser zo onwaarschijnlijk is dat u daar geen rekening mee hoefde te houden (overmacht). Dat wordt is niet eenvoudig, want er rijden heleaas heel veel fietsers zonder licht en ook regelmatig aan de verkeerde kant van de weg. Hoe gek het ook klinkt: u moet daar als automobilist gewoon rekening mee houden. [/quote]
    Ziet er niet rooskleurig uit dus voor de automobilist maar als een fietser zonder licht zich voor je auto gooit…..

    Hoewel ik voorstander ben van het beschermd houden van de zwakkere verkeersdeelnemer, ben ik wel met je eens dat een fietser zich wel zichtbaar mag maken met behulp van fatsoenlijke verlichting in het donker. Wat mij betreft mag wat betreft de verlichting en spookrijden de wet best wat strakker gesteld worden.

  23. Eens met handhaving op fietsverlichting. In Zwolle gebeurt dat ook regelmatig, wat hier ook altijd een reeks negatieve reacties oplevert (“ga boeven vangen”, “zeker bonnenquotum nog niet gehaald” etc).
    Er is veel aan te merken op het gedrag van fietsers, maar ook op dat van automobilisten. Fietsers zijn de zwakker verkeersdeelnemr omdat zij bij een ongeluk vaker de nare gevolgen dragen dan de automobilist. Daarnaast bestaat de groep fietsers voor een groot deel uit mensen die minder behendig zijn in het verkeer of wde de jaren van het verstand nog niet hebben bereikt; ouderen en jongeren dus. Ook zij mogen zich zelfstandig verplaatsen. Hiermee rekening houden is geen schande.

  24. Van Facebook:

    Vrijdag komt hart van Nederland bij de fietsers oversteek…… Ook de wethouder René de heer komt langs. Ik hoop dat jullie allemaal komen…… En je stem laten horen, voor er nog meer ongelukken gebeuren.

  25. @Bernard, precies, word het wel erg druk bij die fietsers oversteek plaats. Word het wel erg druk als alle buurtbewoners daar heen gaan. Nog onoverzichtelijker dan het al is. Zal maar wat gebeuren op dat moment 8)

Reacties zijn gesloten.