Verhalen van Auschwitz levend houden

Zwolle – De verhalen van Auschwitz-overlevenden levend houden. Dat is het doel van geestelijk verzorger Herman Teerhöfer. Hij kwam onlangs op bezoek bij de werkgroep 60+ van het rectoraat Stichting Thomas van Aquino in de Zwolse Dominicanenkerk. Teerhöfer interviewde 72 mensen die het concentratiekamp levend verlieten. Van die gesprekken liet hij beelden zien.

auschwitz.jpg 

Uit zijn interviews en video’s blijkt dat Teerhöfer nieuwsgierig is naar de kracht van mensen in dergelijke omstandigheden. Hoe houden ze het vol? "Eén krachtbron is dat het dan jonge mensen zijn die ernaar verlangen hun familieleden weer terug te zien. Een andere is dat ze zich inzetten voor anderen, door eten te delen, verbindingen te leggen en kameraadschappelijk met elkaar om te gaan in deze extreme situatie. Ook hadden ze overlevingsdrang om nadien te kunnen vertellen wat er was gebeurd. Verder zie je dat, met name de joodse mensen, hun humor en hun relativeringsvermogen inzetten om te overleven en hun feestdagen nog zoveel mogelijk probeerden te vieren", vertelt Aukje Stegeman, lid van de werkgroep en aanwezig bij de lezing van Teerhöfer. "Ook hoor je mensen zeggen dat ze in feite meer dood dan levend waren en daardoor niet meer normaal konden denken."

Om te kunnen overleven, was volgens Teerhöfer ook de denkwijze van belang. Stegeman: "In de zin van ‘you can take my body, but not my soul’. ‘Ik ben eigenlijk Auschwitz’, zei één van de geïnterviewde personen. Ze had het wel overleefd, maar wie ben je daarna? Je ziet ook dat mensen na de oorlog veel kinderen kregen, omdat hun familieleden de oorlog niet hadden overleefd. Een andere geïnterviewde wilde doorwerken; ze had tot haar 88ste in een stoffenwinkel gewerkt."

God

De vraag is natuurlijk hoe de huidige generatie met dit verleden omgaat. Een groot deel van de mensen die Teerhöfer heeft geïnterviewd, is inmiddels overleden. Om die verhalen levend te houden, bezoekt de geestelijk verzorger ook scholen met het waardevolle materiaal. Stegeman: "Hij bespreekt dat het er niet toe doet welke kleur, religie of afkomst je hebt, maar hoe je als mens bent. En zo gaat hij ook in op de vraag die veel mensen stellen: waar was God in Auschwitz?"

De werkgroep was onder de indruk van de lezing van Teerhöfer, die mede mogelijk werd door een donatie van De Gasthuizen. "Een heel welkome gift", zegt Stegeman. "We hebben niet zoveel middelen om dit soort sprekers te kunnen uitnodigen."

De werkgroep 60+ van het rectoraat Stichting Thomas van Aquino kreeg de toekenningen van De Gasthuizen na het indienen van een officiële aanvraag. De Gasthuizen geeft financiële steun aan uiteenlopende initiatieven voor Zwolse senioren. Kijk voor meer informatie op www.degasthuizen.nl.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

38 gedachten over “Verhalen van Auschwitz levend houden”

  1. Als ’t over geschiedenis gaat; altijd boeiend wat mij betreft.

    Zo’n kerkachtergrond ziend van de dominicanenkerk denk ik vooral
    aan de inquisitie! In de topdagen van de dominicanen
    waren dominicanen beruchte inquisiteurs.

    Inquisiteurs martelden ‘vrijdenkers’
    net zolang totdat ze toegaven hekserij te bedrijven.
    Waaropde doodstraf volgde natuurlijk.
    Zonder bekentenis geen doodstraf 😉

    Regelrecht frappant dat dominicanen meewerken aan Auschwitz
    geschiedenis te bedenken en beleven.

