Zwolle – Maandag 21 maart besluit de gemeenteraad van Zwolle over het Actieplan fietsparkeren binnenstad. Goede maatregelen worden voorgesteld zoals extra parkeerplaatsen voor fietsers en verbetering van de inrichting. De gemeente wil echter ook € 60.000 extra inzetten voor handhaving en het handhavingsgebied uitbreiden. Dat zeggen de politieke partijen D66 en GroenLinks zaterdag.
“Onze partijen vinden dat niet passen bij Zwolle fietsstad waar de vrijheid van de fietser zo bij hoort. Daarnaast straalt het niet veel vertrouwen uit in alle verbetermaatregelen,” aldus Sonja Paauw fractievoorzitter van D66 Zwolle. De fracties van D66 en GroenLinks dienen daarom een amendement in tegen extra handhaving. "Dat Zwolle goed op de kaart staat als fietsstad is vooral te danken is aan de fietser zelf. Het is belangrijk is dat fietsvoorzieningen aansluiten bij de behoefte van de gebruikers (de fietsers). Op dit moment is er een tekort aan fietsparkeerplaatsen, en het is terecht dat het college dit fors gaat uitbreiden vinden beide partijen".
Wat ik uit artikelen op andere sites begrijp is dat men ook boetes wil gaan uitdelen. Waar zijn ze in vredesnaam mee bezig in deze gemeente? Is het te druk in het centrum of zo?
Ribo, dat wildparkeren van die fietsers belemmer de doorstroming, het is natuurlijk makkelijker om foutgeparkeerde auto’s een prent te geven. Belachelijk dat dit niet bestraft wordt. Fietsenstallingen zijn er niet voor niets.
Niet waar toch 😮
Vrijheid voor de fietser en geen cent meer investeren in nog keuriger, strakker, netter en betuttelender onzin. Eens met
houdt het stadscentrum leefbaar. als het een zooitje wordt met overal geparkeerde fietsen, kan het niet aan de fietsers liggen…..
@Leonardo: waar belemmerd wildparkeren precies de doorstroming? Is het dan niet handiger om die plekken aan te pakken i.p.v. alle fietsers maar weg te jagen uit het centrum? Het ‘probleem’ wordt schromelijk overdreven.
@drama: maar het is geen zootje en er staan niet overal fietsen geparkeerd. Vergelijk het ook maar eens met andere steden en dan realiseer je je dat het in Zwolle juist heel netjes is. Dit ‘probleem’ is een verzonnen probleem.
Weeshuispassage tegen de vlakte gooien, dan komt er ruimte voor duizenden fietsen.
Twee vliegen in één klap.
Eens met JJR
en met
Het zeer kostbare (tbv het ego, netwerk en CV van gemeente-ambtenaren gedefinieerde) ‘probleem’ wordt schromelijk overdreven.
Versmarkt en overdekte fietsenstalling daar. Prima plan JJR.
Nu de kosten nog 😮
Stimuleren van bezoek aan onze mooie binnenstad; Hoe staat het eigenlijk met de betaalbaarheid van het drastisch verlagen van de parkeertarieven? Ga zelf nooit-tot zeer zelfden met de auto…maar onze aansprekende en unieke stad is zeer de moeite waar om te bezoeken en (staks nog meer) om er te shoppen. Maar als je dan bijvoorbeeld even naar Media Markt wilt 😮
Aah, die heerlijke vrijheid van de fietser. Blij dat GroenLinks hier voor op komt. Zelf zet ik mijn fiets nooit zo maar ergens op straat. Daar hebben anderen alleen maar last van. Ik neem mijn fiets altijd mee de winkel in en parkeer ‘em dan bij de kassa. 😉
Mensen moeten gewoon opgevoed worden, veel mensen hebben gewoon overal schijt aan en dumpen hun fiets zo dicht mogelijk bij waar ze willen zijn. Bewijs zie je overal in de binnenstad en ook er buiten zoals in winkelcentrum Stadshagen, het is luiheid ten top.
@Freddie: dat fietsers hun fiets bij de winkel stallen is op zich geen probleem. Sterker nog: dat is een voordeel van de fiets. Het is pas een probleem als ze het op zo’n manier doen dat ze er overlast mee veroorzaken. Maar volgens mij valt dat nog wel mee.
