Stadshagen krijgt eigen treinstation

Zwolle – Stadshagen krijgt een eigen treinstation, dat werd maandagavond duidelijk in de raadsvergadering van de gemeente Zwolle. Daarmee samenhangend komt er nu ook een Centraal Station in Zwolle. De Kamperlijn blijft dus een treinverbinding. Met de keuze voor de trein krijgt het spoortraject tussen Zwolle en Kampen de komende jaren een flinke opknapbeurt door elektrificatie van de lijn, de aanleg van meer haltes en een hogere frequentie. De uitbreiding vindt in verschillende fases plaats.

 

kamperlijn.jpeg 

Foto: Provincie Overijssel

 

Tussen 2015 en 2017 wordt de Kamperlijn geëlektrificeerd en komt er een halte in Stadshagen en een tunnel voor het autoverkeer ter hoogte van de nieuwe halte. De tunnel is nodig om de verbinding tussen de verschillende wijken in Stadshagen te verbeteren en de veiligheid rond het spoor te garanderen. Ook gaat de snelheid van de trein omhoog van 100 naar 130 tot 140 km/uur. Daarnaast wordt naast de bestaande spoorbrug over de Blaloweg in Zwolle een fietsbrug aangelegd, waarmee de fietssnelweg tussen Zwolle en Kampen wordt verbeterd. De andere voorgenomen tussenstations (Kampen-Oost, Schellerlanden en Voorsterpoort) blijven voorlopig toekomstmuziek. En ook plannen om de halfuursdienst te veranderen in treinen die om het kwartier gaan rijden worden voorlopig nog niet uitgewerkt.

Het afgelopen anderhalf jaar hebben de drie overheden de verschillende vervoersopties voor de Kamperlijn, te weten: bus, trein en tram bestudeerd en tegen elkaar afgewogen. Met de keuze voor de trein blijft het oorspronkelijke doel voor het realiseren van een kwalitatief goede  verbinding tussen Zwolle en Kampen en de tussengelegen woon- en werkgebieden overeind. Met de halte in Stadshagen krijgen ook de inwoners van Stadshagen een directe aansluiting op het spoornet.

Nadat de eerste fase is afgerond willen de provincie en de gemeenten Zwolle en Kampen de lijn verder ontwikkelen. Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met de eventuele aanleg van haltes bij Voorsterpoort, Werkeren en Kampen-Oost en de uitbreiding van de frequentie van twee naar vier keer per uurin latere jaren. Met de fasering in de verbetering van het spoortraject sluiten de provincie en gemeenten aan bij het tempo van de ruimtelijke en economische ontwikkelingen van de Netwerkstad Zwolle Kampen.

De totale kosten van het project tot 2018 worden geraamd op € 24,75 miljoen. Hiervan neemt de provincie € 15,35 miljoen euro voor haar rekening voor het opwaarderen van de spoorverbinding en een bijdrage aan de tunnel. Voor het aanleggen van de halte Stadshagen, de autotunnel en de fietsverbinding over de Blaloweg reserveert de gemeente Zwolle € 8,9 miljoen. Daarbij komt 1,69 miljoen voor de extra investeringen. De gemeente Kampen betaalt € 500.000,– voor het aanpassen van het station Kampen.

De trein sluit goed aan op de wens voor kwalitatief goed vervoer tussen Zwolle en Kampen. En de elektrificatie van de lijn bespaart op de exploitatiekosten, het energiegebruik, verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidsoverlast in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Daarnaast zorgt elektrificatie voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een kwartierdienst in de toekomst mogelijk is.

De busvarianten sluiten niet goed aan op de kwaliteitseisen. De reistijd met de bus is langer en de bus is minder goed in staat om in de spits grote aantallen reizigers te vervoeren. Voor de tramvariant bleek uit de eerdere aanbestedingsronde dat deze  in deze economische tijden niet haalbaar is en dat doortrekken van de tram naar de binnenstad financieel niet haalbaar is, waardoor de exploitatie onrendabel wordt.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

37 gedachten over “Stadshagen krijgt eigen treinstation”

  1. Ik vind het een slecht en onverstandig plan. Ik voorspel dat over 5 a 10 jaar politici en burgers over elkaar zullen vallen om de schuldigen aan te wijzen voor de financiele fiasco die dit gaat worden.

