Zwolle – Met de nieuwe treinhalte bij Stadshagen krijgt Zwolle een tweede treinstation met een aantrekkelijke groene omgeving. Er komt extra ruimte voor fietsen en een bushalte aan de zijde van Stadshagen, zo stellen burgemeester en wethouders voor aan de gemeenteraad.
Komend jaar wordt de Kamperlijn geëlectrificeerd en komt er een nieuwe treinhalte bij Stadshagen. Daarmee krijgt Zwolle het langverwachte tweede treinstation. In aansluiting op de plannen van ProRail voor de halte en de tunnel heeft de gemeente nu een ontwerp uitgewerkt voor de buitenruimte rond het station. De Belvédèrelaan wordt doorgetrokken onder de spoorlijn door, met een bocht naar de Hasselterweg en vormt tevens de toekomstige ontsluitingsweg voor autoverkeer van de Tippe.
Bij de vaststelling van het bestemmingsplan in juni heeft de gemeenteraad aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid. Daar is in het ontwerp rekening mee gehouden, onder meer door verplaatsing van de fietsoversteek op de Belvédèrelaan naar de Havezathenallee, de verhoogde eivormige rotonde en een lagere rijsnelheid.
In de ochtendspits gaat er voor scholieren uit Kampen een speciale bus rijden van station Stadshagen naar het Deltioncollege. Hiermee wordt de volle buslijn 9 vanaf station Zwolle ontlast. Deze bus krijgt een eigen halteplek bij het nieuwe station. Op verzoek van de gemeenteraad is onderzocht of het haalbaar is deze bushalte en de parkeerplaatsen aan te leggen aan de andere kant (de Tippezijde) van de spoorlijn. Daardoor wordt volgens b en w de overstap van de trein naar de bus en andersom echter een stuk minder aantrekkelijk. Daarom stellen ze voor om alle voorzieningen voor bus, auto en fiets aan de zijde van Stadshagen aan te leggen. In het kader van de opwaardering van de Kamperlijn wordt ook de spoorbrug over de Blaloweg verhoogd. De provincie Overijssel stelt hiervoor een extra bijdrage beschikbaar van 350.000 euro.
Goed plan.
Eens.
ik snap het nut nog steeds niet voor dat station….trein van zwolle naar kampen? hoeveel stappen uit/in in stadshagen…naar zwolle of kampen. waar ik woon in stadshagen is het zowat net zover fietsen naar het station in zwolle. zoveel geld kost dit, alleen voor de scholieren? kan iemand mij dit uitleggen? zie ik iets over het hoofd?
ik ook niet ik woon dr niet
Ik vermoed dat het station niet er niet zal komen om fieters in de trein te krijgen.
Voornaamste reden zal zijn om mensen uit de auto te krijgen.
Of dat gaat lukken? tja.. geen idee…
Er gaat altijd een heel onderzoek aan vooraf voordat de keuze valt om een station te bouwen.
Zo is bijvoorbeeld een station in Staphorst niet haalbaar gevonden.
Of een onderzoek altijd klopt? Ook dat weet ik niet.
Maar het zal altijd een betere afweging zijn, dan een onderbuikgevoel van een willekeurige bewoner uit Stadshagen.
Stadshagen wordt nog steeds uitgebreid dus dat daar een station komt vind ik logisch. Plannen zien er goed uit.
@hfransman: prorail gaat echt geen berg geld stoppen in een station dat niet of onvoldoende gebruikt gaat worden. Dat is echt wel uitgezocht.
Ik vraag me af of dit nieuwe station ook wordt voorzien van een transclosette.
Heeft iemand hier iets over gehoord?