    Hun eigen besmeurde ethiek zien ze misschien wel ’toevallig’
    over het hoofd.

  2. Yep natuurlijk, de vraag is alleen van welk ‘padje’ af.
    ‘God’ wordt hier in dit artikel vermeld.

    Ik plaats dat een beetje in het kader van het zoeken naar
    buitenaards leven en buitenaardse intelligentie.

    Traditionele institutionele religie is zo’n vreselijk beperkt kader.
    misschien is god zelf wel van het padje af.

    Mensen die niet in de mogelijkheid van buitenaardse intelligentie
    geloven, doen er goed aan hun ‘geloof’ eens scherp onder
    de loep te nemen 😉

  3. Het padje is hier “Verhalen van Auschwitz levend houden”. Daar hebben we geen buitenaardse intelligentie voor nodig.

    Voor het geval je niet weet wat Auschwitz was, hier een stukje uit Wikipedia:

    Auschwitz was een verzameling van concentratie- en vernietigingskampen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door nazi-Duitsland nabij de Poolse stad Auschwitz (Pools: O?wi?cim) werden opgezet. Het was het grootste van alle Duitse concentratiekampen en bestond uit Auschwitz I (Stammlager of basiskamp), Auschwitz II-Birkenau (Vernichtungslager of vernietigingskamp), Auschwitz III-Monowitz (een werkkamp) en een aantal subkampen.

    Naar Auschwitz werden ongeveer 1,3 miljoen mensen gedeporteerd. Hiervan zijn er ongeveer 1,1 miljoen om het leven gekomen, waarvan het grootste deel werd vergast.

  4. Goed punt Bernhard, zulke dingen levend houden.

    ’t is overigens vergeleken bij nog veel ergere dingen
    wel wat lang geleden, waar veel minder aandacht voor is.
    En vergeleken bij NOG veel ergere dingen waar de ‘kerken’-religie
    ietwat langer geleden de boosdoener was…

    ’t komt gewoon een beetje vreemd op me over; het plaatje, het
    instituut kerk in dit opzicht, over dit onderwerp.

    Terwijl ik juist denk dat religie in elk opzicht zover mogelijk
    weg moet blijven van het vraagstuk hoe de wereld te
    verbeteren. (Wijd ik niet over uit hier, alhoewel relevant vrees ik).

    In eigen kring gun ik die mensen alle ruimte, als het gaat over uitingen
    in de openbare ruimte is de groots mogelijke terughoudenheid denk
    ik gepast. Voor welke religie dan ook.
    Zeker over dit onderwerp!

  5. In eigen kring gun ik die mensen alle ruimte, als het gaat over uitingen
    in de openbare ruimte is de groots mogelijke terughoudenheid denk
    ik gepast. Voor welke religie dan ook.

    Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Jouw anti-religie lijkt verdacht veel op een religie van het ergste soort. Vol overtuiging, de behoefte om je mening permanent wereldkundig te maken als een zendeling en je preken als een dominee om mensen te vertellen wat en hoe ze moeten doen en denken. Dus, hou het in “eigen kring”!

  6. Vereerd met het commentaar van de dominee 😉
    Idd. mijn religie is voor tradioneel institutionele
    religieuse mensen erg moeilijk te bevatten.

    Wat ik geloof is dat de hele boel wel eens letterlijk
    waar zou kunnen zijn. Van de eerste letter tot de laatste
    letter.

    En er gaan nog wat misvattingen in het rond natuurlijk.
    Zal ik ff rechtzeten bij deze:
    Jezus is gewoon een mens, de christenen zijn compleet misleid
    in dat opzicht. De Moslims zien dat beter.

    Maria is niet een hoer, zoals de katholieke kerk ons wil
    wijsmaken, met het verbranden en verzuipen van ongeveer
    een miljoen mensen.