  2. Schandalig >:(

    Er zullen weinig mensen met de trein van Stadshagen naar Centraal gaan omdat er buiten de kantoren aan de Hanzelaan bijna geen bedrijven zitten. Naar het centrum ga je natuurlijk met de fiets. Mensen uit Stadshagen die in Kampen werken gaan heus niet met de trein als ze nog van dat stationnetje die brug over moeten naar hun werk toe. En omrijden via Centraal met de Hanzelijn naar Kampen-Zuid is onlogisch.

    Nu schud ik deze argumenten zo even uit mijn mouw, maar dat kan de politiek toch ook bedenken?

  3. Ik denk juist dat er veel mensen gebruik van zullen maken. Als je iedere dag naar het station fietst en er komt een halte in stadshagen dan ga ik liever met de trein! Dat is toch veel handiger. En het scheelt weer fietsenstalling kosten. En die tunnel juich ik helemaal toe! Het liefst morgen nog graag! Dan kom je wat sneller Stadshagen uit ipv te rijden via de frankhuizerallee achter bv een trage bus of kilometers om te rijden via de rondweg.

  4. Levi als mensen naar het centraal reizen, hoeven ze toch niet alleen maar in de kantoren van Zwolle te zijn of in Kampen. Als je naar bv Amersfoort, Amsterdam of Utrecht reist, is het superhandig en kun je mooi overstappen op centraal. Er reizen veel mensen met de trein iedere dag.

  5. Ik ga er zeker gebruik van maken! Het is 25min fietsen naar het station, in de zomer prima maar in de winter is dat niet altijd even fijn! De bus is geen optie, ik moet dan ruim 45min voordat de trein vertrekt weg, zo waardeloos is nu de verbinding, dit slaat natuurlijk nergens op. Ik ben vanaf het station ook binnen 45min op mijn werk in Apeldoorn :S. De mensen uit Hasselt, kampen etc. zijn zelfs sneller op het station met het openbaar vervoer. Straks is het nog geen 5min fietsen naar het station in stadshagen en dan in 5 min op het ‘Centraal’ station. Als de tijden een beetje gelijk blijven heb ik direct aansluiting op de trein naar Deventer. Zo zullen er meer mensen zijn!

  6. Nu inderdaad ook eens knopen doorhakken wat station Zwolle Zuid betreft. Twee stations tegelijkertijd opleveren, dienstregeling op elkaar aanpassen en klaar. Ja oké er komt meer bij kijken dan alleen een station bouwen, maar Zwolle is naar mijn mening zwaar ondergewaardeerd. Jaren discussie en onderzoeken maar bouwen, ho maar.

  7. Dat station in Zuid wordt pas echt nuttig als je tussen Olst en Deventer dubbelspoor aanlegt. Dan kun je een stoptrein Kampen – Deventer laten rijden en kan de IC Wijhe en Olst overslaan. Tot die tijd lijkt mij een station Zuid te weinig nut hebben.

  8. En nu Zwolle zuid ook nog even een in en uitstap station bij het winkelcentrum zuid aan het stuk grond bij de ministerlaan.De gemeente heeft dat voor een paar jaar terug met een actie hier het beloofd te realiseren met pro rail.

  9. Er is veel behoefte onder de mensen van Zwolle zuid voor het station bij de overweg vlavbij het winkelcentrum.Vooral ook de ouderen die er wonen en de werkende mensen die smorgens vroeg naar buiten de stad moeten.Met de bus duurt veel te lang de ronde voor je op het grote station bent

  10. Ik fiets elke dag van Stadshagen naar het station en ben daar goed klaar mee, terwijl ik (tijdens mijn fietstocht) elke keer ingehaald wordt door het kamperboemeltje.

    Ik voorspel je dat er ruim voldoende mensen gebruik gaan maken van deze trein. Zowel richting Kampen, als richting Zwolle Centraal.

    De zuurpruimen die hier altijd lopen te zeiken over dat het belachelijk is dat Zwolle maar 1 station heeft, lopen nu te zeiken over het feit dat er nu 1 bij komt…vertel eens wanneer het wel goed is?!

    Plannen van de overheid afzeiken kunnen we allemaal, maar als je het allemaal zo goed weet zorg je toch dat jezelf in de politiek belandt, zodat jij het allemaal beter kan doen…

    ik ben benieuwd hoeveel azijnpissers vervolgens jullie plannen zullen afzeiken…

  11. Vanochtend hoorde ik op de radio (zal zender maar niet noemen :)) een ingenieur uit Steenwijk die stelt dat treinen ook op batterijen kunnen rijden ipv de elektrificatie. In Duitsland gebeurt dat al. Hij wil dat testen op het Kamperlijntje. Schijnt veel en veel goedkoper te zijn. Dus heel interessant. Mooi is dat toch, die mensen die zich met innovatie bezig houden.

