Zwolle – Dankzij een extra financiële bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I en M) kan de gemeente Zwolle aan de slag met de bouw van een nieuwe kelderstalling voor 4.800 fietsen onder het Stationsplein. De nieuwe stalling moet in 2020 gereed zijn waarna de parkeercapaciteit voor fietsen aan de noordkant van het station meer dan dubbel zo groot wordt.
Illustraties: Movares
Met de bouw van de parkeerkelder is een investering van ruim € 23 miljoen gemoeid. Het ministerie van I en M draagt hierin iets minder dan de helft bij (ca. € 11 miljoen). Vandaag werd bekend gemaakt dat staatssecretaris Dijksma € 40 miljoen extra vrij heeft gemaakt om de meest urgente fietsparkeerproblemen bij zeven stations aan te pakken. Met de bouw van de ondergrondse stalling kan naar verwachting eind 2018 worden begonnen. Voorwaarde is dat de nieuwe busbrug over het spoor gereed is en busperrons op het Stationsplein verplaatst zijn naar de zuidzijde (Hanzelaan).
Wethouder Ed Anker (Spoorzone) reageerde gisteren alvast zeer enthousiast op de extra geldstroom vanuit Den Haag. ‘Dit is geweldig nieuws. De parkeercapaciteit voor fietsen bij het station is iedere dag een probleem. Dat kunnen we nu gelukkig zo snel als mogelijk gaan aanpakken.Dit is ook een belangrijke stap in de ontwikkeling van de hele Spoorzone; het Stationsplein is immers een van de meest strategische plekken van dit gebied.’ De Zwolse wethouder Filip van As ondertekende vandaag het akkoord met Dijksma namens de delegatie van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, die hier al geruime tijd voor heeft gepleit. Voor het Zwolse aandeel in de aanleg van de fietsparkeerkelder (ruim € 12,4 miljoen) kan de gemeente putten uit de reserve die hiervoor, mede dankzij een forse bijdrage van de provincie Overijssel, is opgebouwd. Het College van Burgemeester en Wethouders zal de gemeenteraad binnenkort voorstellen om met deze investering akkoord te gaan.
Overige feiten:
• De 4.800 fietsen worden ondergronds op één verdieping gestald in dubbellaagse fietsenrekken.
• Er komen twee grote in-en uitgangen aan het Stationsplein.
• Vanuit de fietsparkeerkelder kunnen passagiers met een overdekte roltrap naar (en van) het station.
• Het is de bedoeling dat de eerste 24 uur de fiets gratis gestald kan worden.
• Voor de herinrichting van het Stationsplein zijn plannen in de maak worden waarbij o.a. rekening gehouden wordt met loopstromen en de toekomstige verkeersafwikkeling.
• De bestaande stallingsplaatsen voor fietsen (ruim 4.700 aan de noordzijde en 2.050 aan de zuidzijde van het station) blijven gehandhaafd.
• De prognoses is dat er op temijn nog veel meer stallingsplaatsen rondom het station nodig zijn, nl. 12.000 in 2030.
Wordt stallen nog duurder?
Jammer dat het volledige station niet ondergronds wordt.
Ja, net als het vliegveld. 😉
Nee, gratis (de eerste 24 uur) volgens punt 4.
1e 24 uur gratis mooi ….
maar hoe controleren ze dat zal er toch 24 uur personeel
daar in die kelder moeten staan
en dat kost veel 😛
en wie betaald dat
Wauw, goed nieuws,ondergronds!
Bedankt @ bernard, op 12 december 2016 20:33. Teveel haast en dito tekst deed me er overheen lezen.