    Jezus en Maria waren gewoon man en vrouw in die tijden.
    Klote dat de joden ’t nodig vonden jezus aan ’t kruis
    te hameren.
    Voor nog meer religieuse ellende: zie de heksenhamer.

  7. De interesse in jouw religieuze opvattingen is gering, Hikje. Practise as you preach en hou je geloof vooral in de je eigen huiskamer.
    En als je toch wilt blijven getuigen van je geloof, zorg dan dat je feiten kloppen.

  8. ’t is overigens vergeleken bij nog veel ergere dingen
    wel wat lang geleden, waar veel minder aandacht voor is.
    En vergeleken bij NOG veel ergere dingen waar de ‘kerken’-religie
    ietwat langer geleden de boosdoener was…

    Kan je hier wat concreter in zijn? Ik ben benieuwd welke ‘dingen’ je nu gebruikt om Auschwitz te relativeren.

  9. De Rooms Katholieke kerk is mede schuldig aan al de verschrikkelijke gebeurtenissen met de Joden. De Duitsers gingen pas massaal op Hitler stemmen nadat de Katholieke kerk hun goedkeuring had gegeven.
    Er zijn na de Tweede Wereldoorlog veel vragen gerezen onder historici, ethici en theologen, over de rol van de Rooms-katholieke kerk gedurende de oorlogsperiode en in het bijzonder die van ??oorlogspaus?? Pius XII. Men wil de Vaticaanse archieven inzien om te kunnen onderzoeken welke rol deze paus speelde tijdens de oorlog. Maar dit archief zal net zolang gesloten blijven totdat het uit 16 miljoen documenten bestaande Pius-archief volledig zal zijn gecatalogiseerd. Dat heeft het Vaticaan laten weten bij monde van de pauselijke woordvoerder, Frederico Lombardi. Voor sommigen is paus Pius XII een van de meest verdorven pausen aller tijden geweest en zou hij niet vies zijn geweest van samenwerking met Hitlers moordmachine. Hij zou openlijk met het nazi-bewind hebben gesympathiseerd. Uit de beschikbare documenten blijkt dat Pius XII en andere hooggeplaatste persoonlijkheden van het Vaticaan, gedetailleerd op de hoogte waren van de, door de Nazi??s bedreven vernietiging van het Joodse volk- en wel veel eerder dan het Vaticaan toegeeft. http://www.franklinterhorst.nl/De rol van het Vaticaan tijdens de Tweede Wereldoorlog.htm

  10. Hmm, wel.

    Laat me ff wat gedachten delen, dank overigens ook voor
    jullie gedachten.

    Het onderwerp waar het hier over gaat is bijna te VERSCHRIKKELIJK om te herdenken. Bezoek de museums van de vernietingingkampen
    maar eens. Bedenk wel of je dat aankunt. (Ik niet, was van het padje)

    Ik relativeer helemaal niets, en ik zou nog liever NU door de bliksem
    van god worden getroffen, als er iemand is die denkt dat ik
    ‘Auschwitz’ relativeer.

    Anderzijds, ik heb een probleem met katholieken die ‘herdenken’
    wat hitler heeft gedaan.

    katholieken doen er denk ik beter aan te herdenken wat ze
    zelf hebben gedaan, de heksenjacht en de inquisitie.
    (Om over het jarenlang structureel herplaatsen
    van pedofielien nog maar niet te spreken)

    Wel, de heksenjacht en de inquisitie was erger denk ik.

    Waarom herdenken ze dat niet ?

  11. Ook jouw voorouders waren in de tijd van de heksenvervolgingen katholiek, Hikje. Je bent dus net zo schuldig als de hedendaagse roomsen.

  12. Waren die voorouders Katholiek of hielden die voorouders zich katholiek om niet ten prooi te vallen aan de inquisitie waar hikje het over heeft?
    Belangrijk detail lijkt me, Dominee.

    Beetje in dezelfde categorie dat er in het congres in Amerika geen enkele Atheïst lijkt te zitten. Als je niet met regelmaat God aanhaalt in toespraken in Amerika, dan kan je een volgende termijn wel vergeten.