Weer eens, niet/nauwelijks overlast en
Waarom sluiten we de binnen stad gewoon niet moet een fiets stad worden alleen zonder fietsen Dorp maken we er een Maduredam van
maken we er een mooie stadsvijver van haha
Structurele ontwerptekorten moet je niet willen oplossen met handhaving. Het budget van 60.000 wordt gebruikt voor plannenmakerij (ambtelijke inzet) maar zo lang basis niet op orde is, is dat zonde van het geld.
Onlangs verdampte nog 30.000,- euro voor fietsstimulering (cameraregistratie) Daarom geen uitbreiding handhavingsgebied zolang in huidige gebied nog niet eens lukt. Uitbreiding stallingsverbod is toch niet bedoeld om door handhaving de bezettingsgraad inpandige maar decentrale stalling te boosten?
Wat een ophef weer. Zo moeilijk is het toch niet een fiets te stallen op een plek die daar voor bedoeld is? Zie Maastricht, daar zul je in het kernwinkelgebied geen enkele fiets tegenkomen, daar kan het blijkbaar wel. En het is een gotzpe om te willen bezuinigen op handhaven als je nog niet zolang geleden hebt gestemd voor het uitgeven van het 1000-voudige voor een paar honderd autoparkeerplekken.
Herrie uit de binnenstad, auto’s uit de binnenstad, fietsen uit de binnenstad, winkels uit de binnenstad, mensen uit de binnenstad ..
Zwolle is weer hard op weg een slaapstad te worden nadat het de afgelopen 10 jaar juist de goede kant op leek te gaan.
Zo krijgen de zeikende en vermogende en invloedrijke bewoners van het Maagjesbolwerk wat ze willen : De rust van het platteland in de binnenstad van een provincie hoofdstad.
Iedereen gewoon zwolle negeren en lekker naar omliggende gemeentes gaan voor nog gezelliger dagje winkelen. Zwolle is volledig uit de gratie en de weg kwijt.
Er wordt weer niet aan mensen gedacht die niet ver kunnen lopen. Er komen steeds meer ouderen die vaak nog wel fietsen maar niet goed meer lopen. Zelf behoor ik daar ook toe ik fiets meestal door denieuwstraat tot bij een steegje dat dicht bij de winkel op de diezerstraat is waar ik zijn moet ikloop daar dan met mijn fiets ( waar ik ook nog steun aan heb ) naar de winkel waar ik zijn moet . En ga ook zo weer terug. Toen ik daar verledenjaar de gemeente over schreef kreeg ik als antwoord dat ik de mogelijkheid heb om op donderdagmorgen met mn invalidekaart naar de diezerstraat te gaan. We hebben maar een auto die mijn man nodig heeft naar zijn werk dus daar kan ik geen gebruik van maken . Zo wordt je dus de mogelijkheid om nog eens in de stad iets te kopen ontnomen.
@ Daniëlle.
Ik doe hetzelfde als jij als ik per ongeluk in de stad moet zijn. Ik zet alleen meestal mijn fiets dan aan die paralelweg waar je wel mag fietsen.
Ik ga nu meestal naar de Assendorperstraat of de vechtstraat. Als je je fiets maar een beetje zo parkeert dat iedereen er langs kan kun je daar gewoon van winkel naar winkel fietsen. Veel fijner. Of naar de winkelcentra van de AA-landen of Stadshagen. al moet je daar wel verder lopen.
Kijk eens naar een stad als Groningen, een échte fietsstad, hoe die dit doet. Daar zijn in het centrum op vele plaatsen overdekte, gratis en vaak ook nog bewaakte fietsstallingen. Daar wordt het fietsen dus aantrekkelijk gemaakt, aangemoedigd, ook met andere maatregelen, zoals stoplichten die voor fietsers vaker op groen springen als het regent. Men voert er een zeer actief fietsbeleid. De kelder van de V&D is zelfs in beeld als parkeerkelder voor fietsen. En ja, ook in Groningen worden fietsen nog steeds op stoepen geparkeerd. Dat hoort ook een beetje bij fietsen, maar liever dat dan auto’s en bussen in een middeleeuwse binnenstad…
Klink bijzonder goed en het overwegen waard hier
Het is er toch doorgedrukt: de raad heeft (zoals gewoonlijk) schijt aan de Zwolse burger. En Zwolse fietsers spelen voortaan Russisch roulette als ze naar het centrum komen: zal de fiets er na afloop nog staan? Een grappenmaker hoeft je fiets maar uit het rek te trekken en je bent hem kwijt.