Zwolle – Of het gaat lukken is nog maar de vraag, maar de uitdaging gaat Nicolas Mansfield van de Nederlandse Reisopera graag aan. Hij kreeg van het platform Jij & Overijssel de opdracht om in zes weken een compleet nieuwe versie van Händel’s Messiah uit de grond te stampen. En dan een keer niet met professionele musici, maar met willekeurige, onbekende inwoners van Overijssel.
In de korte tijd die Mansfield en zijn team hebben, moeten ze de provincie door om een koor en orkest samen te stellen van willekeurige Overijsselaars en amateurmusici. Met hen wordt vier keer gerepeteerd op verschillende locaties in Overijssel. Als Nicolas Mansfield er in slaagt, vindt de uitvoering van deze zogeheten ‘Pop-up Messiah’ plaats op 18 december in de Grote Kerk van Zwolle. De Grote Kerk is inmiddels gereserveerd. De rest, zoals decor, belichting en verdere aankleding, moeten Mansfield en zijn team zelf regelen.
Jij & Overijssel overviel Mansfield vorige week met de uitdaging. “Het doel is om in een paar weken zo veel mogelijk Overijsselaars bij dit culturele event te betrekken,” legt Paul van der Ham namens de opdrachtgever uit. “En hoewel we denken dat we met Nicolas Mansfield een mooi concert neer kunnen zetten, is het resultaat dit keer minder belangrijk dan het proces dat eraan vooraf gaat. We willen ook mensen die niets met de Messiah hebben mee laten doen.”
Het is dan ook niet erg dat Mansfield twijfelt over de haalbaarheid van het project. Ook voor de algemeen en artistiek directeur van de Nederlandse Reisopera is het spannend om een eigen versie van de Messiah te maken met willekeurige amateurs. Normaal gesproken werkt hij immers met de beste, professionele muzikanten. Mansfield: “Iedereen kent het ‘Hallelujah’ van de Messiah wel, maar om met vier keer oefenen een compleet eigen versie van het stuk onder de knie te krijgen, is wel wat anders. Maar dat geeft niet: ik wil graag dat meer mensen de Messiah leren kennen. Van boeren tot advocaten en van straatmuzikanten tot dj’s. Daar gaan we naar op zoek.”
De voortgang van de Pop-up Messiah is continu te volgen via www.jijenoverijssel.nl en Twitter-account @jijenoverijssel. Mansfield wordt bij het opzetten van de Pop-up Messiah ondersteund door een team vanuit communicatiebureau iGlow Media.
Iedere inwoner van Overijssel die mee wil doen, kan zich aanmelden via messiah@iglowmedia.nl.
Van boeren tot advocaten en van straatmuzikanten tot dj’s.
is toch iets anders dan de kop suggereert 8)