    On topic:
    Prima dat men steeds zoekt naar het herdenken van deze gruwelheden. Er wordt zelfs multimedia ingezet om een beeld te schetsen dat “aanspreekt” bij de jeugd.
    “Opdat we nooit vergeten…..”

  13. @Dominee, yep , beken ik, schuldig eraan ook.
    Als de hedendaagse roomsen.

    Niet omdat m’n voorouders wellicht ooit hebben meegewerkt
    daaraan denk ik. Eerder omdat ik heden ten dage religi
    niet hard genoeg aanpak. ’t moet veel harder denk ik ook.

    Reli mensen te laten inzien hoe ’t beter kan.
    En hoe eigenlijk religie iets voor suffies is.

    Katholieken herdenken nogal wat ‘feestdagen’,
    je zus is naar de hemel opgestegen, uit de dood opgestaan,
    veranderde water in wijn, enzovoort.

    Leuke bedenksels om ons -ja wat eigenlijk- ?
    D’r is geen snars waar van al die bedenksels.

    En met alle bedenksels van de religie, bedoeld
    om ons te intimideren met ‘macht’ wordt de wereld geen
    betere plek.

    Kan jij water in wijn veranderen ? Ik niet.
    Wel water in koffie veranderen. En da’s nog een veel
    moeilijker kunstje 🙂

  14. Oh, shit, had ik dat maar niet geschreven.
    Kikkers en sprinkhanen vallen hier zojuist uit
    de lucht. ’t zal toch hopelijk geen plaag zijn…

    Als bestraffing voor mijn radicale ideetjes.

    Vooralsnog zoek ik ff een recept hoe je van kikkers
    en sprinkhanen een maaltje kan maken.

    Veel sambal erbij toch? Lekker pittig 😉

  15. Hikje (en Passant), ik wilde je niet uitlokken tot je bekende liedje. Ik wilde je alleen de belachelijkheid laten inzien van het beschuldigen van hedendaagse christenen van misdrijven die 400, 500 jaar geleden zijn gebeurd. Wie weet zijn de hedendaagse katholieken wel nazaten van de slachtoffers in plaats van schuldig aan de misdrijven. Genetisch gezien stammen wij allen af van daders en slachtoffers.
    En dat alles leidt af van de inhoud van het artikel hierboven. Het is de taak van de hedendaagse mens, ook van mij maar van jou, om ervoor te zorgen dat dit nooit weer gebeurt. Laten we erover nadenken hoe we dat kunnen bewerkstelligen.

  16. @Dominee, ik ben het volledig met je eens. Hikje probeert ons alleen aan het denken te zetten en bij mij lukt dat vaak aardig, hoewel ik het niet altijd met hem eens ben.

    Anders geformuleerd:
    Hoe lang mogen we de holocaust herdenken, als grote misdrijven (zoals jij ze noemt, ik vind het meer op genocide lijken) van 400 jaar geleden er niet meer toe doen?

    Nogmaals benadruk ik dat we de gruwelen van de holocaust nooit moeten vergeten en moeten blijven herdenken!

  17. Zolang je wilt mag je het herdenken, Passant. Zolang het als maatschappelijk relevant wordt ervaren, zullen meer mensen met je meedoen.
    Misbruik de heksenjacht niet om de aandacht van de holocaust af te leiden en een discussie over zin/zinloosheid van religie te starten. Ik heb bezwaar tegen het begrip genocide. Dat wordt te gemakkelijk in de mond genomen om een gruwelijk misdrijf nog eens extra aan te zetten. De heksenjacht is op zich al erg genoeg. Beperkt denkkader, vrouwenhaat, massahysterie, angst, geloof liggen eraan ten grondslag.

  18. @admin hoe staat het met mijn reactie van vanochtend? Na drukken op ‘verstuur reactie’ krijg ik de melding dat de reactie na goedkeuring door de Administrator geplaatst zou worden.