  12. Als je je bedenkt dat de bus-verbinding tussen Zwolle en Kampen door connexxion is opgeheven met ingang van afgelopen maandag, is een station in Stadshagen toch een prima compensatie.

  13. Denk dat de afstand Stadshagen naar het station Zwolle een eigen station in die wijk zeker rechtvaardigt .
    Mooi dat dit nu gaat gebeuren

    Het zelfde geldt ook wel voor Zwolle Zuid. Hoewel ik het idee heb dat
    de kwaliteit van de verbinding naar het station wat beter is.
    Maar toch: wel opmerkelijk dat hier nog geen station is, de wijk ligt er al zo lang.

  14. M.b.t. “Station Zwolle Zuid”: los van de onhandige locatie van zo’n mogelijk station lijkt me dat het nog een groter probleem heeft. Namelijk: welke trein ga je er laten stoppen? Dat kan op zo’n korte afstand van “Zwolle CS” geen Intercity zijn: het zou nergens op slaan om een Intercity te laten stoppen op 2 stations die zo dicht bij elkaar liggen. In Amsterdam liggen de meeste metrostations verder uit elkaar! Maar er rijdt op het spoor richting Deventer geen stoptrein en gezien het enkelspoor op dat traject lijkt het me ook niet waarschijnlijk dat er op korte termijn een stoptrein gaat rijden.

    Ik ben het daarom wel met Japser eens: het lijkt me zinvoller dat er eerst eens geïnvesteerd gaat worden in dubbelspoor op het traject richting Deventer. Pas als dat er ligt kun je gaan nadenken over een station Zwolle Zuid want dan heb je de capaciteit voor een stoptrein. Maar zelfs dan heb ik grote twijfels over de zin van zo’n station.

  15. Eindelijk, hoef ik die fiets niet in de stalling te zetten. Met de trein naar het station en gelijk overstappen. Maar ik snap de frustratie van mensen in Zwolle Zuid ook.

  16. Hulde, eindelijk wordt er weer eens iets zinvols gedaan m.b.t. openbaar vervoersoplossing in Zwolle. Het is en blijft moeilijk uit te leggen dat een grote stad als Zwolle (123K) maar over een station beschikt.

    Dit desbetreffende station nota bene het tweede station van Nederland is qua in en uitgaande sporen. Grote wijken als Stadshagen en Zwolle zuid moeten respectievelijk 20 en 30 jaar wachten totdat de politiek bereidwillig is om hierin verbetering aan te brengen. Tevens is en blijft het bizar dat een intercity lijn (stoptrein)tussen Deventer en Zwolle wel in 2 tussenliggende dorpjes stopt; maar niet in een station in een wijk met meer inwoners dan beide dorpen gecombineerd.

    Dubbele lijn s.v.p. en een station erbij. Dit is goed voor de wijk, de stad en de regio.

  17. jasper, 10 dec 2013 :
    en de mensen die in wijhe wonen, waarvan de bus lijn 161 zwolle deventer verdwijnt, en dan ook nog de trein? hoe wil men uit wijhe dan in zwolle komen?

  18. Reageren op een opmerking van 7 maanden geleden, en dan ook nog verkeerd lezen.

    IC stopt niet, stoptrein Kampen – Deventer wel.

  19. Maar wat wil je als de “plaatselijke onderzoeks-journalistiek door profs” van de veeeel te dure Sensator moet komen?
    Jammer dat we (net) niet in het verspreidingsgebied van het Dagblad van het Noorden vallen.

  20. @Ben: de winstgevende exploitatie is gebaseerd op het kunnen gebruiken van station Stadshagen. En als ze er voor kiezen om de grond alsnog te verstevigen dan gaat dat blijkbaar richting de 100 miljoen kosten. Het is hoe dan ook een financiële fiasco.

  21. Kom niet aan ProRail he, want daar ken ik “een 2-tal welbespraakte uiterst sympathieke 50+ ers van WVF origine”, die inmiddels op strategisch en beleidsmakend niveau bivakkeren.
    Dus daar kan het never nooit niet aan liggen!

  22. prima, rond de groene noordzijde van de stad hebben we dat getsink niet nodig.en dan te ebdenken dat het getriefel en schorum aantrekt zon station. landlopers en dieven, prima dat de keus is gevallen op stadshagen

Reacties zijn gesloten.