Zwolle – Aan de Belvédèrelaan in de wijk Stadshagen vond woensdagmorgen rond 08.45 uur een aanrijding plaats tussen een auto en een fietser. Daarbij raakte een persoon gewond.
De onfortuinlijke aanrijding vond plaats op de kruising met het Twistvlietpad. Die locatie is onlangs aangepast om het verkeer veiliger te maken. De situatie van de gewonde persoon zag er zorgwekkend uit. Deze week vond al eerder een ongeval plaats aan de Belvédèrelaan.
daar gaan we weer…….:(
db wat bedoel je?
Mijn gok is: kruising aangepast omdat er zoveel aanrijdingen waren, begint het hele geëmmer weer opnieuw :'(
En ook weer geld erin gestoken zonder dat het iets opgeleverd heeft.
de situatie is er ook niet beter op geworden, nog onoverzichtelijker door die midden bermen en er moet een zebra pad voor de voetgangers.
Er zijn al brieven naar de burgemeester over gestuurd.
De enige ‘verbetering’ is dat fietsers vanaf het winkelcentrum niet meer hoeven over te steken op het bewuste punt; dat doen ze nu eerder, al op de parkeerplaats moeten ze oversteken.
Maar de stroom fietsers die gewoon op het Twistvlietpad rijdt en blijft rijden, kruist het autoverkeer. Helaas ligt de snelheid van sommige auto’s veel te hoog. Ook aan de andere kant van het winkelcentrum zie je dat. Alleen gebeuren daar heel wat minder aanrijdingen gelukkig.
Zelf woon ik bij het winkelcentrum, het is een overzichtelijk punt dat ik dagelijks passeer. De heoveelheid auto’s daar blijft groot, vooral omdat het gros van de automobilisten te beroerd is om, om te rijden, maar ervoor kiest de parkeergarage onder het winkelcentrum te misbruiken als sluiproute. Meneer de heer van de VVD heeft verzuimd dit probleem op te lossen ondanks keiharde verkiezingsbeloftes van zijn partijtje in de aanloop naar de vorige gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is dus mede-verantwoordelijk voor deze situatie.
Die doorgaande sluiproute is er toch niet meer. Je moet toch boven aan de roltrap stempelen??
of die sluiproute nou wel of niet meer open staat, mensen sturen gewoon hun kroost omhoog om een kaartje te halen.
Misschien is dit een oplossing 😛
De foto bij het artikel geeft een goed beeld. De oversteek is voor automobilisten moeilijk te zien, zeker als ze ook nog eens (te) snel rijden.
Zolang het groen in de middenberm niet weer een halve meter hoog is, vind ik dat het redelijk overzichtelijk is geworden.
Alleen voetgangers hebben niet echt door dat zij eigenlijk geen voorrang hebben (of ze staan er niet bij stil (wat ze juist zouden moeten doen)).
Daarnaast vind ik dat het in het donker moeilijk te zien is of er onverlichte fietsers aankomen. Extra verlichting tien meter vanaf de kruising de wetering op zou al een stuk schelen, denk ik.
En nou snap ik waarom sommige ouders hun kroost met kaartje naar boven stuurt…….. Inventief 😉
@Olav:
Ik snap je link tussen anderhalve meter hoog groen in de middenberm en de mate van overzichtelijkheid niet.
De hoogte van 50cm groen is niet genoeg om zicht op het verkeer op het fietspad te belemmeren.
Het fietspad zelf kan je links en rechts zien. Maar al zou het fietspad zelf volledig schuil gaan achter het groen, dan heb je nog de drempels en de haaietanden en de blokmarkering en de rode strook dwars voor je neus en ook nog eens pijlen die links en rechts wijzen op het fietspad. Allemaal zaken die niet schuil gaan achter het groen.
Kan je uitleggen wat je bedoelt?
Extra straat verlichting om fietsers zonder verlichting beter te kunnen zien???? Hoezo omgekeerde wereld. Laat de fietsers hun verlichting aandoen en als die kapot is (laten) maken!!!!!!!!!>:(>:(>:(>:(
Zie je wel….. Wanneer worden ze nou eens wakker.. Kom op. Doe er wat aan.
Oplossing is heel simpel. De automobilist kijkt niet goed uit, als je géén goed overzicht hebt moet je stapvoets rijden. De oplossing: Bij een ongeluk een boete van minimaal ?? 500,00, alle kosten van het slachtoffer vergoeden en een rekening sturen voor de uitruk van de hulpdiensten en hier veel ruchtbaarheid aan geven. Wedden dat de automobilisten dan wel uitkijken? Helaas denkt 99,99% van alle automobilisten in Zwolle dat zij overal voorrang hebben en nemen deze ook! Ik zou er voor pleiten dat automobilisten uit de landelijke regio (lees o.a. Zwolle) zouden moeten lessen en afrijden in de randstad.
Verkeerssituatie is niet optimaal. Oversteken vanaf het fietspad Belvederelaan richting basisschool de Zevensprong blijft gevaarlijk, zeker met kleine kinderen. Er komen nl. auto”s vanaf Belvederelaan en vanaf het winkelcentrum. Misschien een fiets/voetgangersbrug zoals bij Westenholte?
Ik vind de situatie er zeker niet beter op geworden. Als ik ’s ochtends mijn zoontje naar school breng (Schatkamer) vermijd ik deze oversteek en ga door het winkelcentrum. Ook daar is het super druk helaas. Ik vind het zeker met kleine kinderen inderdaad een hele vervelende oversteek. Hoop dat er in de toekomst iets aan gedaan wordt, zodat het echt veilig gaat worden!
Dat mensen door het winkelcentrum rijden heeft hier niks mee te maken. Daar gebeuren geen ongelukken. Automobilisten dienen beter op te letten! De meeste ongelukken voor zover ik weet gebeurden in daglicht dus dat fietsers hun verlichtingaan moeten doen gaat ook hier niet op.
Het is een onoverzichtelijk punt net als de T-spliting er voor, ook deze moet bekeken worden! Ook daar gebeuren teveel ongelukken!
Menigeen meldde vlak na de aanpassing ‘het is wachten op de volgende aanrijding’ bij het zien van de gewijzigde situatie. En zie hier… pffff
Het is te makkelijk om de automobilist de schuld te geven van de ongevallen die gebeuren. Ook fietsers zijn regelmatig levensgevaarlijk bezig. Nog net even snel ergens voor langs willen schieten, geen hand uitsteken om richting aan te geven, rotondes vanaf de verkeerde kant oprijden en ga zo maar door. Ook al rijd je als automobilist stapvoets, je komt soms twee paar ogen tekort. Hoewel fietsers in Stadshagen in veel gevallen voorrang hebben, moeten ze zich wel aan de spelregels voor deelname aan het verkeer houden.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de reactie van de gemeente. Van die kant heb ik nog niets gehoord.
Ik maak zelf zeer regelmatig gebruik van beide kruisingen, zowel als fietser als als automobilist en voetganger. Voor alle soorten verkeersdeelnemers is de situatie verre van optimaal. Er zijn te veel kruisende verkeersstromen op deze kruisingen en de kruising Belvederelaan/Frankhuizerallee heeft door het herinrichten van de kruising Belvederelaan/Twistvlietpad veel meer fietsverkeer te verwerken gekregen.
Maar met de beschikbare ruimtes dit los je niet zomaar op…