  19. Goede punten lees ik van Passant.

    En tsja, de dominee vertelt:

    ‘Misbruik de heksenjacht niet om de aandacht van de holocaust af te leiden en een discussie over zin/zinloosheid van religie te starten. Ik heb bezwaar tegen het begrip genocide. Dat wordt te gemakkelijk in de mond genomen’

    Een dominee is niet katholiek toch ?

    Echt grappig wel, alles overziend. Een dominee raadt ons
    aan de heksenjacht en de inquisitie niet te herdenken.

    Dat zou een Imam ons ook adviseren denk ik.

    Nu nog een pastoor of een paus die ons hetzelfde advies
    gaat geven.

    Gaat gebeuren, houdt je vast, ik haak niet af 😉

    Ik wil de heksenjacht en de inquisitie zeker niet ‘gebruiken’
    om de aandacht van de holocaust af te leiden.

    Vergeet nooit hoe ’t verschikkelijk fout ging.

    De holocaust is wat korter geleden,

    maar de katkolieken doen hun verschikkelijkheden zo’n
    beetje af met: da’s wel erg lang geleden.

    Dat pik ik niet van die guppies.

  20. “Een dominee is niet katholiek”. Nee. Dat klopt. Punt voor Hikje.
    Dominee heeft niemand afgeraden de heksenvervolging te gedenken. Dominee zei “herdenk wat je wilt” en maakte daarbij de kanttekening dat de opkomst in zijn ogen afhankelijk is van de maatschappelijke relevantie (voor het hier en nu).
    Je wilt graag dat katholieken hun schuld aan de heksenvervolging erkennen. Dat is gebeurd. De huidige paus (maar ook voorgangers van hem) heeft de rol van zijn kerk in de heksenvervolgingen openlijk veroordeeld. Dus Hikje, je hoeft het niet meer te pikken. Die medeschuld is allang erkend. Dat zal voor jou wel niet relevant zijn, vermoed ik zo.
    Het zal je deugd doen dat Dominee erkent dat ook aanhangers van zijn eigen religie aan deze barbarij hebben meegedaan. Luther en Calvijn waren beiden voorstanders van de doodstraf voor hekserij (duivelaanbidding). De meeste heksen zijn trouwens door wereldlijke rechtbanken veroordeeld.

  21. In 300 jaar tijd zijn maximaal 60.000 heksen gedood tijdens de heksenvervolging. Hoe erg ook, is dan een ‘nog veel erger ding dan Auschwitz’?

  22. Heel lezenswaardig wat eenieder bijdraagt.
    Dank daarvoor.
    Terug naar ’t onderwerp: ‘verhalen van auswitsch levend houden’.

    Of nee, ff op pietererg te reageren,
    Hoe meet je de verschrikkelijkheid af? Bij de cijfers?

    En eens met de Dominee, zelfs de paus heeft onlangs
    belangstelling voor de wetenschap.

    Vergeet de barbarij, mee eens.
    Maar graag niet nieuwe barbarij.

    Sommige guppies bedrijven barbarij, om vervolgens
    ons te laten weten hoe keurig netjes ze zijn in het
    herdenken van barbarij.

    De barbaren.
    Herdenk de katholieken, gaan we beleven 😉

  23. Hoe meet je de verschrikkelijkheid af? Bij de cijfers?

    Geen idee, jij begon met de vergelijking en vond dit veel erger dan het structureel herplaatsen van pedofielen. En dat was weer erger (en recenter) dan Auschwitz.
    Op basis waarvan kom jij tot die conclusie?

  24. Goed punt Pieterg. Zulke vragen mijnerzijds zijn off-topic.
    Wel respect voor weblog Zwolle dat e.e.a. niet verwijdert.

    Het gaat over de herinnering aan gruwelijke zaken levend houden,
    zoals Bernhard mij daar terecht op wees.

