Hanzelijn succesvol

Zwolle – Een jaar na de opening, lijken inwoners van de regio rond de Hanzelijn het nieuwe spoor en de stations helemaal te hebben omarmd. Een meerderheid is zelfs voorstander van les over geschiedenis, belang en veiligheid rond het spoor op basisscholen. Dat blijkt uit een onderzoek dat ProRail heeft laten doen.

Vanwege de eerste verjaardag van de spoorlijn was ProRail benieuwd naar de beleving van het spoor. Inwoners werd gevraagd naar een cijfer voor bijvoorbeeld betrouwbaarheid, comfort, veiligheid en hinder. Hierbij is bij het opstellen van de vragen samengewerkt met Hogeschool Windesheim dat vanuit het lectoraat Area Development een Hanzelijn Monitor ontwikkelde in opdracht van Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle.

Steekproef

Aanvullend op deze monitor, waarvan de resultaten vanmiddag zijn gepresenteerd, is door ProRail een representatieve steekproef onder 700 willekeurige inwoners gehouden uit de omgeving van Zwolle, Kampen, Dronten en Lelystad. 59 procent van de ondervraagden maakte al eens gebruik van de spoorlijn. Zij geven er een 7,5 gemiddeld voor. De doelgroep was 16-65 jaar, de gemiddelde leeftijd van de respondenten is 43 jaar.

Les

De animo voor spoorles als onderdeel van het lespakket op basisscholen krijgt van gemiddeld 58 procent van de respondenten een positief advies. ProRail heeft overigens gratis algemene lespakketten over veiligheid op en rond het spoor via www.pazzup.nl. Volgens de spoorbeheerder is het verder aan scholen om hiervoor te kiezen.

Uitgebreid onderzoek

Een groot deel van de respondenten (95 procent) ziet in de Hanzelijn kansen voor ondernemers. Dat lijkt ook verklaarbaar vanuit de reden van reizen. Uit de steekproef komt naar voren dat de inwoners uit de omgeving de spoorverbinding vooral gebruiken om te winkelen in een andere stad. Daarna volgt ‘familiebezoek’ en vervolgens ‘werk’. Dat sluit aan op resultaten van de Hanzelijn Monitor. Ondernemers, zoals die in winkelcentra, wijzen consumenten al op de voordelen van de nieuwe OV-verbinding. Hier wordt komend jaar nog verder onderzoek naar gedaan. Overigens wordt de Hanzelijn natuurlijk ook gebruikt als doorgaande verbinding, maar dat is niet betrokken in het onderzoek.

Betrouwbaarheid

Spoorbeheerder ProRail was ook benieuwd naar de beleving van de kwaliteit van de spoorlijn. Na de bouw van het spoor, is ProRail sinds de oplevering verantwoordelijk voor beheer, onderhoud en verkeersleiding. Er wordt door de reizigers een 7,3 gegeven, gevraagd naar de ervaring met vertragingen op dit stuk spoor. ProRail is blij met deze voldoende, maar streeft naar een nog grotere betrouwbaarheid.

Hanzelijn Monitor

Op 1 januari 2013 telden de vier Hanzelijngemeenten gezamenlijk 290.000 inwoners. Sinds 2005 groeit de bevolking in al deze gemeenten. Door de Hanzelijn groeit het potentieel aan werknemers voor werkgevers. In de stationszone in Dronten is het aantal mogelijke werknemers binnen 45 minuten reistijd met 273 procent gegroeid. Voor het vastgoed blijkt de spoorverbinding ook goed. De waardedaling in de omgeving van stations is minder groot dan elders in het gebied.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

3 gedachten over “Hanzelijn succesvol”

  1. De Hanzelijn is een zinlose investering.
    Loopt door een gebied waar bijna niemand woont en verbindt punten die al goed verbonden zijn.
    Met dit geld hadden andere knelpunten kunnen worden opgelost, dan wel had het apart gezet kunnen worden voor een verbinding naar Drachten.
    De Veluwelijn is niet overbelast.
    De huidige dienstregeling is, met name in de Randstad, op een aantal punten aanmerkelijk verslechterd door het ver doortrekken van IC’s via de Hanzelijn.

Reacties zijn gesloten.