    Zou het dan voor de katholieken niet meer voor de hand
    liggen de herinnering aan de heksenjacht en de inquisitie,
    en alle andere gruwelijke zaken van deze religie te herdenken ?
    ’t zou mijn respect voor ze krijgen.

    Dat zijn juist de dingen die in de vergetelheid dreigen te
    geraken. Voor je ’t weet komt een katholiek je vertellen
    dat dit slechts ‘vergissingen’ van hun voorgangers waren.

    Nogmaals, begrijp me hopelijk niet verkeerd,
    relativeren van wat voor verschikkelijke geschiedenis
    dan ook, is niet mijn bedoeling.

    Wel een poging hier om onder de aandacht te brengen
    van wat je zelf eventueel relativeert. Of met welke bril op
    je wilt herdenken, en wat je wilt herdenken.

    Eens -vooruitziend op reakties- we kunnen nu eenmaal
    niet alle ellende herdenken. Na de Shoa is de wereld overspoeld
    met ellende van dezelfde grootschalige orde.

    ’t is maar mijn heel beperkt kijkje op de materie.
    Trek je niet alteveel aan van wat ik schrijf.

    Structureel herplaatsen van pedofielen vind ik
    overigens ook wel iets om te herdenken.
    Vergeleken bij het heel grootschalige onrecht valt
    dit in het niets natuurlijk.

    Maar dat ging wel structureel, met instemming en medewerking
    van de complete katholieke club.

    Houd de herinnering levend schreef een groot filosoof ooit 😉

  25. Dit onderwerp gaat over Auschwitz en de verhalen van overlevenden levend houden. En heeft totaal niets te maken met het geloof of katholieken. Hikje moet ook echt bij zowat elk onderwerp het geloof erbij halen. Je mening over de katholieke kerk is nu wel een keer duidelijk. Je valt in herhaling. Vanwaar je aversie, Koorknaapje geweest vroeger? Anders snap ik niet waarom je er constant over begint.

  26. Je valt in herhaling. Vanwaar je aversie, Koorknaapje geweest vroeger?

    Ja, het lijkt bij Hikje op een zeer hardnekkige en ook wel een beetje gevaarlijke religiefobie.
    Ik zit er op te wachten dat hij zelfs een slechte weersvoorspelling hier op Weblog Zwolle nog aan de Katholieken gaat verwijten.
    Ik raad hem aan hier echt hulp voor te zoeken.

  27. Welnee Observer en Ewoud,

    Ik probeer slechts duidelijk te maken dat ik er helemaal voor ben
    om herinneringen aan misstanden uit het verleden levend te houden.
    En dat katholieken er goed aan zouden doen de herdenking van
    dergelijke zaken dicht bij huis te houden.

    Want wees eens eerlijk; heb ik ongelijk als ik stel dat de heksenjacht
    en de inquisitie in de vergetelheid dreigen te geraken?
    Herdenk dat.

    En wie zouden die misstanden beter kunnen herdenken dan de
    katholieken zelf ?

    Ik denk deze reakties zo lezende dat Observer en Ewoud een beetje
    last hebben van de spreekwoordelijke lange gevoelige teentjes
    die religieuse mensen nou eenmaal schijnen te ontwikkelen.

  28. Als het gaat om Auschwitz, ja dan heb je ongelijk als je stelt dat de heksenjacht en inquisitie in de vergetelheid dreigen te raken Hik.
    Jij bent zelf degene die een inquisitie instelt als je bij onderwerp op het weblog aangrijpt om godsdienst aan te vallen. En daarbij dan ook nog zegt dat men lange tenen heeft, ha!
    Inderdaad zou ik professionele hulp zoeken, volgens mij kun je hier wel mee geholpen worden.

  29. Dominee doet nog een poging: heb je alle reacties welgelezen, Hikje? Ik beveel je van harte aan om het nogmaals rustig te lezen en op je in te laten werken. Je lijkt nu een kapotte grammofoonplaat, want je blijft hetzelfde riedeltje afdraaien ongeacht de reacties die je krijgt.
    Dominee is vanzelfsprekend ook religieus, maar heeft geen last van lange gevoelige tenen. Gelukkig ook geen plaat voor de kop, waardoor interactie met anderen mogelijk is. Dat is met jou lastig omdat je alleen zendt (en daarin geen ontwikkeling van denken laat zien) en weinig ontvangt.
    Wanneer je 200 jaar geleden geleefd zou hebben, zou je een goede voor de zending geweest zijn.

  30. Ik heb er nog niet eens zoveel moeite mee dat Hikje naast de verschrikkingen van Auschwitz, in één adem ook de grote historische fouten van het instituut “Kerk” meent te moeten memoreren.
    Die waren er gewoon en die vallen niet te ontkennen.
    Maar hij doet hiermee ontelbare goedwillende kerkleden, Katholiek of Protestant die iedere dag vanuit hun eenvoudige geloofsleven als vrijwilliger veel goed werk in de samenleving doen veel verdriet en groot onrecht aan.
    Maar samen met Dominee ben ik bang dat het kwartje bij Hikje, ondanks alle afkeurende reacties hier niet valt.

  31. Kan Weblogzwolle haar naam niet beter wijzigen in Webtroll Zwolle, iedere discussie hier wordt om zeep gehoolpen door idioten als Hikje. Echt niet normaal en eigenlijk schandalig dat dat allemaal maar wordt toegestaan.

  32. Ik mis alleen nog een berkum bequick discussie hier trouwens.
    Gaat weer hard achteruit op het eens zo mooie weblog.
    Ok ik ga weer

  33. Lezende:

    Maar hij (ik) ‘doet hiermee ontelbare goedwillende kerkleden,
    Katholiek of Protestant die iedere dag vanuit hun eenvoudige
    geloofsleven als vrijwilliger veel goed werk in
    de samenleving doen veel verdriet en groot onrecht aan.’

    Ik begrijp alle afkeurende reakties op mijn visie op
    religie.

    Kerkleden van andere religies. Uh, ik ga ’t punt niet maken.
    Religie is het ergst denkbare. Goedwillende kerkleden,
    Met een eenvoudig geloofsleven, las ik hier.

    Goedwillende mensen met een eenvoudig geloofsleven
    blazen zichzelf op en iedereen mee.

    Ik schijt echt MEGA op mensen met een eenvoudig
    ‘geloofsleven’

  34. Wel Zwollee, goed punt, neem ik me ter harte. Soms draaf
    ik door, weet ik. Ik bedoel niemand persoonlijk te kwetsen.
    Mocht dat soms zo overkomen op religieuse mensen,
    aanvaard hopelijk mijn excuses.

    Ik probeer wat ik schrijf nooit op de persoon te spelen,
    en ook niet op een specifieke religie.
    Ik hoop dat me dat lukt. Als ik een religieuse stroming X
    benoem mag je dat evengoed zien als wat ik van religieuse
    stroming Y vindt.

    Toch is het denk ik wel nodig vraagtekens te plaatsen bij
    ‘eenvoudig geloofsleven’ in het algemeen.

    Het ‘eenvoudig geloofsleven’ leeft en handelt naar wat
    de traditioneel institutionele relgies voorschrijven aan
    mensen met een ‘eenvoudig geloofsleven’.
    De pausen en imams en dergelijke van deze wereld.

    Als voorbeeld noemde ik -om on topic te geraken- herdenkingen
    van misstanden vanuit een bepaalde religie.
    Terwijl juist die religie zwelgt in het verdonkeremanen van
    misstanden van eigen bodem.

    Kortom, stap over je ‘eenvoudige geloofsleven’ heen!

    Dank voor alle reakties, ik sluit ’t hiermee af 😉

Reacties zijn gesloten.